564215 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Har hørt mye snakk om at det er lurt å kjøpe seg kvalitetshjelm. Men det er så forbanna dyrt å bruke 3k på en hjelm, synes jeg. Så fant jeg en relativt fin hjelm på biltema til 500kr. Er det et ok kjøp? Linke til hjelmen her Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Har hørt mye snakk om at det er lurt å kjøpe seg kvalitetshjelm. Men det er så forbanna dyrt å bruke 3k på en hjelm, synes jeg. Så fant jeg en relativt fin hjelm på biltema til 500kr. Er det et ok kjøp? Linke til hjelmen her Det èr lurt å kjøpe kvalitet når det er snakk om sikkerhet. Trenger da ikke opp i 3k for en hjelp. Finnes da de som ligger nede i 1k og. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Har hørt mye snakk om at det er lurt å kjøpe seg kvalitetshjelm. Men det er så forbanna dyrt å bruke 3k på en hjelm, synes jeg. Så fant jeg en relativt fin hjelm på biltema til 500kr. Er det et ok kjøp? Linke til hjelmen her Det èr lurt å kjøpe kvalitet når det er snakk om sikkerhet. Trenger da ikke opp i 3k for en hjelp. Finnes da de som ligger nede i 1k og. Men hjelmen jeg linket til? En hjelm kan da være kvalitet selv om den kommer fra biltema? Noen erfaringer? Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Har hørt mye snakk om at det er lurt å kjøpe seg kvalitetshjelm. Men det er så forbanna dyrt å bruke 3k på en hjelm, synes jeg. Så fant jeg en relativt fin hjelm på biltema til 500kr. Er det et ok kjøp? Linke til hjelmen her Det èr lurt å kjøpe kvalitet når det er snakk om sikkerhet. Trenger da ikke opp i 3k for en hjelp. Finnes da de som ligger nede i 1k og. Men hjelmen jeg linket til? En hjelm kan da være kvalitet selv om den kommer fra biltema? Noen erfaringer? Ikke det jeg direkte prøver å si. Det jeg sier, er at man skal ikke alltid ty til de billigste midler, iallefall ikke når det er snakk om sikkerhet. Lenke til kommentar
564215 Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Har hørt mye snakk om at det er lurt å kjøpe seg kvalitetshjelm. Men det er så forbanna dyrt å bruke 3k på en hjelm, synes jeg. Så fant jeg en relativt fin hjelm på biltema til 500kr. Er det et ok kjøp? Linke til hjelmen her Det èr lurt å kjøpe kvalitet når det er snakk om sikkerhet. Trenger da ikke opp i 3k for en hjelp. Finnes da de som ligger nede i 1k og. Men hjelmen jeg linket til? En hjelm kan da være kvalitet selv om den kommer fra biltema? Noen erfaringer? Ikke det jeg direkte prøver å si. Det jeg sier, er at man skal ikke alltid ty til de billigste midler, iallefall ikke når det er snakk om sikkerhet. Skjønner, men hva er den store forskjellen med hjelmen fra biltema og dyrere en fra et "kjent" merke? Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Synes selv det er tåpelig å bruke så mye penger på hjelm. Den har kun 1 oppdrag, funker kun 1 gang så skal den kastes. Nettopp å beskytte hodet når man tryner eller lignende. Funker de dyre 2 ganger? Tviler sterkt på det ja.. De fleste hjelmene må vel være godkjente(?) for at de skal kunne selges. Kjøp Biltema hjelmen hvis du føler den passer bra på hodet. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Synes selv det er tåpelig å bruke så mye penger på hjelm.Den har kun 1 oppdrag, funker kun 1 gang så skal den kastes. Funker en gang, og den ene gangen MÅ den også funke. Aller helst så skal man ikke få bruk for hjelmen overhode. De kronene ekstra du betaler er da uhyre lite sammenlignet med hva det skal beskytte.... Hvis du kommer ut for en ulykke som du overlever på grunn av hjelmen så er de 1000kr bare smårusk. Tviler på at du sitter igjen å tenker på hvor dyr hjelmen var da.... Som alt annet her i verden så koster kvalitet. Det er faktisk forskjell på om noe er produsert i kina eller Tyskland. Det er forskjell på materialene som er brukt, samt på isolasjonen. Dette gjelder alle ting fra små databrikker til biler. Det er ikke nødvendigvis bare fordi butikken tar så utrolig mye mer for hjelmen. Nå er jeg ingen ekspert på hjelmer, men f. eks med biler så må de godkjennes, men det er store forskjeller på en bil som akkurat består en godkjenning og en som får toppkarakter på sikkerhet. At den klarer minstekravet er ikke nødvendigvis godt nok. (i alle tilfeller) Synes selv det er tåpelig å bruke så mye penger på hjelm. Ikke morsomt å bli invalid heller. Eller død for den saks skyld. Endret 8. september 2008 av Andrull Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Så er det jo litt forskjell på en moped som går i 45kmt og en R1 også da.... Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) 45 km/t er da også mer enn nok til å kløyve et hode. (om du er veldig uheldig) Joa, satt litt på spissen, men uansett. Og så har du de som liker å trimme mopeden. Blir man truffet på det riktige stedet så skal det ikke så altfor mye til for å bli invalid, blind osv.. Endret 8. september 2008 av Andrull Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Så er det jo litt forskjell på en moped som går i 45kmt og en R1 også da.... Er nødvendigvis ikke farten som gjør det store. De større ulykkene på moped, blir forårsaket av at et annet kjøretøy som kan passeres 80 km/t +-, som kan skade mopedisten! Trenger nødvendigvis ikke kjøre i hundre og helvete for å få de store skadene. Skal ikke mer til enn at du blir slengt ende-heve ut i lufta, pga en bil kjører på deg fra feks, siden! Endret 8. september 2008 av Nidaroo Lenke til kommentar
564215 Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Kan noen linke til en bra hjelm til rundt 1000kr? Som faktisk ser litt fin ut. Lenke til kommentar
d0ffen_k Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) disse er begge godkjente, å vis de er ECE godkjent så er de jo gode hjelmer;) http://no.x3mseller.com/cgi-bin/ibutik/AIR...kr&Visn=Std http://no.x3mseller.com/cgi-bin/ibutik/AIR...kr&Visn=Std å siden jeg fant dem på, er billig:P http://no.x3mseller.com/cgi-bin/ibutik/AIR...a&artgrp=17 Endret 9. september 2008 av d0ffen_k Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Er sant det Andrull, men så er det jo kjent at ungdommer ikke akkurat behandler tinga sine som juveler heller da.. Som både du og jeg sier, er de laga for å tåle 1 støt. Da er det litt surt å miste en hjelm til flere tusen i bakken, for da må den jo kastes. Selv har jeg hjelm til 1000kr, Takachi heter den. Kjempe fornøyd med den jeg, holder bra rundt hodet. Føler nesten at hjelm er like oppskrytt som dyre Hifi kabler. PS : Ikke begynn med diskutering av kabler Nå er det også sånn at hvis man først treffer "på det riktige stedet" som du sa, så er det ikke alltid hjelmen heller hjelper. Har en far som har vært i mc ulykker, så vet at en hjelm er ikke en engel som sitter på skulderen å beskytter deg. Men uansett, bruk hjelm og for all del bruk den skikkelig. Endret 9. september 2008 av !Butthead! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Selv har jeg kjørt scooter i 6 år før jeg nå tok lappen på tung MC i sommer. Min første scooterhjelm var en billig sjit-hjelm som kostet 500-lappen. Jeg ble påkjørt på en parkeringsplass, og dette gjorde at jeg veltet. Selv kjørte jeg i 10-15km, bilen som traff meg kjørte fortere. Resultatet var vondt i venstre ben, høyre skulder, knust hjelm og en vanvittig hodepine i tre uker. Min neste hjelm kostet rundt 1000, og hadde ekstremt mye bedre isolering innvendig. Passformen var også bedre. Heldigvis ble jeg ikke påkjørt med den hjelmen på, men jeg er sikker på at den hadde vært mer behagelig i samme situasjon. For å reversere ditt spørsmål: Hva tror du er forskjellen på billige og dyrere hjelmer? Det er materialet, passformen, kvaliteten på innerforet og polstringen, hvorvidt denne kan tas ut og vaskes (kjekt, om man ikke har balaklava, og har glemt at man har håret fult av voks), om visiret lett kan byttes, lufte- og ventilasjonsmuligheter samt det rene sikkerhetsaspektet ved det hele. Har vært i ulykker før, og huden din over asfalt flerres av som vått dasspapir. Sikkerhet er ikke noe man bør ta lett på, selv om man "bare" kjører i 45km/t Lenke til kommentar
windyboy Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Selv har jeg kjørt scooter i 6 år før jeg nå tok lappen på tung MC i sommer.Min første scooterhjelm var en billig sjit-hjelm som kostet 500-lappen. Jeg ble påkjørt på en parkeringsplass, og dette gjorde at jeg veltet. Selv kjørte jeg i 10-15km, bilen som traff meg kjørte fortere. Resultatet var vondt i venstre ben, høyre skulder, knust hjelm og en vanvittig hodepine i tre uker. Min neste hjelm kostet rundt 1000, og hadde ekstremt mye bedre isolering innvendig. Passformen var også bedre. Heldigvis ble jeg ikke påkjørt med den hjelmen på, men jeg er sikker på at den hadde vært mer behagelig i samme situasjon. For å reversere ditt spørsmål: Hva tror du er forskjellen på billige og dyrere hjelmer? Det er materialet, passformen, kvaliteten på innerforet og polstringen, hvorvidt denne kan tas ut og vaskes (kjekt, om man ikke har balaklava, og har glemt at man har håret fult av voks), om visiret lett kan byttes, lufte- og ventilasjonsmuligheter samt det rene sikkerhetsaspektet ved det hele. Har vært i ulykker før, og huden din over asfalt flerres av som vått dasspapir. Sikkerhet er ikke noe man bør ta lett på, selv om man "bare" kjører i 45km/t Hei Jeg er i stor grad enig i dette inlegget. Men jeg vil heller påstå at den indirekte sikkerheten er bedre med en dyrere hjelm. Den støyer mindre, den er bedre på hodet, og den er som oftest lettere å holde ren. Når ulykken føst er ute er det ikke om du har en Bell eller en Biltema som avgjør. De er begge konstruert for å ta vare på skallen (og nakken) din når du først går på tryne. En dyr hjelm holder ikke lenger ved ulykke, men holder beskyttelsen på topp i fler år enn en billighjelm (unntak finnes). Slik jeg leser ditt behov, synes jeg du skal satse på den fra Biltema. Den har du jo alle rede lagt merke til, og da regner jeg nesten med at du liker den. Om du finner ut at du ELSKER moped og mc, bør du kanskje oppgradere deg, og kjøregleden blir ytterligere forsterket. God tur! Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Hjelmer blir jo, som rygskinner osv, graderte og klassifiserte. En hjelm som så vidt oppfyller lvl 1 er mindre atraktiv å plassere på hodet enn en som klarer lvl2 med god margin Lenke til kommentar
564215 Skrevet 11. september 2008 Forfatter Del Skrevet 11. september 2008 disse er begge godkjente, å vis de er ECE godkjent så er de jo gode hjelmer;) http://no.x3mseller.com/cgi-bin/ibutik/AIR...kr&Visn=Std http://no.x3mseller.com/cgi-bin/ibutik/AIR...kr&Visn=Std å siden jeg fant dem på, er billig:P http://no.x3mseller.com/cgi-bin/ibutik/AIR...a&artgrp=17 Vet ikke om jeg kommer til å kjøpe den fra biltema alikevell, etter å ha lest meningene deres. Men disse hjelmen over som doffen linka til. Er de noen poeng over (kvalitetsmessig) den fra biltema? Det ser jo ut som en mer eller mindre bra side? Og hvordan gjør jeg når jeg skal bestille; hvordan vet jeg hvilken størrelse jeg skal ha? Lenke til kommentar
.Butthead. Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 www.mc-deler.no har greit utvalg av hjelmer, bare synd at du ikke kan prøve før du kjøper. Jeg anbefaler at du reiser til mc-butikk å prøver selv, de har gode hjelmer til rundt 1000 lappen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå