kilik Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 De satte opp renten ytterligere i dag med 0,6%. Det betyr at flertallet av lånetakerne i banken har over 8% effektiv rente. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Det er en gang dessverre slik at en bank ikke kan låne ut penger billigere enn de det de betaler for penger de får inn. Med andre ord: innskuddsrenten kan ikke være høyere enn lånerenten. Pr. i dag så er situasjonen den at bankene er ute etter innskudd fremfor utlån, og siden det er så stor konkuranse om å få tak i innskudd så skrus prisen opp. Dette betyr dessverre at vi som har lån blir nødt til å være med å finansiere dette. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 De satte opp renten ytterligere i dag med 0,6%. Det betyr at flertallet av lånetakerne i banken har over 8% effektiv rente. Nå blir de aldri kvitt "Living in a box" leilighetene. Der er vel renta snart 9-10 %. Tenk om Sjefsøkomene hadde advart folk, i steden for å hause opp stemningen. Terra-Jan, nå Landsbanki - Jan, og andre bør gå i seg selv...... Lenke til kommentar
sparrowhawk Skrevet 11. oktober 2008 Del Skrevet 11. oktober 2008 Hadde DNB nor tidligere men av en eller annen merkelig grunn så trakk dem noen sære gebyrer hver måned. I tillegg til å ha elendige renter , og generelt ræva kundeservice så bestemte jeg meg for å flytte alt over til Skandiabanken .. Skandiabanken er ganske men dem ville ikke gi meg boliglån fordi jeg ville ha førstehjemslån og dem krevde en god del mer i egenkapital ( 20 %) .. Fikk lån fra DNBnor men ble overtalt av en veldig flink kundeveileder hos Nordea til å velge dem. Så langt er jeg veldig fornøyd med dem og jeg er veldig glad for at jeg at jeg ble overtalt av Nordea damen. DNBnor er den første banken til å sette opp rentene og de er den siste til å sette dem ned. Og totalt sett så er Nordea best for meg . Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 12. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2008 Jepp.. flytt lånene til skandiabanken. Mye bedre. Der har mer innskudd enn de har utlån og blir dermed ikke påvirket i samme grad som de andre nå for tiden. eksempel. låne 1 mill i DNBNOR med 20 år nedbetalingstid. terminbeløp: 8645,- låne 1 mill i SKANDIABANKEN med 20 år nedbetalingstid terminbeløp: 7952,- Det er altså 700kr å spare i måneden bare på å flytte et lite pisslån på 1 mill fra DNBNOR til SKANDIABANKEN. Hvorfor gidder noen i det hele tatt å ha lån i dnbnor sier nå jeg! Altså 8400 kr å spare i året på bare å flytte lånet. I tillegg kommer alt de andre som er dyrt. For 8400kroner får man endel resturantbesøk, eller man kan få seg en sydentur for 2? Lenke til kommentar
Thorz Skrevet 12. oktober 2008 Del Skrevet 12. oktober 2008 Jeg fikk ikke tilbud for førstehjemlån i andre banker enn DNB Nor. Jeg søkte i flere banker og fikk andre type tilbud men ingen av dem var bra i forhold til det jeg fikk hos dem. Rentene de ga meg var 7.25% for 100% lån. Nå har selvfølgelig renten gått opp men dette har skjedd i alle bankene. Synes at DNB Nor og Nordea har bra tilbud for par i etableringsfase som må låne hele summen for første bolig. Jeg fikk dessverre veldig dårlig service på Nordea da jeg gikk å spørre om huslån. Sparebank 1 Nord gjorde et elendig tilbud til meg, samme Fokus bank (de krevet mye kausjon, sikkerhet, etc.). Postbanken krevet høyere rente (7.4%) og handelsbanken ikke en gang svarte om tilbud. Så det kan hende at DNB er dyr på noen ting, men de var de eneste som ga meg produktet jeg hadde behov for. Skandiabanken krever 80% sikkerhet, noe som jeg ikke har i dag. Ellers kan jeg anbefale Skandiabanken, jeg har vært kunde hos dem flere år. Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 14. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2008 Joda.. de drar til seg folk med dårlig sikkerhet.. smiler pent og skrur til renter og gebyr, så det månner. (Også håper de at folk ikke sjekker hvor dyrt det faktisk er, og hvor lett det er å finne en løsning som gjør at man får utrolig mye bedre råd) Lenke til kommentar
Thorz Skrevet 14. oktober 2008 Del Skrevet 14. oktober 2008 Joda.. de drar til seg folk med dårlig sikkerhet.. smiler pent og skrur til renter og gebyr, så det månner. (Også håper de at folk ikke sjekker hvor dyrt det faktisk er, og hvor lett det er å finne en løsning som gjør at man får utrolig mye bedre råd) Kan du nevne "en løsning som gjør at man får utrolig mye bedre råd" for folk som trenger 100% husfinansiering? Jeg kunne bare finne Nordea og DNBNor, som hadde faktisk like renter begge 2. På lånepapirene mine fra DNB Nor står: 7.250% nominell og 7.533% effektiv renter. Med tilbudet jeg fikk hos dem sparte vi ca. 3500 kr i forsikringer (bil + reise som er gratis i demmes totalpakke). De aldri tvand meg å bli totalkunde eller å flytte forsikringene mine hos dem, jeg valgte å gjøre det fordi tilbudet var rimelig i forhold til det vi hadde. Andre banker sporte meg om mange ting, som f.eks. Sparebank 1 som sporte meg om å bli totalkunde for at de kunne gi meg lånet med 0.4% høyere renter en DNB Nor. Jeg prøver ikke å forsvare dem, de har sikker noen produkter som er dyr og ikke aktuelt, men min opplevelse var positiv, og servicen demmes var veldig god etter min mening. De dekte behovene jeg hadde og gjorde en bra rådgiving jobb, en ting ikke så lett å finne disse dagene. Jeg er enig at hvis du har 80% sikkerhet er f.eks. Skandiabanken en rimeligere løsning, eller noe annet som KLP hvis du er i 70% sikkerhet hvis du har tilgang til dem. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Fordeler med Skandiabanken jeg ikke har funnet andre steder: Innlogginskode over SMS, slipper å måte dra med seg kodekalkulator hvor enn man er. "Min Økonomi" gir full oversikt over inntekte utgifter som har blitt registrert i banken. Kan f.eks med engang se hvor mye studielån som er betalt ut i år. Fondskjøp, man kan velge og vrake i fond og kjøpe for egendefinert beløp, samt man har full oversikt over utviklingen av disse. Forsåvidt er man ikke bundet til å ha all øknomisk administrasjon i en bank som DnBnor, bare fordi man har lån der. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Tja, grunner til DnB finnes dem også... * Dem har en relativt god BSU løsning, selvfølgelig fordi det er et godt innlåsningsprodukt for "nye" voksene kunder, men dog. * Dem er risikovillige. Dem siste årene er det der det har vært lettest å få innvilget lån i DnB. 100% finansiering og avdragsutsettelser er innfridd over en lav sko. Lavere krav til inntekt og saksbehandlere som i stor grad har sett bort fra fellesgjeld ved vurderinger av boliglån osv... * Dem er dyre på små lån med mye sikkerhet, men dem priser ikke risiko like høyt som f.eks Skandiabanken. Så om man låner 2 mill og er over 80% belånt er DnB et bra sted å være. (Vel, 2 mill med liten sikkerhet er aldri et bra sted, men dog...) Jeg kjenner Skandiabanken litt gjennom jobben. Mitt inntrykk fra dem er at dem er generelt strenge og priser risiko høyt. Ingen lån uten minst 20% egenandel, høyere krav til inntekt osv... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Fordeler med Skandiabanken jeg ikke har funnet andre steder: Innlogginskode over SMS, slipper å måte dra med seg kodekalkulator hvor enn man er. "Min Økonomi" gir full oversikt over inntekte utgifter som har blitt registrert i banken. Kan f.eks med engang se hvor mye studielån som er betalt ut i år. Fondskjøp, man kan velge og vrake i fond og kjøpe for egendefinert beløp, samt man har full oversikt over utviklingen av disse. Forsåvidt er man ikke bundet til å ha all øknomisk administrasjon i en bank som DnBnor, bare fordi man har lån der. Er det alternativer til mobiltelefon? Ikkje alltid ein har telefon på seg. Ein oversikt over beløp som går inn og ut antar eg alle nettbanker har, eg er nøgd med DNB sin. Aldri kjøpt font, men har aksjer og har full oversikt over alt som er relevant. Pris per aksje, antal aksjer osv. Kvifor er du bundet til å ha all økonomisk administrasjon i DNB fordi du har lån der? Endret 22. oktober 2008 av Zeph Lenke til kommentar
toretors Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Er det alternativer til mobiltelefon? Ikkje alltid ein har telefon på seg. Ein oversikt over beløp som går inn og ut antar eg alle nettbanker har, eg er nøgd med DNB sin. Aldri kjøpt font, men har aksjer og har full oversikt over alt som er relevant. Pris per aksje, antal aksjer osv. Kvifor er du bundet til å ha all økonomisk administrasjon i DNB fordi du har lån der? Har både kodekort og mobiltlf. Jeg sa ikke du var bundet, bare formulerte meg litt dårlig Syntes diskusjonen her handlet mest om hvor man får det beste lånet, mens man i virkeligheten kan ha det beste lånet i en bank og den beste brukskontoen i en annen og dermed oppnå et bra resultat. Hvilke krav folk stiller til sine banker varierer jo, for min del er ikke lokale filialer og ha alt samlet i en konto viktige punkter. Men at andre har disse kravene har jeg forståelse for. Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 31. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 31. oktober 2008 noen som har endret mening i det siste? noen som alikevel tar seg bryet verdt , (10 min) å skifter til en annen bank? Lenke til kommentar
lain Skrevet 31. oktober 2008 Del Skrevet 31. oktober 2008 Næ, trives godt. Ser ikke helt det store poenget, da den løsningen jeg har hos dnbnor dekker mine behov per dags dato. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Min lille protest mot at DnBNOR ikke har satt ned renten var å flytte 50.000 av sparepengene over til en annen bank. Det betyr selvsagt lite for dem, men jeg oppfordrer flere til å gjøre noe for å vise sin misnøye. Lenke til kommentar
Kimble Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 I April byttet jeg fra DNB til Gjensidige (NITO tilbudet) og er meget fornøyd. Av og til mistenkte jeg nettbanken til DNB for å ha mer nede enn oppetid! "Tjenesten er for øyeblikket ikke tilgjengelig", høres kjent ut for dnb kunder? Utover en skikkelig nettbank med bra oppetid har jeg også gått fra 0,15 til over 6% rente på brukskontoen! Selv som "fattig" student blir det en del kroner i renter! Når jeg kommer ut i jobb til neste år blir forskjellen enda større. Bankfilialer og kontanter seg jeg forøvrig på som et tilbud til pensjonister og kriminelle. Jeg kan ikke huske sist jeg hadde mer enn 500 kroner i kontanter. Det argumentet om at du trenger en bankfilial dersom alle nettbanker er nede er det morsomste jeg har hørt på lenge. Hvis man på død og liv skal ha kontanter kan man da ta ut penger i butikken. Og dersom det blir en feil hos BBS og alle betalingsterminaler slutter å virke stopper uansett hele samfunnet opp (vi lever i 2008 folkens!). Det er ganske åpenbart at gamle banker som DNB og Postbanken lever godt på lojale kunder som har vært kunder siden tidenes morgen. Det blir spennende å se hvor lenge de kan fortsette med det nå som det omsider har blitt litt oppmerksomhet rundt temaet. Tja, grunner til DnB finnes dem også... * Dem har en relativt god BSU løsning, selvfølgelig fordi det er et godt innlåsningsprodukt for "nye" voksene kunder, men dog. Hva er det som gjør DNB sin BSU løsning bedre enn andre banker sine? Lenke til kommentar
Spartan Skrevet 1. november 2008 Del Skrevet 1. november 2008 Tja, grunner til DnB finnes dem også... * Dem har en relativt god BSU løsning, selvfølgelig fordi det er et godt innlåsningsprodukt for "nye" voksene kunder, men dog. Lurer også på hva du mener med god BSU løsning ? BSU Renta hos DNB Nor er ivertfall langt unna topplassering. * Dem er risikovillige. Dem siste årene er det der det har vært lettest å få innvilget lån i DnB. 100% finansiering og avdragsutsettelser er innfridd over en lav sko. Lavere krav til inntekt og saksbehandlere som i stor grad har sett bort fra fellesgjeld ved vurderinger av boliglån osv... Det høres ut som galematias. Nå vet vi hvorfor slike banker trenger bistand fra staten for å overleve. * Dem er dyre på små lån med mye sikkerhet, men dem priser ikke risiko like høyt som f.eks Skandiabanken. Så om man låner 2 mill og er over 80% belånt er DnB et bra sted å være. (Vel, 2 mill med liten sikkerhet er aldri et bra sted, men dog...) Nok en grunn til å lure på hva de driver med i den banken.. Jeg kjenner Skandiabanken litt gjennom jobben. Mitt inntrykk fra dem er at dem er generelt strenge og priser risiko høyt. Ingen lån uten minst 20% egenandel, høyere krav til inntekt osv... Høres veldig profesjonelt ut. Høres ut som en bank som ikke trenger å løpe til Stoltenberg når man har solgt for mange sub prime lån. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 (endret) Tja, grunner til DnB finnes dem også... * Dem har en relativt god BSU løsning, selvfølgelig fordi det er et godt innlåsningsprodukt for "nye" voksene kunder, men dog. Lurer også på hva du mener med god BSU løsning ? BSU Renta hos DNB Nor er ivertfall langt unna topplassering. Nei, det er den ikke. 5. plass med 4 lokale sparebanker foran seg å finansportalen akkurat nå. Siste renteoppgang hos dem hos dem plasserer dem nok litt høyere enn normalt, men BSU har dem alltid holdt ganske konkuransedyktig i forhold til jumboplassen dem vanligvis inntar. Endret 4. november 2008 av MailMan13 Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Sakset fra finansportalen.no: Topp 5 BSULeverandør *Rente Halden SpareBank 1 7,70% Nesset Sparebank 7,60% Lofoten sparebank 7,50% Sunndal Sparebank 7,50% DnB NOR Bank ASA 7,45% Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 4. november 2008 Del Skrevet 4. november 2008 Med mindre BSU kontoen krever at man er totalkunde hos dem, så er det et helt elendig argument for å bruke DNBNor til alle sine øvrige banktjenester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå