banan2 Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Heisann. Har et møtt på et problem jeg ikke ser ut til å finne en løsning på. Kjører på en Microsoft Windows Server 2003 SBS med Exchange. Er en bruker som ikke får sendt e-post til mottakere på et domene, men det ser ut som at feilmeldingen kommer av vår egen Exchange server. Feilmeldingen som kommer i retur er følgende: Følgende mottaker(e) ble ikke nådd: [email protected] den 04.09.2008 13:15 Du har ikke tillatelse til å sende e-post til denne mottakeren. Kontakt systemansvarlig. <oklandco.no #5.7.1 smtp;554 5.7.1 <[email protected]>: Relay access denied> [email protected] den 04.09.2008 13:15 Du har ikke tillatelse til å sende e-post til denne mottakeren. Kontakt systemansvarlig. <oklandco.no #5.7.1 smtp;554 5.7.1 <[email protected]>: Relay access denied> Vi har nylig endret fra å sende via SmartHost til å sende via DNS. På Default SMTP Virtual Server -> Delivery -> Advanced -> 'Check DNS' på domenet oklandco.no feiler. Får meldingen 'The domain name is not valid.', kan det ha noe med saken å gjøre? Noen som vet hva årsaken kan være? Bare å spørre om dere trenger mer informasjon. Endret 9. september 2008 av banan2 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Flere ting å ta tak i Om du får feil på DNS sjekk av domenet så må du sjekke at DNS serverene du bruker fungerer, og at du får kontakt med de i fra server. Gjør et manuelt nslookup oppslag i fra serveren og se hva respons du får. Prøv også oppslag på MX-pekere. Når du går i fra å bruke Smarthost og over til å sende direkte selv så må du være 110% sikker på to ting: 1) at du har lov til å sende ubegrenset ut på port 25 2) at reverse dns oppslag stemmer med vertsnavn og ip til serveren. Har du sjekket dette? Og feilmeldingen blir generert av serveren din, men det er mottakerserver som gir feilmelding. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Når du går i fra å bruke Smarthost og over til å sende direkte selv så må du være 110% sikker på to ting: 1) at du har lov til å sende ubegrenset ut på port 25 2) at reverse dns oppslag stemmer med vertsnavn og ip til serveren.Har du sjekket dette? Lov til å sende ubegrenset? Reverse DNS oppslag stemmer med vertsnavn og IP til serveren? Hvordan får jeg fikset dette? Tror ikke dette er satt opp på domenet. Det er det heller ikke satt opp på domenet millba.no (kilde: dnsstuff.com). E-post hentes inn via POP fra en ekstern leverandør, så MX-records peker ikke til Exchange serveren. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hvorfor byttet dere i fra smarthos til direkte DNS? Når epost går ut i fra serveren deres går den nå direkte mot mottakers epostserver(MX-record). Denne sjekkes så(som regel) at avsenderserver ikke er svartelistet i spamlister(spamhaus osv) og deretter at reverse DNS oppslag fungerer på det navnet serveren oppgir(vertsnavn til server). Dersom en eller flere av disse slår feil så er det vanlig at serveren ikke godtar eposten og gir en Unable to relay feilmelding, som kort og godt betyr at "vi godtar ikke epost i fra deg til denne mottaker". Sender du via smarthos så er det den serveren som blir kontrollert. Reverse DNS, dvs at når man gjør DNS oppslag på ip-adressen så får man opp et visst vertsnavn. E-postserverene har som regel lagt inn en sjekk på at vertsnavnet som oppgis av e-postserveren stemmer med reverese DNS oppslag. For å kontrollere at serveren er den den utgir seg for å være og dermed begrense spam på en måte. Dette er det nettleverandøren som gjør. Ta kontakt med de og hør om de ikke kan hjelpe dere der. Dette anbefales da ikke dersom dere kun har en ip tildelt. Og når eg snakker om ubegrenset trafikk på port 25(SMTP) så mener eg at flere og flere nettleverandører begrenser trafikk på port 25 til kun mot sin egen SMTP server. Dette gjør at dere ikke kan sende ut e-post selv(og samtidig begrenser det spam) men må sende via nettleverandørens SMTP server(smarthos). Ikke alle gjør dette, men flere og flere. Med andre ord, eg vil anbefale dere å bruke smarthost. Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Vi bytta til direkte DNS fordi det var et problem med sending via Telenor sine servere som Telenor ikke ville gjøre noe med. Tror den beste løsningen her er å bytte tilbake til Smarthost og ta det problemet vi hadde før, med Telenor en gang til. Takk for hjelpen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hva er problemet dere hadde med Telenor? Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Følgende mottaker(e) ble ikke nådd: [email protected] den 14.08.2008 17:54 Du har ikke tillatelse til å sende e-post til denne mottakeren. Kontakt systemansvarlig. < mail48.nsc.no #5.7.1 SMTP; 551 5.7.1 relaying denied> Umulig å sende e-post til dette domenet. Bruker smtp.online.no som SmartHost. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Har du kontaktet mottakers administrator for å høre hva som står i loggen deres? Evnt sjekket i fra andre systemer slik som for eks GMail? Greit å ha en konto der for å feilsøke slik. På den måten kan man utelukke eller fastslå at feilen er i ditt system og ikke det andre eller noe imellom. Endret 16. september 2008 av nomore Lenke til kommentar
enden Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Har du kontaktet mottakers administrator for å høre hva som står i loggen deres? Evnt sjekket i fra andre systemer slik som for eks GMail? Greit å ha en konto der for å feilsøke slik. På den måten kan man utelukke eller fastslå at feilen er i ditt system og ikke det andre eller noe imellom. Det er veldig lite kult å sende testmeldinger til totalt fremmede personer fra [email protected]. Det ser ikke spesielt proft ut... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 Enig i det. Men det er heller ikke profft å ignorere feilen. De gangene eg har vært i slike tilfeller så tar eg kontakt med systemadministrator av mottakersystemet(om eg klarer å finne vedkommende) etter å ha feilsøkt det eg kan i min ende. Deretter forklarer eg problemet, hvem eg prøver å nå, hvem som det sendes fra, avsenderserver, mottakerserver og tidspunkt. Så langt har eg alltid blitt møtt med hyggelige folk som da ser i sin logg hva som skjer. Av erfaring ser eg at dersom det oppstår en feil når man sender til noen så pleier det som regel å stå mye mer informasjon i mottakerens logg(i serverloggen) enn hva det gjør i avsenderes serverlogg. Å sende en testmail i fra Google bør kun gjøres i siste tilfelle og aller helst når man kan sende til en konto og så slette den før mottakeren får den. Osv... Lenke til kommentar
banan2 Skrevet 17. september 2008 Forfatter Del Skrevet 17. september 2008 Er det mottakerens server som kommer med feilen? Er i allefall mail48.nsc.no som sier ifra om feilen, og det er Telenor sin server, og de var ikke villige til å se i logger eller se etter feil. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 Såvidt eg kan se har du to domener som det er problemer med å sende til? Altså. I feilmeldingene er det ikke alltid like lett å se hvem som faktisk feilen oppstår hos. Men som regel oppstår feilen på en server, og det er serveren før dette som sender feilmeldingen tilbake. Og dette ser ut til å være slik i begge tilfellene. En ting du kunne prøvd var å sette opp en Outlook-klient med en konto som bruker Telenors server som SMTP server. Dersom du fortsatt ikke klarer å sende til mottaker så får du feilmelde saken til Telenor så får de ta det opp med mottaker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå