Gå til innhold

Trenger man å betale svensk bøter?

lucas45m

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De kommer ikke til å følge opp. Jeg har også fått en slik for noen år siden. Den blir bare forkastet.

Edit: Jeg kan ikke gå god for dette, men jeg er blitt fortalt at de ikke følger opp slike. Det tar lenger tid og mer arbeid å finne deg enn å slette boten. Kilden min er en ansatt på et svensk politihus.

Edit2: Hvordan enkelte private parkeringsfirma gjør det vet jeg ikke. Andre bøter enn parkeringsbøter følges vist opp uansett.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Fikk en parkeringsbøter fra Carpark i Gøteborg (Sverige) i helga. Noen som vet om de kommer følge opp ærendet hvis jeg lar være å betale den? Takksam for svar!!

Jeg tror du kan være ganske sikker på at de følger den opp. Norske P-selskap og bomringen følger jo opp slikt når det gjelder utenlandske biler.

Sikker?

Jeg hørte på radioen her for et par uker siden at alle utenlandske biler i praksis kjører gratis igjennom alle slike bommer. Dette gjalt også fotobokser..

Lenke til kommentar
Fikk en parkeringsbøter fra Carpark i Gøteborg (Sverige) i helga. Noen som vet om de kommer følge opp ærendet hvis jeg lar være å betale den? Takksam for svar!!

Jeg tror du kan være ganske sikker på at de følger den opp. Norske P-selskap og bomringen følger jo opp slikt når det gjelder utenlandske biler.

Sikker?

Jeg hørte på radioen her for et par uker siden at alle utenlandske biler i praksis kjører gratis igjennom alle slike bommer. Dette gjalt også fotobokser..

En kamerat av meg tok med seg en tysk bil hjem som flyttegods for mange år siden, og han var "immun" mot bomringen i hvert fall - men jeg er rimelig sikker på at dette ikke lenger er tilfelle. Jeg vet at p-bøter i hvert fall blir etterforsket, så jeg ser ikke hvorfor fartsovertredelser (som er mer alvorlig) ikke skulle bli det.

Lenke til kommentar

Hmm.. mulig det er forandret nå. Fikk jeg en bot i dag, vil jeg nok betale den. Det var hakket værre når det ikke var penger å ta av. Da jeg samtidig fikk beskjed om at den ikke ville bli fulgt opp, så sparte jeg de pengene der og da. (Parkeringsboten jeg fikk var feil ilagt, så jeg har ikke akkurat dårlig samvittighet for da jeg ikke betalte).

Lenke til kommentar

Sikker?

En kamerat av meg tok med seg en tysk bil hjem som flyttegods for mange år siden, og han var "immun" mot bomringen i hvert fall - men jeg er rimelig sikker på at dette ikke lenger er tilfelle. Jeg vet at p-bøter i hvert fall blir etterforsket, så jeg ser ikke hvorfor fartsovertredelser (som er mer alvorlig) ikke skulle bli det.

I teorien kan forholdet etterforskes, men i praksis er saken en annen. Du må ha temmelig mange ubetalte parkeringsbøter, i alle fall i utlandet, før politiet skal gidde å bruke ressurser på det. Når det gjelder utenlandske biler i bomringen, følges nok dette svært sjeldent opp, rett og slett fordi det koster mer enn det smaker. Det er klart at det vil bli reagert hvis du har en utenlandsk bil i Norge og kjører gjennom bomringen hver dag i et halvt år, men hvis du bare er spansk bobilturist som fiser gjennom bomringen uten å tenke mer over det, er det neppe noe problem.

Lenke til kommentar

Sikker?

I teorien kan forholdet etterforskes, men i praksis er saken en annen. Du må ha temmelig mange ubetalte parkeringsbøter, i alle fall i utlandet, før politiet skal gidde å bruke ressurser på det. Når det gjelder utenlandske biler i bomringen, følges nok dette svært sjeldent opp, rett og slett fordi det koster mer enn det smaker. Det er klart at det vil bli reagert hvis du har en utenlandsk bil i Norge og kjører gjennom bomringen hver dag i et halvt år, men hvis du bare er spansk bobilturist som fiser gjennom bomringen uten å tenke mer over det, er det neppe noe problem.

Har du noe konkret å vise til eller bare synser du litt, sånn som meg? :) Veien til å ta kontakt med svenske myndigheter er jo ikke så lang, så for å kreve inn noen p-bøter vil det sikkert lønne seg.

Endret av Sluquet
Lenke til kommentar

Sikker?

Har du noe konkret å vise til eller bare synser du litt, sånn som meg? :)

Når det gjelder dette med parkeringsbøter, kan jeg forsåvidt snakke av erfaring. Jeg kjenner såpass mange politijurister at jeg mener at jeg har belegg for å si at parkeringsbøter svært sjelden etterforskes, med mindre det dreier seg om rimelig mange episoder og sannsynligheten for oppklaring er meget god. Når det gjelder bomring, baserer jeg det på to ting: jeg vet om veldig mange som har gjort tilsvarende ting i utlandet, og ikke hørt noe i etterkant, dessuten har jeg ei venninne som tidligere jobbet i Fjellinjen AS (bomselskap i Oslo), og de pleide ikke å bruke energi på å sende ut faktura til utlandet, for det var så tungvint at det ikke var verdt det. Sååå...jeg vil si at jeg har belegg for 90 %, de resterende 10 % kan vi godt kalle synsing...;)

Lenke til kommentar
Når det gjelder dette med parkeringsbøter, kan jeg forsåvidt snakke av erfaring. Jeg kjenner såpass mange politijurister at jeg mener at jeg har belegg for å si at parkeringsbøter svært sjelden etterforskes, med mindre det dreier seg om rimelig mange episoder og sannsynligheten for oppklaring er meget god. Når det gjelder bomring, baserer jeg det på to ting: jeg vet om veldig mange som har gjort tilsvarende ting i utlandet, og ikke hørt noe i etterkant, dessuten har jeg ei venninne som tidligere jobbet i Fjellinjen AS (bomselskap i Oslo), og de pleide ikke å bruke energi på å sende ut faktura til utlandet, for det var så tungvint at det ikke var verdt det. Sååå...jeg vil si at jeg har belegg for 90 %, de resterende 10 % kan vi godt kalle synsing...;)

Husk at det ikke bare er politiet som ilegger p-bøter. Når man ser hvor rabiate enkelte private p-selskaper kan være til tider vil jeg bli overrasket dersom det er tilfellet at de ikke forfølger ubetalte p-bøter ilagt f.eks. svenske biler.

Lenke til kommentar

Husk at det ikke bare er politiet som ilegger p-bøter. Når man ser hvor rabiate enkelte private p-selskaper kan være til tider vil jeg bli overrasket dersom det er tilfellet at de ikke forfølger ubetalte p-bøter ilagt f.eks. svenske biler.

Jeg mente ikke at det var politiet som ila p-gebyret heller, men dersom parkeringsselskapene skal komme noen vei, må de som regel gå via politiet. Man kan selvsagt la saken gå til inkasso, men hvis de fortsatt nekter, må saken unektelig etterforskes for at man skal komme noen vei. Du kan bli så overrasket du bare vil, men når jeg snakket om utenlandske biler, mente jeg først og fremst i bomringen - 25 kroner er liksom ikke så mye å gråte over. Hvis det derimot er snakk om et parkeringsgebyr på 3-500 kroner, kan det jo være verdt bryet med å sende det over grensa.

Lenke til kommentar

Takk for svaren (selv om jeg ikke fant noen konsensus i dem...)

Vi parkerte bilen en søndag ettermiddag på et område merket "förhyrd plats" uten å skjønne at dette betydde at plassene var reserverte. Vi betalte 110 SEK for parkeringsbillett og la den pent og prydelig i framruten. Derfor føles det litt surt å trenge å betale 600 SEK til for "lovbruddet" vårt.

Lenke til kommentar
Takk for svaren (selv om jeg ikke fant noen konsensus i dem...)

Vi parkerte bilen en søndag ettermiddag på et område merket "förhyrd plats" uten å skjønne at dette betydde at plassene var reserverte. Vi betalte 110 SEK for parkeringsbillett og la den pent og prydelig i framruten. Derfor føles det litt surt å trenge å betale 600 SEK til for "lovbruddet" vårt.

Uviten er ingen unnskyldning, men nå skal ikke jeg leke moralpoliti :p

Verre blir det om det går til inkasso.. blir jo dyrere da, og selv tror jeg det er liten sjangs for at du slipper unna når dette er et firma som er i Norge også.

"Konsensus" what??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Update: Jeg dret i å betale bøtern og det har nå gått 1.5 måneder uten at jeg hørt noe mer om saken. Virker som jeg klarer meg uten å betale... Dette er gode nyheter -- betyr at jeg kan parkere hvordan som helst neste gang jeg er i Sverige :)

Lenke til kommentar
Update: Jeg dret i å betale bøtern og det har nå gått 1.5 måneder uten at jeg hørt noe mer om saken. Virker som jeg klarer meg uten å betale... Dette er gode nyheter -- betyr at jeg kan parkere hvordan som helst neste gang jeg er i Sverige :)

Sånn innstilling må du bare ikke ha.. for det er firmaer som tar seg av slike som deg og samarbeider med alle skandinaviske land og mange EU-land.. ;)

Skal ikke se bort ifra at de kan ha vært trege med behandlingen av parkeringsboten din. Men en vakker dag dumper det en regning ned i postkassa di :p

Endret av Daniel_91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...