Gå til innhold

Exchange utgående mail - Relay access denied


banan2

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Har et møtt på et problem jeg ikke ser ut til å finne en løsning på.

 

Kjører på en Microsoft Windows Server 2003 SBS med Exchange.

 

Er en bruker som ikke får sendt e-post til mottakere på et domene, men det ser ut som at feilmeldingen kommer av vår egen Exchange server.

 

Feilmeldingen som kommer i retur er følgende:

Følgende mottaker(e) ble ikke nådd:

 

[email protected] den 04.09.2008 13:15

Du har ikke tillatelse til å sende e-post til denne mottakeren. Kontakt systemansvarlig.

<oklandco.no #5.7.1 smtp;554 5.7.1 <[email protected]>: Relay access denied>

 

[email protected] den 04.09.2008 13:15

Du har ikke tillatelse til å sende e-post til denne mottakeren. Kontakt systemansvarlig.

<oklandco.no #5.7.1 smtp;554 5.7.1 <[email protected]>: Relay access denied>

 

 

Vi har nylig endret fra å sende via SmartHost til å sende via DNS.

På Default SMTP Virtual Server -> Delivery -> Advanced -> 'Check DNS' på domenet oklandco.no feiler. Får meldingen 'The domain name is not valid.', kan det ha noe med saken å gjøre?

 

Noen som vet hva årsaken kan være?

Bare å spørre om dere trenger mer informasjon.

Endret av banan2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere ting å ta tak i :)

 

Om du får feil på DNS sjekk av domenet så må du sjekke at DNS serverene du bruker fungerer, og at du får kontakt med de i fra server. Gjør et manuelt nslookup oppslag i fra serveren og se hva respons du får. Prøv også oppslag på MX-pekere.

 

Når du går i fra å bruke Smarthost og over til å sende direkte selv så må du være 110% sikker på to ting: 1) at du har lov til å sende ubegrenset ut på port 25 2) at reverse dns oppslag stemmer med vertsnavn og ip til serveren.

Har du sjekket dette?

 

Og feilmeldingen blir generert av serveren din, men det er mottakerserver som gir feilmelding. :)

Lenke til kommentar
Når du går i fra å bruke Smarthost og over til å sende direkte selv så må du være 110% sikker på to ting: 1) at du har lov til å sende ubegrenset ut på port 25 2) at reverse dns oppslag stemmer med vertsnavn og ip til serveren.

Har du sjekket dette?

 

Lov til å sende ubegrenset?

 

Reverse DNS oppslag stemmer med vertsnavn og IP til serveren? Hvordan får jeg fikset dette? Tror ikke dette er satt opp på domenet. Det er det heller ikke satt opp på domenet millba.no (kilde: dnsstuff.com).

 

E-post hentes inn via POP fra en ekstern leverandør, så MX-records peker ikke til Exchange serveren.

Lenke til kommentar

Hvorfor byttet dere i fra smarthos til direkte DNS?

 

Når epost går ut i fra serveren deres går den nå direkte mot mottakers epostserver(MX-record). Denne sjekkes så(som regel) at avsenderserver ikke er svartelistet i spamlister(spamhaus osv) og deretter at reverse DNS oppslag fungerer på det navnet serveren oppgir(vertsnavn til server). Dersom en eller flere av disse slår feil så er det vanlig at serveren ikke godtar eposten og gir en Unable to relay feilmelding, som kort og godt betyr at "vi godtar ikke epost i fra deg til denne mottaker". Sender du via smarthos så er det den serveren som blir kontrollert.

 

Reverse DNS, dvs at når man gjør DNS oppslag på ip-adressen så får man opp et visst vertsnavn. E-postserverene har som regel lagt inn en sjekk på at vertsnavnet som oppgis av e-postserveren stemmer med reverese DNS oppslag. For å kontrollere at serveren er den den utgir seg for å være og dermed begrense spam på en måte. Dette er det nettleverandøren som gjør. Ta kontakt med de og hør om de ikke kan hjelpe dere der. Dette anbefales da ikke dersom dere kun har en ip tildelt.

 

Og når eg snakker om ubegrenset trafikk på port 25(SMTP) så mener eg at flere og flere nettleverandører begrenser trafikk på port 25 til kun mot sin egen SMTP server. Dette gjør at dere ikke kan sende ut e-post selv(og samtidig begrenser det spam) men må sende via nettleverandørens SMTP server(smarthos). Ikke alle gjør dette, men flere og flere.

 

Med andre ord, eg vil anbefale dere å bruke smarthost. :)

Lenke til kommentar

Vi bytta til direkte DNS fordi det var et problem med sending via Telenor sine servere som Telenor ikke ville gjøre noe med.

 

Tror den beste løsningen her er å bytte tilbake til Smarthost og ta det problemet vi hadde før, med Telenor en gang til.

 

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Har du kontaktet mottakers administrator for å høre hva som står i loggen deres?

 

Evnt sjekket i fra andre systemer slik som for eks GMail? Greit å ha en konto der for å feilsøke slik. På den måten kan man utelukke eller fastslå at feilen er i ditt system og ikke det andre eller noe imellom.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
Har du kontaktet mottakers administrator for å høre hva som står i loggen deres?

 

Evnt sjekket i fra andre systemer slik som for eks GMail? Greit å ha en konto der for å feilsøke slik. På den måten kan man utelukke eller fastslå at feilen er i ditt system og ikke det andre eller noe imellom.

Det er veldig lite kult å sende testmeldinger til totalt fremmede personer fra [email protected]. Det ser ikke spesielt proft ut...

Lenke til kommentar

Enig i det. Men det er heller ikke profft å ignorere feilen.

 

De gangene eg har vært i slike tilfeller så tar eg kontakt med systemadministrator av mottakersystemet(om eg klarer å finne vedkommende) etter å ha feilsøkt det eg kan i min ende. Deretter forklarer eg problemet, hvem eg prøver å nå, hvem som det sendes fra, avsenderserver, mottakerserver og tidspunkt. Så langt har eg alltid blitt møtt med hyggelige folk som da ser i sin logg hva som skjer.

 

Av erfaring ser eg at dersom det oppstår en feil når man sender til noen så pleier det som regel å stå mye mer informasjon i mottakerens logg(i serverloggen) enn hva det gjør i avsenderes serverlogg.

 

Å sende en testmail i fra Google bør kun gjøres i siste tilfelle og aller helst når man kan sende til en konto og så slette den før mottakeren får den. Osv...

Lenke til kommentar

Såvidt eg kan se har du to domener som det er problemer med å sende til?

 

Altså. I feilmeldingene er det ikke alltid like lett å se hvem som faktisk feilen oppstår hos. Men som regel oppstår feilen på en server, og det er serveren før dette som sender feilmeldingen tilbake. Og dette ser ut til å være slik i begge tilfellene.

 

En ting du kunne prøvd var å sette opp en Outlook-klient med en konto som bruker Telenors server som SMTP server. Dersom du fortsatt ikke klarer å sende til mottaker så får du feilmelde saken til Telenor så får de ta det opp med mottaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...