Gå til innhold

Tre gutter skal lage enkelt spill, trenger tips til programvare og ideer.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og to andre gutter i klassen har lyst til å lage oss et spill sammen, bare et enkelt spill uten mye programmering og fysikk.

En av oss har allerdere lært å lage modeller i maya, og jeg kan minimalt med c++ men har en bok om det så kan lære meg mer.

Finnes det et program vi kan kjøpe oss på deling så vi kan lage et spill sammen. Sånn at det blir enkelt å sette sammen det vi gjør hver for oss.

Og hvilket programerings språk foreslår dere :)

Håper noen har noen gode ideer til oss :D

/Markus

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig med Giddion

Men hvilket språk dere skal bruke avhenger egentlig veldig på hva slags spill dere har tenkt til å lage, samt hvor nøye dere har tenkt til å være.

Skal dere lage et helt enkelt 3D spill kan det fortsatt bli veldig mye å sette seg inn i. Jeg anbefaler dere å finne en ferdig spillmotor (finnes massevis av gratismotorer) som er egnet for den slags spill dere har tenkt til å lage.

Av programmer har jeg funnet ut at TextureMaker kan være temmelig hendig for å generere realistiske teksturer.

nVidia FX Composer er veldig grei å ha når en skal skrive shaders (som er blitt et krav i både Direct3D, XNA og OpenGL 3.0) Det følger med noe som heter Mental Mill med FX composer som er drag-and-drop shaderutvikling, som kan være fin for å lage et utkast av shaderen dersom en ikke er så flink med matematikken som kreves for å lage realistiske shaders.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for tips, men hva er shaders?...

Ok, det skal ikke være noe spesielt bra, det er jo det første vi skal prøve å lage, og vil helst ikke ha noe alt for avansert.

Men jeg/vi trenger hjelp til det absolut grunnlegende, hvor skal vi begynne? Hva trenger vi? :)

Har virkelig lite peiling, har sett på Game Maker, men det blir litt for simpelt, trenger noe hakket over det.

Lenke til kommentar

Finnes en bokserie som heter Head First. De er veldig bra som innføring i ulike emner (finnes i alt fra fysikk til software patterns)

Det finnes også en i C#, og den har en del større oppgaver hvor man skal lage spill. Det ene er et veldig simpelt adventurespill (2d, styrt med knapper), og det andre er en implemenatsjon av gode gamle Space Invaders.

Kan anbefales for nybegynnere.

Lenke til kommentar

Vel, alle 3D biblioteker er heavy til å begynne med.

Først bør det velges et prosjekt, og deretter burde en sette seg inn i hva slags ressurser som kreves. Forskjellig type spill kan ha forskjellige krav til programmeringsspråk.

Et forslag fra min side, er å lage et ekstremt enkelt spill med GDI+ (System.Drawing) i Visual C# Express

En kan deretter gå over til noe tyngre når en har litt kontroll på språket en bruker.

Lenke til kommentar

Et tips kan være å prøve litt Flash. Utviklingskit fra Adobe er tilgjengelig her og en liten intro to hvordan du lager et flashprosjekt finner du her. I tillegg finnes det er bra prosjektverktøy som heter Flashdevelop. Det kan være en del å sette seg inn i for å komme igang, men ingenting i forhold til å lage et lite spill i c++. Finnes nok mye bra på google også hvis du søker videre der.

Flash er "bare 2d" grafikk, men det stopper dere ikke fra å bruke Maya til å lage bra 2d grafikk (og muligens vektor-grafikk).

Her er en flash jeg kom over btw. :)

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Hei, jeg og to andre gutter i klassen har lyst til å lage oss et spill sammen, bare et enkelt spill uten mye programmering og fysikk.

En av oss har allerdere lært å lage modeller i maya, og jeg kan minimalt med c++ men har en bok om det så kan lære meg mer.

Finnes det et program vi kan kjøpe oss på deling så vi kan lage et spill sammen. Sånn at det blir enkelt å sette sammen det vi gjør hver for oss.

Og hvilket programerings språk foreslår dere :)

Håper noen har noen gode ideer til oss :D

/Markus

Det er utrolig hvor lett ting må være for at enkelte gidder å sette i gang med noe. Minst mulig læring, og minst mulig arbeid. Og så begynner man selvfølgelig med det vanskeligste først. Hvorfor ta bryet med å lære å krype før man lærer å gå?

Skaff dere først grunnleggende programmeringserfaring. Hvilket språk man begynner med er ikke så veldig nøye.

Werner

Lenke til kommentar

Det er jo slikt vi lurer på, hvordan skal vi begynne?

Men vi har funnet noe snedig nå, vi har fått tak i et program kalt DarkBasic, og det virker utrolig enkelt å lære seg programeringsspråket dær, og kameraten min har 3d max så vi klarer det ganske bra nå.

Men noe vi trenger er et program som vi kan lage "baner med", terrains.

Lenke til kommentar

En ganske generell regel: hvis man skal lage spill (eller andre større programmer), uten å kunne programmere kan man:

1) lære seg å programmere skikkelig, for så å lage spillet

2) gi opp først som sist.

Så har man jo alternativ 3 som er copy-paste, men det er vel knapt verdt å nevne...

Så, hvis jeg var deg, ville jeg lært meg å programmere i et språk som f.eks. C# som GeirGrusom nevner. Når du først kan det, skjønner du sånn ca. hva du må gjøre for å lage et spill. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...