Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hva vil det si å starte datamaskinen i safemode? Noen eventuelle bivirkinger? Hva vil det si å formatere egentlig? Vet ikke helt hvor disse spørsmålene skal, men tror det hører hjemme blant datasikkerhet? Vennligst si ifra hvis dette er feil forum.

Ville vært fint om noen kunne gi meg et skikkelig svar på dette,

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan sette i safemode (norsk: sikkerhetsmodus):

• Restart maskinen på vanlig måte

• Trykk mange ganger på F8 rett før Windows starter å laste inn.
  • Velg alternativet Sikkerhetsmodus.

• Til slutt logger du deg inn på brukeren din, og velger det passordet du pleier å bruke.

Merk: I noen tilfeller logger Windows seg inn på en bruker automatisk, og du trenger da ikke å skrive inn brukernavn eller passord.

Hva vil det si:

Maskinen starter opp bare de mest nødvendige filene den trenger for å fungere. Grunnen til at dette av og til gjøres, er for å hindre f.eks virus i å holde igjen en fil, eller fordi et virus gjør at du ikke får gjort det du ønsker i normal-modus (f.eks problemer med å installere et program).

Hva vil det si å formatere

Å formatere (ordet i seg selv) betyr igrunn å fjerne ALT du har på en hardisk. Dette kan gjøres fordi du ønsker en annen harddisk-standard, som f.eks fat32, ntfs osv. (Dette gidder jeg ikke fordype meg om. Wikipedia forteller mye om dette).

Ordet "formatere" brukes ofte i sammenheng med å "re-formatere" som betyr å fjerne alt på harddisken, og deretter installere oprativsystemet på nytt (slik den var da du kjøpte maskinen). Dette kalles også å "re-installere". Mange tror at dette er den eneste sikre måten å fjerne virus på. Dette er FEIL. Hvis norbat eller snippsat ser på loggene dine, hjelper deg med å fjerne malware, og deretter forteller at du er ren, så er du omtrent like sikker på at du er ren som du hadde vært hvis du re-formaterte.

Håper det hjalp :)

til dere andre: rett meg hvis jeg skrever noe feil :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for gode svar! :)

Jeg har på en eller annen måte fått et problem med PC'en, der den ikke vil starte opp skikkelig. Den kommer bare til bakgrunnsbildet, og etter det skjer det ikke noe mer. Tror dere det har noe med virus å gjøre? Hjelper det å starte opp i safe mode, eller er PC'en bare ødelagt? Pappa mener den er ødelagt, men jeg vil prøve litt mere og se om jeg får det til.

Er det forresten mulig å "ødelegge" noe i safemode?

Lenke til kommentar

Mye som er mulig...

Ok, da kan du starte med å gå til en annen datamaskin, og laste ned programmene som er linket til her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=691246

Legge programmene på en minnepinne e.l.

Deretter starter du maskinen din i safemode (som beskrevet ovenfor), setter inn minnepinnen, flytter alle programmene til skrivebordet, installerer dem og får tak i loggene som er beskrevet i guiden.

Loggene lagrer du på minnepinnen, flytter over til en "frisk" maskin, og legger de ut her på forumet :)

Gi tilbakemelding hvis du får problemere med noe :)

Lenke til kommentar
Tusen takk for gode svar! :)

Jeg har på en eller annen måte fått et problem med PC'en, der den ikke vil starte opp skikkelig. Den kommer bare til bakgrunnsbildet, og etter det skjer det ikke noe mer. Tror dere det har noe med virus å gjøre? Hjelper det å starte opp i safe mode, eller er PC'en bare ødelagt? Pappa mener den er ødelagt, men jeg vil prøve litt mere og se om jeg får det til.

Er det forresten mulig å "ødelegge" noe i safemode?

godt mulig at pcen kan fikses. ser du bakgrunnsbildet er det positivt.

safe mode + benytte et gjenopprettingspunkt i Windows er sikkert ingen dum ide.

du bruker vel ikke Trend Micro som antivirus forresten? Isåfall kan det være problemet.

Lenke til kommentar

Nei, jeg bruker ikke Trend Micro som antivirus, brukte faktisk avira. Får heller ikke til å starte den opp i safe mode. Jeg kommer bare til en svart skjerm der det står safemode i alle hjørnene, og så står det Windows Xp elns mellom de 2 øverste hjørnene. Er pc'en helt ødelagt, eller kan den fikses?

Lenke til kommentar
Nei, jeg bruker ikke Trend Micro som antivirus, brukte faktisk avira. Får heller ikke til å starte den opp i safe mode. Jeg kommer bare til en svart skjerm der det står safemode i alle hjørnene, og så står det Windows Xp elns mellom de 2 øverste hjørnene. Er pc'en helt ødelagt, eller kan den fikses?

mulig den kan fikses, vanskelig å si når man ikke vet årsaken. men filene på pcen er trolig intakte, så om du har noe verdifullt innpå der som du ikke vil miste så er det stor sjanse for at det kan reddes ut ihvertfall. harddisken kan uansett taes ut og kobles til annen pc f.eks.

har du forresten prøvd å få opp task manager i safemode? ctrl + alt + del i safe mode?

Endret av filmnils
Lenke til kommentar

Jeg har fått opp task manager uten å være i safemode. Den viste at det var noen prosesser som kjørte, men jeg vet ikke helt om det kan hjelpe? Skal prøve den explorer.exe greia, og se om den funker. Hvis det ikke funker, skal jeg se om jeg kan ta ut harddisken. Takk for meget gode svar=)

Lenke til kommentar
Jeg har fått opp task manager uten å være i safemode. Den viste at det var noen prosesser som kjørte, men jeg vet ikke helt om det kan hjelpe? Skal prøve den explorer.exe greia, og se om den funker. Hvis det ikke funker, skal jeg se om jeg kan ta ut harddisken. Takk for meget gode svar=)

Får du opp task manager er det stor sjanse for at du kan gjøre noen endringer via task manager som kan fikse problemet.

men vet lite om problemet ditt. var det plutselig at dette skjedde? Eller fikk du noen feilmeldinger i forkant? andre feilmeldinger du har sett? eller lignende?

siden du ser at prosesser kjører og du får opp task manager er ihvertfall sannsynligvis alle filer o.l. intakte. du kan ta ut disken og enten koble den på en annen pc som har plass til flere harddisker eller kjøpe en external case f.eks på Clas Ohlson http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=33555218

og sette harddisken din i den. Da kan du koble den til en annen pc eller bærebar pc via usb og da vil harddisken din funke som en ekstern harddisk rett og slett. da kan du overføre filer og ihvertfall redde alt på disken som du vil ha. NB: da må du passe på å få rett case.. dvs finne ut om disken din er SATA eller IDE.

men som sagt: er en mulighet for at ting kan fikses uten at du tar ut disken også.. så lenge du kan få opp "kjør" eller task M. prøv gjerne å gå på fil-> ny oppgave/kjør i task manager og velg "bla igjennom", og se om du får tilgang til mappene på maskina!

Endret av filmnils
Lenke til kommentar

Får opp den derre "kjør fil" tingen, og skriver inn "explorer.exe" Da kommer dette opp; "Finner ikke explorer.exe. Kontroller at du skrev navnet riktig, og prøv på nytt. Hvis du vil søke eter en fil, klikker du startknappen og deretter Søk." Noen som vet hva jeg kan gjøre eller hva problemet er? Når jeg trykker "bla gjennom", så finner jeg ikke word dokumentene som jeg har lagret på "mine dokumenter".

Begynner og bli ganske frustrert her nå.

Endret av MultiMate
Lenke til kommentar

Hei! Jeg fikk startet opp FireFox fra Task manager tingen. Fikk lastet opp de viktigste dokumentene på fronter, og har nå reddet det meste!:) Får også startet opp programmer som word, firefox, itunes, email ting, anti-spyware, og flere andre ting, eneste problemet er at det er litt upraktisk uten oppgavelinjen eller snarveiene som bruker å ligge på skrivebordet. Men, det er jo svært upraktisk hvis jeg må gjøre dette hver gang, så lurer på om noen vet noe som kan hjelpe meg? Tusen takk til alle dere som har svart meg, tusen hjertelig takk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...