Vinci Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Heisann folkens, Har et problem med htpc'en som irriterer vettet av meg. PC'en får blåskjerm og reboots rett som det er, selv på en ny formatert hdd. Har prøvd både XP og Vista. Testet minnet i memtest og det fant en feil, tok ut den ene brikken og kjørte memtest igjen helt til det stod 1000% (ja, 1000%) coverage... altså lot den kjøre en god stund. Tenkte at nå var det endelig i orden, så en film på den og alt virket fint ut. Lot pcen stå på over natten og når jeg stod opp i morgen var pcen igjen igang med en uendelig loop av reboots. Av og til etter en blåskjerm har skjedd må jeg prøve å skru pcen på kanskje 15 ganger før jeg får bilde på tven. Får ofte beskjed om overclocking failed selv om maskinen ikke er klokket. Har stillt minnet inn på 4-4-4-12 på 800mhz på 2.0v. Helt etter specs altså. Har også prøvd løsere timings, men det var når jeg kjørte 2 brikker. Hadde ingen effekt. CPU kjører stock og alt annet står på auto i bios. Temp på CPU er ganske finslig, ligger på rundt 30C idle. Virker ikke ut som blåskjermen alltid er den samme heller... Sitter på jobb nå så husker ikke nøyaktig. Begynner å lure på om hovedkortet er defekt, litt rart siden det nettopp er kjøpt inn. Har ikke prøvd med annet minne enda, men synes det er rart når memtest kjørte såpass lenge med 1 brikke i uten feil. Maskinvare: Intel E2200 @ 2.2ghz 2GB Crucial Ballistix PC6400 (defekt funnet på 1 brikke, den er fjernet) Asus P5E-VM HDMI G35 chipset Soundblaster X-Fi 1x Seagate 500gb disk 2x Western Digital 1TB disker Big Typhoon m/ PWM vifte på CPU Hvis noen kan tenke seg hva dette kan være for noe hadde jeg satt utrolig stor pris på det. Skulle dere trenge noe mer informasjon er det bare å spørre. Mvh, Vinci Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det kan jo være et driver-problem. Har du nylig installert noe nytt? Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Hei, Har nylig innstallert alt på nytt etter at jeg kjøpte nytt hovedkort. Har som nevnt formatert og prøvd å lagt inn både Vista og XP, men har hatt ustabil pc med begge. Stusser på at pcen kan virke helt fin en dag, får så over natten å gå i uendelige loops med blåskjerm. Skru pcen av vente litt, skru på og ingen bilde på skjerm. Gjør dette x antall ganger og pcen booter igjen og kan virke helt fin en stund igjen. Forstår virkelig ikke hva som er problemet her... Men mistenker altså hovedkort eller ram. Edit: Kan også nevne at nåværende OS er Vista Ultimate (lovlig kjøpt versjon) og har tatt alle oppdateringer og installert Service Pack 1. Mvh, Vinci Endret 9. september 2008 av Vinci Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Oppdatering: Startet pcen opp i går, alt så greit ut. Kjørte Orthos på blend i god stund, stabilt og fint. Load temp på maks 45 grader i følge coretemp. Så 4 episoder av Generation Kill i 720p (kul miniserie) og alt virket helt topp. Men i dag når jeg stod opp for å sjekke hvordan det hadde gått over natten, hadde det selvfølgelig klikket igjen. Står at fil ntkrnlpa.exe er skadet. Fatter ikke dette her, blir mer og mer irriterende. Hvordan kan maskinen være stabil og fin i flere timer under bruk, bare for å klikke når den står idle over natten. Dette har skjedd flere ganger... hvis noen har noen gode ideer så vær så snill å komme med dem Mvh, Vinci Lenke til kommentar
Raven Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Oppdatering:Startet pcen opp i går, alt så greit ut. Kjørte Orthos på blend i god stund, stabilt og fint. Load temp på maks 45 grader i følge coretemp. Så 4 episoder av Generation Kill i 720p (kul miniserie) og alt virket helt topp. Men i dag når jeg stod opp for å sjekke hvordan det hadde gått over natten, hadde det selvfølgelig klikket igjen. Står at fil ntkrnlpa.exe er skadet. Fatter ikke dette her, blir mer og mer irriterende. Hvordan kan maskinen være stabil og fin i flere timer under bruk, bare for å klikke når den står idle over natten. Dette har skjedd flere ganger... hvis noen har noen gode ideer så vær så snill å komme med dem Mvh, Vinci Har du testet disken? http://www.hitachigst.com/hdd/support/down...32_v414_b00.iso Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Hei og takker for svar. Nei har ikke testet disken... skal prøve dette når jeg kommer hjem i dag. Men ville jeg ikke merket noe når disken var i bruk da? Rart at den klikker når den står idle... Men takker for tipset, håper virkelig jeg kan finne ut av denne problemet snart Kommer tilbake senere i dag med en rapport om hvordan testingen gikk. Mvh, Vinci Lenke til kommentar
Vinci Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Oppdatering: Har testet system disken nå, både hurtig test og avansert test. Den kom ut uten feil på begge. Så da står jeg igjen med hovedkortet eller eventuellt om det er noen drivere som gjør det... Sannelig ikke lett å bli klok på disse pcene til tider Men jeg får bare prøve videre, blir vertfall helt tullete i hode av å ha en pc som ikke er helt 100%. Hvis noen skulle ha et annet lurt forslag på hva det kan være så kom med dem Mvh, Vinci Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå