Gå til innhold

vifteproblem


Feanor

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har en trig t40-7 kjøler med en delta black label-lignende sak på toppen. den går og suser i 46 dB, noe som er litt for mye etter min smak.

Er det noen som vet om det lar seg gjøre å bare sette på en motsand på en av strømledningene for å få ned tempoet på den litt? I tilfellet, vet noen hvor stor denne må være for å få den ned til ca 5500 rpm (kjører på 7800 nå...).

 

....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kjører ned volten på Delta Black viftene får du dårlig ytelse.. Siden den har så korte vifteblader så dytter den lite luft på lav hastighet.

Det du burde gjøre er å kjøpe en papst vifte feks. og sette på den istedet. Papst viftene dytter mye luft, og støyer lite.

 

-Rage

Lenke til kommentar

oki.... får vel prøve en papst...

Holder ikke ut dette bråket lenger. :mad:

Jeg har en gammel coolermaster-vifte liggende.... den surrer og går på 5400 rpm..

Jeg skal kjøle en duron 700 som er klokket til 886 MHz.. full load m 1.92 V Vcore er ca 45 grader. Noen som tror den holder?? Den kommer fra en ganske stor coolermasterribbe (80x60x40) som er godkjent for 1.4 GHz AMD....

 

Takk for alle tips.. :smile:

Lenke til kommentar

Min gamle Duron 800 (@800) lå rundt 42 grader. Før jeg byttet hovedkort, minne og prosessor planslipte jeg ribba. Den var IKKE plan! Den hadde også ganske ru anleggsflate. Brukte 400-800-1200 våt-smergel fra Microplex.no. Akkurat nå leser jeg av 43 grader.

PS. Vinduet i stekeovnnsdøra var fin som underlag ved plansliping, brukte også Arctic Silver goop.

Lenke til kommentar

Du kan vurdere en viftestyring? Dette er ganske dyrt, men lønner seg fort om du har mange eller kraftige vifter i maskinen din. Hardware.no har hatt test av et slikt system å prisen var om jeg ikke tar helt feil mellom 2000-3000,-. Personlig lager jeg meg et eget system fordi jeg ikke gidder å bruke over 2K på et slikt ferdig system.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En vifteregulator er "billig", men enda billigere er en enkel keramisk motstand av typen 1/4 W (ca. 2 kr,-).

Men jeg har et stort problem: Jeg vet at 'P = U x I'

og 'U = R x I' og varianter deretter... men ca hvor stor kan en motstand til en std. PSU-vifte være for å kjøre den på 7 volt? Det står nemlig ikke spesifikasjoner på mine vifter(sic!).

Hva med en 50x50 mm vifte til min P3 850 bulk ?

Lenke til kommentar

Feanor den kjøleribba på din trig t40-7 er bare råbra , synd att den vifta bråke så mye :sad:

 

Så du burde kjøpe deg en Papst vifte, 33m³/time, 31 dB(A)

612FH - m/3-pins molexkontakt 160,-

 

http://www.microplex.no/rubweb/handel.asp

 

Eller du kan få kjøpe min orginale deltavifte(32 dB) som ble levert med Taisol CGK 760 , da jeg har byttet denne ut med en større om mere bråkete vifte.

 

Du kan få den for 60,-med frakt

kun ubetydelig brukt !

 

 

[ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-12 16:28 ]

Lenke til kommentar

For å få 7 Volt er det bare å kople vifteledninger på gul og rød ledn fra power til harddisk. (rød fra vifte til gul på power, og svart fra vifte til rød på power).

Da slipper man å bruke rheostat/motstand.

Det går også å kople til 5 volt fra power,(gul og svart) men det er ofte litt for lite for å få nok hastighet på vifte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...