Gå til innhold

Overspenning og jording

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har i lengere tid mistenkt at det er for høy spenning inn i leiligheten jeg bor i. Jeg skifter lyspærer litt for ofte til at det kan være dem det er noe galt med. Og i går målte jeg spenningen i veggen for å se hva den ligger på. Jeg endte da opp på ca 240V, og den lå ganske jevnt på det.

Så det jeg lurer på er om det er noen andre som har erfaring med dette og hva dere har gjort for å få elverket til å kontrollere spenningen? Og hvor mye dette har å si for finelektronikk som PCer og TVer. Har det noe for seg å kjøpe UPS med spenningsregulering når det kun er 10 volt om å gjøre?

Leiligheten er fra 70'tallet så det er kun jording i kontakter på badet, og siden jeg ikke har pc på badet så vurderer jeg å få jordet kontakt der jeg har pcen. Det er skjult anlegg, og det er stor sannsynlighet for at det må trekkes nye kabler. Noen som er elektriker som kan gi et estimat på hvor mye dette kommer til å koste meg? Det er ca 3 uttak i rommet det er snakk om, og det er omtrent 10-15 meter veggstrekk fra stikk til sikringsboks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...