Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Førstegangskjøp av Bil

MrJavalava

Anbefalte innlegg

Jeg flytter til Kristiansand iløpet av neste uke på grunn av jobb. Jeg har sittet ganske mye med Google map og Microsofts live map, bare for å få inntrykk av avstander i forhold til jobben. Avstanden til jobben (lokalisert i sentrum) er idag 9.4km, og vil bli til rundt 6 - 7km når de flytter til Sørlandsparken. Egentlig tenker jeg å sykle til jobben, alternativt går det busser (kort for 180 dager fåes for 3.8K / alternativt 700 kr for 30 dager) for de helt for jævlige dagene.

Jeg har bodd i Tromsø i over 5 år, der alt var stortsett innenfor rekkevidde, i tillegg var jeg student .. så noe bil da var utelukket.

Nå kommer det jeg egentlig lurer på:

Det behovet jeg har er iforhold til meg selv (doh). Av og til kan det være greit å kjøre tilbake til Nord Norge, og da tar man gjerne med seg endel ting. Men storsett kommer jeg til å være i Kristiansand, da begynner jeg å tenke:

Elbil

Inntill jeg ser hva en Think City koster .. 199 999 kr i innkjøp, og batterileie på 1200. Dessuten har den en maks rekkevidde på 18 mil. Jeg har sett på Reva (teit navn på en bil som selges i Norge) og Buddy, begge er trafikkfarlige biler som aldri burde ha blitt godkjent i Norge, så de er utelukket. Jeg følte meg utrygg da jeg kjørte familiens 1998 modell Suzuki, kommer sikkert til å føle meg ennda verre i de blikkboksene. Hvis Think hadde vært billigere i innkjøp, da kunne det ha lønnt seg.

Diesel

Siden familien min har en Ford Focus 2002 1.8 TDci, som er ganske økonomisk i forbruk, så er det interessant å se på en slik. Brukt er de relativt rimelig i innkjøp. Egentlig kunne jeg ha tenkt meg en ECOnetic Stv (ny .. bah), siden de er utrolig dryge i forbruk.

Polo BlueMotion er også ett alternativ, koster omtrent det samme som ECOnetic'en, og er like dryg. Men er mere en bil #2 enn en bil #1. Sikkert grei å parkere også.

Bensin

Bensin er mer eller mindre upop idag, p.g.a Turbo Diesel. Ett annet alternativ er E85, men det eksisterer såvidt pumper i Norge. De fleste er i Oslo, fritt frem for å rette meg der altså. Bio biler er forsåvdt også dyre i innkjøp selv om de er "CO2 nøytrale", og importeres ikke til Norge i allhverdens skala. For å være ærlig, jeg tror ikke på klimaendringene, men jeg ser fordelen av å ha en bil som er mest mulig dryg i forbruk.

For å gjøre det klart:

Jeg er bare i tenkeboksen. Jeg vet jo ikke hva behovet mitt er ennda, det er det som er greia.

Men det hadde jo vært kult med en:

Saab 9-5 Stv TD eller Mini One S hvis man skal være ufornuftig og litt kjøregal ..

Jeg er bare ute etter innspill eller tanker, rundt en bil som er "fornuftig" (biler generelt sett er ikke fornuftig ...) til bruk i Kristiansand og hvis jeg skal på langtur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...