mm90 Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Fikk meg valp for 1 måned siden, og da jeg fikk den kunne jeg ikke gå ut døren uten at han begynte og bjeffe som en gal,klarte ikke være aleine. Men så gikk det bra etter noen dager. Han sover i bur om natten, og jeg begynte med at han sov på rommet mitt i bur, og så sov han utenfor rommet mitt, og tilslutt på rommet sitt der han skulle være. Og så skulle jeg til frisøren en dag og klippe meg, men det tok mye lenger tid en jeg hadde regnet med, så da var han aleine en halvtime ekstra enn han er vant med. Etter dette har han hatt panikken med å være i buret, sover frem til kl halv 7 og så starter han med bjeffingen(før kunne han sove til kl10). Og nå er det blitt så ille at han ikke kan være aleine i buret på dagtid når selv når vi er i huset. Og heller ikke være aleine på kjøkkenet uten å være i buret. Hva skal vi gjøre? Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Slik jeg ser det, så må dere begynne på ny igjen med tilvenning. Kanskje med å ha døren til buren åpen og venne han til det helt fra begynnelsen av igjen. Når valpen f.eks ligger og sover i buret, så kan dere lukke døren og gå ut av rommet i noen få minutter og så gå inn igjen. Utvid tiden og ros rolig (men ikke overstrømmende) når dere kommer tilbake. Hvis valpen rekker å bjeffe før dere kommer tilbake i treningsperioden, vent til en rolig periode før dere går inn igjen, ellers tror valpen at det nytter å bjeffe. Dere kan kanskje også bruke bur litt mindre og lære valpen å være alene i et litt større område. Hvis det er buret som gir dårlig assosiasjon, så kan det hjelpe en del bare det. (Hvis den tilbringer tid i bur både om natten og ellers om dagen, så tilsvarer det ganske stor del av livet om man summerer det hele opp). Lykke til. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Nå må jeg innrømme at jeg minimal erfaring med bikkjer selv, men så et dyreprogram med tilsvarende situasjon. Da begynte det med at eieren gikk ut, og så kom rett inn igjen. Oppførte bikkjen seg så fikk den en godbit. Og med å gå ut døren og bli stadig lengre vekke så lære bikkjen seg å synes det var greit å være forlatt. Og hver gang eieren kom inn så fikk den en belønning Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det med sovingen, det kan også være at han sover kortere fordi han rett og slett har blitt eldre. Jo eldre de blir, dess lenger batterilevetid og kortere ladetid får de. Ellers ville jeg startet på bunnen med alene hjemme treningen. Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Det med sovingen, det kan også være at han sover kortere fordi han rett og slett har blitt eldre. Jo eldre de blir, dess lenger batterilevetid og kortere ladetid får de.Ellers ville jeg startet på bunnen med alene hjemme treningen. Idag vekte han oss kl 5......og når eg tok han opp la han seg igjen med en gang.. Så det har nok ikke noe med det og gjøre. Vi har hatt hund før, og den sov hele natten uten og tulle. Så det har ingenting med søvnen og gjøre. Men problemet med å være aleine. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Hva med å la ham sove uten bur da, og så starte alene hjemme treningen på nytt? Lenke til kommentar
Trixie52 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Fikk meg valp for 1 måned siden, og da jeg fikk den kunne jeg ikke gå ut døren uten at han begynte og bjeffe som en gal,klarte ikke være aleine. Men så gikk det bra etter noen dager. Han sover i bur om natten, og jeg begynte med at han sov på rommet mitt i bur, og så sov han utenfor rommet mitt, og tilslutt på rommet sitt der han skulle være. Og så skulle jeg til frisøren en dag og klippe meg, men det tok mye lenger tid en jeg hadde regnet med, så da var han aleine en halvtime ekstra enn han er vant med. Etter dette har han hatt panikken med å være i buret, sover frem til kl halv 7 og så starter han med bjeffingen(før kunne han sove til kl10). Og nå er det blitt så ille at han ikke kan være aleine i buret på dagtid når selv når vi er i huset. Og heller ikke være aleine på kjøkkenet uten å være i buret. Hva skal vi gjøre? For det første bør du kanskje vurdere om du vil ha hund. At en hund vil ut klokka halv sju er vel ikke unormalt så du må bare venne deg til å stå opp tidligere Grunnen til at den bjeffer er at hunder er flokkdyr. Og når du forlater han innesperret i et bur når du er andre steder i huset er jo bare terror fra din side. La hunden være sammen med deg når du er inne i huset. Du kan trene på at hunden skal ligge i buret med åpen dør hvis du vil, men å sperre den inne fysisk er jo bare tullete. At den er i bur når du skal ut eller om natten er jo ok om buret er i riktig størrelse. Men hunden din lider jo tydligvis av redsel for å bli forlatt. Tren med å forlate hunden i korte perioder der du forlater huset. Hører han/hun at du er i huset vil han jo selvfølgelig bjeffe for å varsle deg om at h*n vil bli "reddet". Og husk at hunder har god hørsel så når du skal gå må du ikke dille rundt i huset, etter hunden er satt i buret. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor hunden skal være adskilt fra dere på annet rom og i buret sitt når dere er hjemme? Dårlig gjort. Mine hunder er i samme rom som oss når vi er hjemme. Når vi drev hjemme-alenetrening lot vi være å si noe som helst når vi dro. Vi dro bare. Og når vi kom tilbake igjen lot vi være å lage noen "big deal" av det. Det begynte med at jeg lukket døren og forlot rommet for å hente vasken i kjelleren og slike småting. Ved å overse hunden når jeg kom tilbake igjen fortalte jeg at det ikke var helt hverdagslig at jeg dro. Latet rett og slett som ingenting. Fungerte kjempebra for oss. Hundene mine løfter ikke engang på hodet når jeg forlater de om morgenen. Jeg er borte i 7,5 timer hver dag. Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor hunden skal være adskilt fra dere på annet rom og i buret sitt når dere er hjemme? Dårlig gjort. Mine hunder er i samme rom som oss når vi er hjemme. Når vi drev hjemme-alenetrening lot vi være å si noe som helst når vi dro. Vi dro bare. Og når vi kom tilbake igjen lot vi være å lage noen "big deal" av det. Det begynte med at jeg lukket døren og forlot rommet for å hente vasken i kjelleren og slike småting. Ved å overse hunden når jeg kom tilbake igjen fortalte jeg at det ikke var helt hverdagslig at jeg dro. Latet rett og slett som ingenting. Fungerte kjempebra for oss. Hundene mine løfter ikke engang på hodet når jeg forlater de om morgenen. Jeg er borte i 7,5 timer hver dag. Dårlig gjort? DUMMESTE jeg har hørt. Hunden har ikke NOE vondt av å være aleine litt. Feks når den er trøtt og vi holder på med og lage mat og går og trakker rundt i huset, da trenger den og være et sted for seg selv og slappe av. Eller den er litt skitten og jeg ikke vil at den skal drøsse av seg all dritten i stuen. Sånn er det jo med mennesker også, vi trenger litt ro og tid åleine. Og det er den veien man må gå for å lære den å være aleine! Nå er valpen aleine hjemme uten og lage noe styr ut av det, han hadde nok bare fått seg en liten sånn når det tok lenger tid en han var vandt med. Gikk ikke mange dagene før han var normal igjen. Nå er han åleine i noen timer, og er bare 4 måneder. Og vi øker det mer og mer etter hvor stor han blir. Lenke til kommentar
Tabris Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nei, hunder tar ikke skade av å være alene litt. Problemet er vel at vi har forskjellig oppfatning av hva som er "litt". Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 6. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2008 Nei, hunder tar ikke skade av å være alene litt. Problemet er vel at vi har forskjellig oppfatning av hva som er "litt". Når den er voksen syns jeg den bør kunne være aleine i 8 timer. Men man kan ikke forvente det av en valp. Men sånn når vi er i huset syns det det er greit med en time eller to og så få komme ut til oss andre, men også nok med bare et par minutter. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Mine hunder klarer fint å slappe av litt i samme rom som meg når vi lager mat de Kunne ikke falt meg inn for alt i verden å stenge de inn på ett annet rom i huset når vi fremdeles er hjemme. Det lengste jeg strekker det er å lukke igjen døra til badet når jeg dusjer, slik at hundene ikke stikker av med trusa og sokkene mine! :!: Hundene mine er alene når jeg er på jobb. Når jeg har vært borte fra de en hel arbeidsdag skylder jeg de såppas at jeg tilbringer resten av dagen med de. Jeg har ikke skaffet meg hunder for å stenge de inne på ett annet rom sånn når det passer seg. Og blir hundene skitne så dusjer jeg de. Så enkelt er det. Lenke til kommentar
pippin88 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Nei så fint da.. Men nå har ikke alle andre samme rutiner som deg da.. Noen synes det kanskje er godt med litt ro og fred mens man spiser.. spes når det gjelder en valp som ikke helt har skjønt det enda.. at hunden lærer at middagstid er kvalitetstid mellom menneskene i huset.. Så kan feks. hundene legge seg på plassen sin imens.. Man er ikke en dårlig hundeeier fordi om man setter hunden i buret en stund selv om man er hjemme.. Lenke til kommentar
Notatblokk Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg er av den oppfatning at hunder er nødt til å være i stressende situasjoner for å lære seg å takle dem uten bur. Eksempelvis at det å være løs ved middagsbordet ikke nødvendigvis = sprette rundt og klaske labbene på bordkanten. Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Vi brukte masse tid på å få hundene til å ligge rolig i kurven sin vi. Det krevde en del av oss i en ukes tid (at en av oss gikk fra bordet og beordret hundene i kurven sin hver gang de gikk ut av kurven), men du så godt det er å spise middag når hundene ikke bryr seg i det heletatt. Jeg kom forresten på at hundene er alene i huset enkelte ganger alikevel. Det er jo ikke så kult å ha hunder på soverommet allitd Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 *snip* Slik gjer du, og det er nok flott for dykk. Trådstartar spurte om råd i sin situasjon. Eg hadde ein dober som fekk "burskrekk", etter at han kilte ein labb i gitteret ei gong. Løysninga for meg, var som tidligare nemnt i tråden, å venna han til på ny med bur. Det tok litt tid, men etter eitpar veker, var det ingen stad han heller ville væra, når han ville ha fred. Alderen på valpen er noko eg reknar med du tek i betraktning, og at du sjølvsagt ikkje lar han stå aleine i timesvis. Ingen som trivs i sine eigne ekskrement ... Lenke til kommentar
medlem-90636 Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 Jeg synes det høres slitsomt ut å skulle ha hunden i ett annet rom når forskjellige situasjoner oppstår. Må være mye mer behagelig i lengden å ha en hund som kan slappe av og være rolig i samme rom som menneskene befinner seg Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 6. oktober 2008 Del Skrevet 6. oktober 2008 (endret) Det med sovingen, det kan også være at han sover kortere fordi han rett og slett har blitt eldre. Jo eldre de blir, dess lenger batterilevetid og kortere ladetid får de.Ellers ville jeg startet på bunnen med alene hjemme treningen. Ja, det tror jeg og. Det tar mange mnd før valpen kan sove en hel formiddag. Slik var det med min hvertfall. Våkner bikkja klokka ni så er den jo pling våken etter å ha sovet hele natta. Vil jo seff ikke være inni noe bur da Det er bra at bikkja lærer seg å være på et rom mens du er på et annet. Jeg orker ikke at Diesel skal ligge å se på meg når jeg lager mat eller spiser. Da må han ligge på rommet. Der får han ligge å ta det kuli mens jeg gjør andre ting.. Han er en ekte mammadalt som tripper etter meg overalt. Det kan være irriterende når jeg feks vasker. Jeg har ikke min i BUR jeg da. Og kommer nok aldri til å stenge han inn i et, men det fungerer sikker bra for noen. Men når han er på soverommet og bjeffer, så sier jeg HYSJ. Og da tier han stille.. Jeg går hvertfall ikke inn for å kose med han, eller slipper han ut. Da får han jo viljen sin. Han får komme ut når jeg er ferdig med mitt, eller når han har sluttet å bjeffe Endret 6. oktober 2008 av Zaroos Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 Jeg er av den oppfatning at hunder er nødt til å være i stressende situasjoner for å lære seg å takle dem uten bur. Eksempelvis at det å være løs ved middagsbordet ikke nødvendigvis = sprette rundt og klaske labbene på bordkanten. Min hund er fra gjerterrasen, de har instink som sier at de MÅ PASSE PÅ flokken hele tiden, dilter etter uansett hvor jeg går, DERFOR velger jeg å la den være litt aleine når den er trøtt og vi holder på med noe. Og stressende situvasjoner er den også vandt med, f.eks på utsilling, mange hunder,bjeffing,folk som går rundt osv. Den la seg ned og slappet av den, ikke hadde den bur heller. Eller på butikken f.eks. masse folk,biler,handlevogner, den er ikke stresset i det heletatt! Det er det mest latterlige jeg har hørt at hunden ikke kan være litt aleine! Lenke til kommentar
mm90 Skrevet 7. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2008 *snip* Slik gjer du, og det er nok flott for dykk. Trådstartar spurte om råd i sin situasjon. Eg hadde ein dober som fekk "burskrekk", etter at han kilte ein labb i gitteret ei gong. Løysninga for meg, var som tidligare nemnt i tråden, å venna han til på ny med bur. Det tok litt tid, men etter eitpar veker, var det ingen stad han heller ville væra, når han ville ha fred. Alderen på valpen er noko eg reknar med du tek i betraktning, og at du sjølvsagt ikkje lar han stå aleine i timesvis. Ingen som trivs i sine eigne ekskrement ... Problemet er løst, nå kan vi diskutere om det er stygt gjort å la hunden få være aleine i et annet rom en det du er i noen minutter,timer om dagen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå