Gå til innhold

Valpen min vil ikke være aleine mer, bjeffer som en gal


Anbefalte innlegg

Jeg synes det høres slitsomt ut å skulle ha hunden i ett annet rom når forskjellige situasjoner oppstår. Må være mye mer behagelig i lengden å ha en hund som kan slappe av og være rolig i samme rom som menneskene befinner seg

 

Så er det ikke alltid alle hunder som KLARER og slappe av i et rom fullt med mennesker som går rundt, lager mat, snakker til hverandre, vi får barn på besøk, feks noen som er REDD for hunder. Hva hvis den da ikke er vandt med å være aleine mens vi er i huset da?

Hunder har personligheter akkurat som mennesker, jeg hadde ikke klart og slappe av i et rom fullt med folk.

Og hunden min har ikke noe imot og være aleine heller. Ikke den forgje hunden vi hadde heller, den gikk frivillig inn på rommet sitt i buret og la seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hunden vår er et år gammel nå. Hun kan fint sove alene i gangen men det er en smule slitsomt siden hun har en god del "vaktbikkje" i seg virker det som. Hun sover i kurv, enten inne hos meg, lillesøsteren min eller på rommet til mamma og pappa. Om morgenen tar vi med henne ut på en tissetur, gir henne mat og går. Vi er virkelig dårlig på det å overse henne når vi kommer hjem, hun er jo så fryktelig glad at jeg ikke klarer å la være =). Hun kan gå fritt i hele huset. Eneste hun har gjort er å tygge opp en gul markeringstusj (vi glemte den igjen på et litt for lavt bord) også har hun tygget opp en bitteliten del av skoen til søsteren min (glemte å lukke døren til gangen)

 

I helgene sover hunden vår lett til 10-11 så lenge ingen vekker henne. Er det veldig viktig at hunden er i bur? Hvis du har noen rom som er "hundetrygge", dvs ingen ting som du er redd vil bli tygget opp, så kanskje du skal vurdere å la dem stå oppe sånn at valpen kan underholde seg selv litt, istedet for å bli sperret inne i et lite bur =)

Lenke til kommentar
Det med sovingen, det kan også være at han sover kortere fordi han rett og slett har blitt eldre. Jo eldre de blir, dess lenger batterilevetid og kortere ladetid får de.

Ellers ville jeg startet på bunnen med alene hjemme treningen.

Ja, det tror jeg og.

Det tar mange mnd før valpen kan sove en hel formiddag. Slik var det med min hvertfall.

Våkner bikkja klokka ni så er den jo pling våken etter å ha sovet hele natta. Vil jo seff ikke være inni noe bur da ;)

 

 

Det er bra at bikkja lærer seg å være på et rom mens du er på et annet.

Jeg orker ikke at Diesel skal ligge å se på meg når jeg lager mat eller spiser. Da må han ligge på rommet.

Der får han ligge å ta det kuli mens jeg gjør andre ting.. Han er en ekte mammadalt som tripper etter meg overalt. Det kan være irriterende når jeg feks vasker.

 

Jeg har ikke min i BUR jeg da. Og kommer nok aldri til å stenge han inn i et, men det fungerer sikker bra for noen.

Men når han er på soverommet og bjeffer, så sier jeg HYSJ. Og da tier han stille.. Jeg går hvertfall ikke inn for å kose med han, eller slipper han ut. Da får han jo viljen sin.

Han får komme ut når jeg er ferdig med mitt, eller når han har sluttet å bjeffe :)

 

Vi vendte han til med buret for når vi feks skal noe sted må den være i bur. Eller når den sover om natten sover den i bur, fordi han ikke skal tisse over alt!

Den ligger ikke i bur når den hviler seg i et annet rom. MEN dette var KUN for å øve på å venne den til buret!

Lenke til kommentar
I helgene sover hunden vår lett til 10-11 så lenge ingen vekker henne. Er det veldig viktig at hunden er i bur? Hvis du har noen rom som er "hundetrygge", dvs ingen ting som du er redd vil bli tygget opp, så kanskje du skal vurdere å la dem stå oppe sånn at valpen kan underholde seg selv litt, istedet for å bli sperret inne i et lite bur =)

 

Det er veldig viktig at den vender seg til et bur ja, hva ellers har man bur til tror du?

Og grunnen til at den sover i bur om natten er at den ikke skal tisse over alt, for den tisser ikke der den sover.

Skal vi på en lang biltur feks, så er det veldig greit at den er VANDT med og være i bur. Fra første stund.

Eller vi er på utstilling, der ligger nesten alle hundene i bur mest man venter og sånn.

 

Jeg har hatt hund siden jeg var baby, og hundene har ikke noe vondt av og sove i bur.

Eneste gangen var at jeg ble for lenge borte på noe jeg trodde tok litt mindre tid(den var heller ikke i bur, men på rommet sitt) men buret stod der. Så den ble litt engstelig når vi ikke kom etter den tiden vi pleide. Tok bare 2 dager så gikk det vekk! Nå går den i buret sitt frivillig og legger seg, og den klarer fint og være aleine i mange timer. Og da trenger den ikke være i bur, fordi den er vandt med det nå etter den øvingen og tilvenningen vi har hatt med han!

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt tanken om å vende hunden til bur med tanke på bilkjøring og utstilling. Men jeg synes det grenser til latskap å ha hunden i bur hele natten, hver natt, fordi den ellers tisser inne. Hva med å heller lære den å være skikkelig stueren? Skal hunden også være i bur når dere er på jobb? Da vil den jo tilbringe to tredjedeler av hver hverdag i bur.

Lenke til kommentar
Jeg forstår godt tanken om å vende hunden til bur med tanke på bilkjøring og utstilling. Men jeg synes det grenser til latskap å ha hunden i bur hele natten, hver natt, fordi den ellers tisser inne. Hva med å heller lære den å være skikkelig stueren? Skal hunden også være i bur når dere er på jobb? Da vil den jo tilbringe to tredjedeler av hver hverdag i bur.

 

 

Latskap? Å la den være i bur på natten så den ikke tisser inne om natten? Da tar det jo bare DOBBEL så lang tid å få den stueren, da den kan tisse og bæsje inne så MYE den vil mens vi sover uten at den forstår at det er ute den skal gjøre det!

Dummeste jeg har hørt.

Kjenner utallige folk med hund som lar valpene sove i bur til de er stueren. Om natten skal den sove, så hva er da så farlig med at den skal sove i bur? Den sover om natten, og hvis den kjeder seg, biter den på et bein, og sovner igjen.

 

Og den ER stueren, det var bare i begynnelsen når den ikke var stueren at den måtte sove i bur så den ikke tisset inne når vi sov.

Endret av mm90
Lenke til kommentar

Valpen tisser ikke i buret fordi det vil være ytterst ubehagelig for den. Dermed så holder den seg, noe som vel antagelig er like ubehagelig for den som for oss.

 

En måte man kan lære valpen å bli stueren på er å ligge på en madrass på gulvet med valpen med håndleddet tredd rundt et bånd. Når da valpen blir urolig fordi den må ut, så våkner man og kan fort ta den ut (lurt å da ha enkle sko og klær liggende slik at det er fort gjort). Det var måten jeg gjorde det på, og det fungerte kjempeflott. Dette er selvsagt ikke fullt så lettvint for eieren som å ha valpen i et bur om natten, men en metode jeg synes er mye bedre - for hunden.

 

Noe blir ikke automatisk riktig om "utallige folk" gjør det. Jeg kan glatt nevnte flere ting som "utallige folk" har gjort som du nok knapt vil anse som riktig av den grunn.

Lenke til kommentar
Vi vendte han til med buret for når vi feks skal noe sted må den være i bur. Eller når den sover om natten sover den i bur, fordi han ikke skal tisse over alt!

Den ligger ikke i bur når den hviler seg i et annet rom. MEN dette var KUN for å øve på å venne den til buret!

Så det er bedre at han tisser i buret da, en plass hunden IKKE vil gjør fra seg. De tisser ikke på soveplassen liksom.. men når de er i bur har de ikke valg.

Det er bedre å legge ut ei avis eller to, enn å bruke bur som en løsning for å bli renslig.

 

edit.

ser Tabris skriver noe av det samme over.

Endret av Zaroos
Lenke til kommentar
Min hund er fra gjerterrasen, de har instink som sier at de MÅ PASSE PÅ flokken hele tiden, dilter etter uansett hvor jeg går, DERFOR velger jeg å la den være litt aleine når den er trøtt og vi holder på med noe.

Det er det mest latterlige jeg har hørt at hunden ikke kan være litt aleine!

Dette har ingenting med rase å gjøre. Og hvis du uansett mener at joda, gjeterhunder er "verre" enn andre på dette punktet, så har jeg faktisk en Australian Shepherd her, så jeg vet hvordan det er :p

Poenget er ikke at hunder ikke kan være litt alene, men at mange av oss mener at det er unødvendig når man uansett er hjemme og kan trene dem til å forholde seg rolig selv om det skjer noe rundt i huset.

 

 

 

Latskap? Å la den være i bur på natten så den ikke tisser inne om natten? Da tar det jo bare DOBBEL så lang tid å få den stueren, da den kan tisse og bæsje inne så MYE den vil mens vi sover uten at den forstår at det er ute den skal gjøre det!

Kjenner utallige folk med hund som lar valpene sove i bur til de er stueren. Om natten skal den sove, så hva er da så farlig med at den skal sove i bur? Den sover om natten, og hvis den kjeder seg, biter den på et bein, og sovner igjen.

Velger man en så lettvint løsning at man tvinger valpen til å holde seg, så syns jeg man i minste fall sover ved siden av buret og tar med valpen ut når den våkner og må tisse..

Lenke til kommentar
Min hund er fra gjerterrasen, de har instink som sier at de MÅ PASSE PÅ flokken hele tiden, dilter etter uansett hvor jeg går, DERFOR velger jeg å la den være litt aleine når den er trøtt og vi holder på med noe.

Det er det mest latterlige jeg har hørt at hunden ikke kan være litt aleine!

Dette har ingenting med rase å gjøre. Og hvis du uansett mener at joda, gjeterhunder er "verre" enn andre på dette punktet, så har jeg faktisk en Australian Shepherd her, så jeg vet hvordan det er :p

Poenget er ikke at hunder ikke kan være litt alene, men at mange av oss mener at det er unødvendig når man uansett er hjemme og kan trene dem til å forholde seg rolig selv om det skjer noe rundt i huset.

 

 

 

Latskap? Å la den være i bur på natten så den ikke tisser inne om natten? Da tar det jo bare DOBBEL så lang tid å få den stueren, da den kan tisse og bæsje inne så MYE den vil mens vi sover uten at den forstår at det er ute den skal gjøre det!

Kjenner utallige folk med hund som lar valpene sove i bur til de er stueren. Om natten skal den sove, så hva er da så farlig med at den skal sove i bur? Den sover om natten, og hvis den kjeder seg, biter den på et bein, og sovner igjen.

Velger man en så lettvint løsning at man tvinger valpen til å holde seg, så syns jeg man i minste fall sover ved siden av buret og tar med valpen ut når den våkner og må tisse..

 

Den er stueren, og den har ingen problemer med og sove en hel natt uten og måtte opp om natten for og tisse med den.

Da lager den seg en vane at den må gjøre det når den blir voksen også. Vet om MANGE som bruker denne metoden.

Lenke til kommentar

At den får en vane med å måtte tisse om natten når den blir voksen er ikke sant. I tilfelle må min voksne hund være et underverk, jeg brukte nemlig burmetoden på henne og sov ved siden av buret.

 

Du har fått råd om å starte tilvenningen på nytt, om å ikke putte ham i buret mens dere er hjemme osv. Har du testet noe av dette, eller har dere fortsatt som før?

Lenke til kommentar
Vet om MANGE som bruker denne metoden.

 

Vel, som sagt, det er mye annet som MANGE har gjort uten at det automatisk gjør det til en bra ting.

 

Men er ellers enig med Juliess, hva har dere prøvd og hvordan går det?

 

Det går utrolig bra faktisk, ikke noe jeg bare sier. Han har ingen problemer med og være litt aleine, og ikke når vi forlater huset heller. Vi bare vendte han til det helt i fra begynnelsen igjen, og det gikk bare 2 dager så var han helt normal igjen!

Sover hele natten, ligger og halvdøser i 10 tiden når jeg står opp og strekker seg og gjesper. Hehe.

Han er nå 4 måneder, lært sitt,dekk,søk,kom,sitte opp på rompa,gi labb og apport. Så han er lettlært og utrolig snill.

Sheltien er jo ikke så veldig sosial av seg, men han her har bare sosiale hunder i stamtavlen hannes og det merkes utrolig mye på han! Han er kjempesosial og glad hund.

 

 

Vi er veldig viktig på å prege han mest mulig, siden vi ikke har barn i huset lar jeg han leke med noen nabojenter vi kjenner godt så han er vandt med barn, og han elsker dem.

Jeg går på utstillingstrening med han så han preges med andre hunder.

Går på senteret der det er masse folk, kjører småturer med bil(blir heldigvis ikke bilsyk :D )

Osv. Preging de første månedene er veldig viktig!

 

Kom fra bondegård så den var ikke vandt med biler, i begynnelsen var han redd de, men nå hopper han litt opp etter de når de kjører forbi. Det er jeg litt redd for og lurer på hva jeg skal gjøre for å bli kvitt det :S

Endret av mm90
Lenke til kommentar

Angående "gjeteatferd" på biler som en del gjeterhunder gjerne får, så ville jeg vært dødsstreng. Jeg går litt vekk fra mine klikkerprinsipper ( :p ) i akkurat det tilfellet. Det er en atferd som kan ta livet av hunden om den plutselig springer ut i veien!

Har erfaring med en BC-valp som såvidt startet å gjete biler, eieren gikk da bort til en godt trafikkert vei og tok valpen så hardt at den ikke turte å se på biler igjen (straffet den idet den så på den første bilen som kom). Roste og belønnet masse da hunden satt der etterpå og nistirret på henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...