Muku Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Hei Jeg har en Golf Stv med 140 hk TDI. Så vet dere hva slags bil jeg prater om. Som i alle andre biler har jeg en kjørecomputer som blant annet måler gjennomsnittlig forbruk. Den har fått meg til å lure litt. Jeg har sjekket måleren ved kjøring fram og tilbake til jobb. Når jeg parkerer bilen på vei TIL jobb viser måleren gj.snittlig forbruk på ca 5,0 - 5,5. Men på vei FRA jobb viser den ca 6,5 - 7,0. Jeg kjører samme vei, like mye kø begge veier. Eneste forskjellen er tidspunktet og temperaturen. Hvorfor denne forskjellen? Noen som har en logisk forklaring? Endret 9. september 2008 av Muku Lenke til kommentar
rublings Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Mer oppover på veien hjem? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Kald luft er jo bra for motoren. når det er kaldt ute kan det ha litt effekt på motoren, men trodde ikke det skulle bli merket så godt på bensinforbruket. kan være at du kjører mer agresivt på vei hjen? utenom det og bakker så har jeg egentlig ingen forklaring. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Selv om man ikke merker at det er mye bakke er nok de forklaringen, skal ikke mye helling til før det blir langt tyngre å dytte rundt 1 tonn oppover. Samme gjelder for meg, mye "nedover" på vei til og oppover på vei tilbake Lenke til kommentar
Muku Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Jo, det stemmer det. Det er mer nedoverbakke på vei til jobb enn hjem. Og det er varmere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Temperaturforskjellen utgjør nok ikke mange o/oo på bensinforbruket. Det er heller motbakke eller middagslysten som gjør det. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det skal så fantastisk lite til for å øke forbruket. Om du har en måler som gir deg målinger i nåtid vil du se forskjellen bare ved å måtte sakke av litt. Og jo kortere tur, jo mindre skal til for å gi utslag på gjennomsnittet. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Kald luft er jo bra for motoren.når det er kaldt ute kan det ha litt effekt på motoren, men trodde ikke det skulle bli merket så godt på bensinforbruket. kan være at du kjører mer agresivt på vei hjen? utenom det og bakker så har jeg egentlig ingen forklaring. Kald luft er bra for motoren ja, men motoren kjører vel på fet blanding når man akkuratt starter opp. Eller tenker jeg feil nå? Mener bare at ved kaldstart bruker motoren fetere blanding. Lenke til kommentar
Chris_lox Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Kaldstart suger vel litt mer bensin enn når motoren er varm. Er vel konstatert at det er høydeforskjellen som er den utslagsgivende faktoren her Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 ved start ja og før motoren har kommet opp i drift-tempratur, så ja. men etter det mener jeg bensinforbruket går litt ned, men er ikke snakk om store mengder... Lenke til kommentar
rublings Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Når motor er god å varm, da har den godt av kald luft. Da er vi enig Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Kald luft er jo bra for motoren.når det er kaldt ute kan det ha litt effekt på motoren, men trodde ikke det skulle bli merket så godt på bensinforbruket. kan være at du kjører mer agresivt på vei hjen? utenom det og bakker så har jeg egentlig ingen forklaring. Tviler på at trådstarter merker noe til BENSINforbruket. En kald motor bruker jo mer drivstoff enn en varm en. Gjennom en vinter kan man jo spare mange hundre kroner i drivstoff ved å bruke motorvarmer. Er nok som sagt det at det er mer helling oppover på veien hjem. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 tror det er det vi alle har kommet frem til ja. hvis du ser litt lengre opp ser du hva jeg har skrevet ang tempratur og motor. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Jo, det stemmer det. Det er mer nedoverbakke på vei til jobb enn hjem. Total høyde klatret samt brattheten er veldig avgjørende for forbruket... Mye mer enn 10 grader tempforskjell hvertfall.... Endret 9. september 2008 av Jotun Lenke til kommentar
joka Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 jeg har også forskjellig forbruk til/fra jobb... til jobb må jeg over en "liten" haug ca 13% stigning, 1 km lang... den er nær hjemme så motor og gear er kald.. bilen bruker mer drivstoff... på vei hjem er den knausen litt lengre men bare 11% stigning... her kjører jeg med varm motor og gear... bilen bruker mindre... Lenke til kommentar
Muku Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 Samme konklusjon som jeg har kommet frem til. Høres logisk ut. Lenke til kommentar
Fredrik Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 13% stigning? Det er jo ganske mye. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Blir sånn når man jobber i Kina og bor i Nepal.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå