Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva skal man med DNBNOR? maken til dyr bank!

teknikk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har glemt viktige holdepunkter synes jeg.

1. De såkalte billgbankene har ikke fillialer. Slik at hvis man skal sette inn penger på en konto der tar det både tid og koster ekstra.

- Postbanken og DnB er tilgjenglig mange matbutikker i tillegg til PiBer, vanlige postkontor og fillialer.

2. De fleste billigbanker ala Skandiabanken tilbyr ikke førstehjemslån med finansiering opptil 100% av boligens verdi.

- Postbanken og DnB tilbyr førstehjemslån med 100% finansiering.

3. Billig bankene skal ha uhorvelig årspris på bankkortene sine, eks. 250 kr hos skandiabanken.

- Postbanken har ingen årsavgift for sitt Visa kort i leve student. Dessuten koster bruk av kort, Matercard, nettbank og betaling av regninger kr. 0.

Konklusjonen min blir nok at jeg beholder postbanken tenker jeg.

Lenke til kommentar
3. Billig bankene skal ha uhorvelig årspris på bankkortene sine, eks. 250 kr hos skandiabanken.

- Postbanken har ingen årsavgift for sitt Visa kort i leve student.

Men så fort du slutter å være student koster det 250kr med kort i Postbanken også. Såvidt jeg vet er dette avgift til Visa, ikke bankene. Noen som kan avkrefte eller bekrefte?

Lenke til kommentar

Avgift til Visa.

1. Filialer. Kun utdøende pensjonister trenger filialer. Også har du de som driver med mye svartepenger og hvitvasking kanskje.. de trenger dnbnor for å sette inn penger. Ellers er det kun en kostnad og unødvendig for den moderne forbruker.

2. Førstehjemslån med 100% finansiering. Godt mulig du har rett her, men selv vanlig lån innenfor 80% hos skandiabanken er gunstigere enn førstehjemslån innenfor 60% hos dnbnor. 100% finansiering er uansett ikke smart er det vel?

3. Årsprisen på bankkort er lik. Det er visa som skal ha penger. Om noen banker har valgt å ta inn dette på andre måter, ja vel. Både postbanken og dnbnor tar 250kr i årsgebyr for alle kort. Ja til og med vanlige bankkort uten visa skal postbanken kreve inn årsgebyr for. Så flinke er de!

4. Koster kr 0 i billigbankene også, det du nevner.

Totalt sett kommer man bedre ut av det med en billigbank uansett! Men for all del... velg en seriøs en..

Lenke til kommentar

Er ikke snakk om "lurt" eller ikke når man tar førstehjemslån med 100% finansiering. Jeg hadde overhodet ikke mulighet til å betale noe selv på leiligheten jeg kjøpte. Har jobb men ingen sparepenger, og måtte bare plutselig flytte fra hybelen min fordi huset plutselig skulle selges. Så da fløy jeg ut på boligjakt, og har ingen rike foreldre som kunne spytte inn 100K til 80% eller 60 % finansiering. Men heldigvis kosta bare leil.heta 600K, da, med nesten 0 i fellesgjeld (gammelt borettslag).

Likevel har renta økt så mye det siste året at jeg nå betaler 1000kr mere i mnd enn jeg gjorde når jeg starta på lånet. Det er litt kjipt.

Filialer er ganske meningsløst for meg, kan ikke huske sist jeg var inne i en bankfilial for å gjøre noe som helst. Men farmor liker det, hun stoler ikke på minibank kort og sånt "nymotens ting". Hun går ned i banken og betaler regninger og tar ut penger fysisk.

Kunne aldri forsøkt å lære henne å bruke en laptop til nettbank, hu klarer knapt å forstå hvordan hun ringer med mobiltelefonen sin uten å taste PIN-kode foran hvert telefonnummer.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Avgift til Visa.

1. Filialer. Kun utdøende pensjonister trenger filialer. Også har du de som driver med mye svartepenger og hvitvasking kanskje.. de trenger dnbnor for å sette inn penger. Ellers er det kun en kostnad og unødvendig for den moderne forbruker.

Det er her du har feil. Hvis alle minbankene er nede, hvor skal man da fått tatt ut penger? "Alle" går på posten når de skal betale omregistreringsavgiften på bilen de absolutt må ha omregistrert nå. Eller hvordan har du tenkt å heve utbetalingsblanketten du fkk i posten? Datamaskinen vil nok ikke godta den. Eller hva med når man skal sette nn penger på kontoen? Så vdt jeg vet så tlbyr ingen av billigbankene en måte å sette fysiske penger rett inn på konto samme dag. Da må man sette inn penger i bank x og overføre de til bank y. Eller betale en giro hos en fllial og få overført de til billigbanken.

2. Førstehjemslån med 100% finansiering. Godt mulig du har rett her, men selv vanlig lån innenfor 80% hos skandiabanken er gunstigere enn førstehjemslån innenfor 60% hos dnbnor. 100% finansiering er uansett ikke smart er det vel?

100% finansiering av bolig er absolutt lurt hvis man ikke har egenkapital nok til å dekke de 20%ene som man måtte ha ellers. Da får ikke banken noen sikkerhet i mer enn huset du kjøper deg, eller at du må pantsette noe annet enn huset du skal kjøpe. Man slpper også å risikere å låne penger fra to steder. Har man selvfølgelig 20% i egenkapital på bok, så er tingene noe helt annet.

3. Årsprisen på bankkort er lik. Det er visa som skal ha penger. Om noen banker har valgt å ta inn dette på andre måter, ja vel. Både postbanken og dnbnor tar 250kr i årsgebyr for alle kort. Ja til og med vanlige bankkort uten visa skal postbanken kreve inn årsgebyr for. Så flinke er de!

Nei, her tar du fel. På studentprogrammet til posten så tar de ikke årsgebyr for dette. Om de baker disse utgiftene inn noe annet, så er det egentlig samme for meg. Det er også slik dsse billigbankene driver på med. Ler hver gang jeg hører de skrive at de er gratis osv. Ingen bank er gratis, alle vil og skal tjene penger på deg som kunde.

Konklusjonen blir vel at man burde velge den banken som passer best. Du har valgt din bank, og jeg har valgt min bank. Og side nbegge to er oppegående personer på dette feltet så tillater jeg å konkludere med at vi har funnet det som har passet oss best.

ngen er like, og det samme gjelder for banktjenester.

Lenke til kommentar

Du har klart å finne et eneste scenariet hvor nettbanker ikke er best: Nemlig for blakke studenter med 100% lån.

Min påstand er at alle andre med vanlig lønn, 10000-100000 i innskudd og lån inntil 80% dekning sparer derimot store summer på å velge nettbanker.

Forøvrig, hvorfor tror du Postbanken o.l. er så oppsatt på å lokke unge folk ? Det er av to grunner! Det ene er at de fleste unge folk faktisk klarer å bruke nettbank til å betale gebyrer (og dermed sparer banken for ressurser)og det andre er at det av en eller annen grunn er mange er rimelig giddeløse og gidder ikke å bruke 10 min. på å finne det beste banktilbudet.

Dessuten, hvor ofte har normale folk behov for å se en fysisk oppholde seg i en bank lenger ? Det er jammen meg ikke så ofte dersom du tenker over det.

Forøvrig bør dere også lese ting med en liten skrift. F.eks. så tar storbankene seg meget godt betalt på utenlandsturer med visakort uttak i minibank (gjerne opptil 30-40 kr + 1,5 ++%). Enkelte rene nettbanker tar kun 1,5%. Osv.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Det er her du har feil. Hvis alle minbankene er nede, hvor skal man da fått tatt ut penger?

Jeg har aldri kontanter, men jeg ser poenget ditt. Hvis BBS skulle slite i dagesvis og ingen vil ta kredittkortene mine så ville jeg fått et problem. Dog, hvis BBS skulle slite ville jeg ikke trengt penger, da hadde jeg vel vært på jobb for å fikse problemet ettersom jeg jobber der... :)

Tilsvarende gjelder for å sette inn penger. Jeg har aldri kontanter, det er aldri noe problem,

"Alle" går på posten når de skal betale omregistreringsavgiften på bilen de absolutt må ha omregistrert nå.

Som selvsagt ikke fører til at pengene kommer fram fortere fram hvis mottaker er i en annen bank... Du får en kvittering da, men det er det.

Eller hvordan har du tenkt å heve utbetalingsblanketten du fkk i posten?

Jeg får ikke slikt :)

Ingen er like, og det samme gjelder for banktjenester.

Tydeligvis. Heldigvis finnes det fortsatt filialer, for NOEN trenger de jo!

Lenke til kommentar

Tror statens vegvesen har begynt å ta kort, eller tar jeg feil nå? man kan vel betale der direkte?

Jeg syns det er godt at man nå kan velge bort å spandere filialer på banker. En større og større andel av det det koster å drive filialer må nå brukerene av filialene betale i form av gebyrer. F.eks betale regning i filial kr 65,-.. Og det er jo bra spør du meg, istedenfor å jevne disse kostnadene ut på folk som ønsker å bruke pengene sine på noe annet.

Er du totalkunde i en filialbank, så er du med på å betale for filialene. La oss si det koster deg 2000kr ekstra pr år, men det er sikkert verdt det?

Husker ikke eksakt hva jeg sparte, men det var tusenlapper.

Lenke til kommentar
Du har klart å finne et eneste scenariet hvor nettbanker ikke er best: Nemlig for blakke studenter med 100% lån.

Min påstand er at alle andre med vanlig lønn, 10000-100000 i innskudd og lån inntil 80% dekning sparer derimot store summer på å velge nettbanker.

Forøvrig, hvorfor tror du Postbanken o.l. er så oppsatt på å lokke unge folk ? Det er av to grunner! Det ene er at de fleste unge folk faktisk klarer å bruke nettbank til å betale gebyrer (og dermed sparer banken for ressurser)og det andre er at det av en eller annen grunn er mange er rimelig giddeløse og gidder ikke å bruke 10 min. på å finne det beste banktilbudet.

Dessuten, hvor ofte har normale folk behov for å se en fysisk oppholde seg i en bank lenger ? Det er jammen meg ikke så ofte dersom du tenker over det.

Forøvrig bør dere også lese ting med en liten skrift. F.eks. så tar storbankene seg meget godt betalt på utenlandsturer med visakort uttak i minibank (gjerne opptil 30-40 kr + 1,5 ++%). Enkelte rene nettbanker tar kun 1,5%. Osv.

Jeg har ikke sagt at jeg er blakk eller har huslån. Cluet er at når man spørr hvorfor folk velger andre banker enn f.eks. skandiabanken så er svaret som oftest at man har sine grunner. Min grunn er rett og slett at Skandiabanken er myyye dyrere for meg å bruke enn Postbanken. De har også dårligere rente på sn BSU. På finansportalen ligger Skandiabanken på 55. plass, mens postbanken har en 6. plass. Dnb har dermot en 51. plass.

Det er ikke alltid en bank passer for alle, og alle har indviduelle preferanser som man baserer seg på når man skal velge bank.

Det som er dermot idotisk er ikke å vurdere banktilbudene løpende, ingen vits i å være trofast.

Selv har jeg hatt mnst 7- 8 forskjellige banker som jeg har brukt som hovedbanker, alt etter hvem som har vært billigst å bruke. (merk ordet hovedbank, regner jeg med bibanker har det vært flere.

Lenke til kommentar
100% finansiering av bolig er absolutt lurt hvis man ikke har egenkapital nok til å dekke de 20%ene som man måtte ha ellers. Da får ikke banken noen sikkerhet i mer enn huset du kjøper deg, eller at du må pantsette noe annet enn huset du skal kjøpe.

Banken har i praksis sikkerhet i alt du eier, selv om ikke de har førsteprioritet i mer enn boligen. 100% finansiering er en effektiv måte å bli gjeldsslave på i slike tider som vi nå ser ut til å gå inn i. Arbeidsmarkedet vil bli mye strammere, og boligprisene vil synke. Hvis man mister jobben vil boligen bli tvangssolgt for mindre enn man betalte for den, og mellomlegget vil du fortsatt måtte betale. Man vil sannsynligvis få en realistisk nedbetalingsplan om man går inn for det, men man vil måtte leve på et absolutt minimum i årevis. Jeg skjønner rett og slett ikke at folk tør å låne 100%. Jeg hadde mye heller leiet en knøttliten hybel og spart opp litt egenkapital.

Lenke til kommentar

Her er min mening og erfaring med DNBNor.

Jeg har vært i 5 forskjellige banker for å skaffe vårs første boliglån. Vi har 10% av boligkostnad som egenkapital spart på 2 BSU og faktisk den banken som har gjort det beste låns tilbud til oss så langt har vært DNBNor uten at jeg er kunde hos dem. Den beste rådgiving service har jeg fått også der så langt. De anbefaler meg å full betale 60.000 kr. jeg har igjen på billånet og flytte disse til boliglånet. Dette skal kutte det jeg betaler i måned i ca. 1000kr. Jeg hadde ikke tenkt på dette og synes at det er ikke en dårlig ide.

De har gitt meg de beste rentene av alle bankene jeg har besøkt med sitt førstehjemslån: 7.25 etter renteøkning i går, men alle bankene skal øke rentene i ca. 0.3%. Banken jeg har vært kunde i 10 år (SP1) har prøvd at jeg blir "totalkunde" og har bedt meg flytte mine forsikringer til dem, bare slik kunne de gi meg et låns tilbud med renter på 7.35 før renteøkning, så det blir sikker 7.65% i de nærmeste dagene.

Å betjene lånet på Sparebank 1 (min bank i de siste 10 år) skulle koste meg 400kr mer etter renteøkning av 0.3% (7.35 til 7.65%). De krever i tillegg at jeg kjøper personforsikring hos dem. Siden DnBNor gir meg 7.25% renter etter økningen, sparer jeg 530kr/mnd. De krever ikke at jeg kjøper ingen forsikring, men anbefalte meg å gjøre det. Jeg kan velge å ha forsikringen hvor som helst jeg vil.

Jeg kan nevne også noen andre ting jeg oppfattet i den timen jeg satt med rådgiveren på DnbNor. Jeg alltid følte meg veldig bra og ikke presset, kan ikke si det samme om SP1. Kanskje man kan finne gode rådgivere på SP1, men den som betjente meg kan ikke være en av dem. Han f.eks. anbefalte meg en uføreforsikring som skulle ikke hjelpe oss i det helle tatt i tilfelle at noe skulle skje. Jeg så ikke på dette før jeg var hjemme og leste over alle papirene. Jeg synes at dette var veldig dårlig gjort.

Jeg vet ikke enda om jeg skal tegne lånet hos DNBNor fordi vil vurdere muligheten å låne penger på spk.no (Statens pensjonskasse), men inntrykket var veldig positiv på DNBNor. Dette gjelder førstehjemslån uten sikkerhet. Jeg er ikke kjent med demmes spareproduktene.

Endret av Thorz
Lenke til kommentar

Jada det kan du, jeg fikk tilbud om refinansiering fra en annen bank, så lenge verdien av leiligheten fortsatt er 80% av kjøpesummen. Så du må vel ha no papir fra megler tror jeg. Jeg spurte tidligere i tråden om man måtte ha ny taksering, men det sa folk nei til.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

- Postbanken har ingen årsavgift for sitt Visa kort i leve student. Dessuten koster bruk av kort, Matercard, nettbank og betaling av regninger kr. 0.

Såvidt meg bekjent er det kun Fokus Bank som ikke har årspris på visakortet sitt for oss som ikke er studenter. Baksiden av denne medaljen er at renten bare er 0,5%. Har man gjennomsnittlig 5.000 kroner på kontoen gjennom et år blir dermed årsprisen omtrent 250,- hvis alternativet er å ha 5,5% i rente på brukskontoen. Jeg bruker dette kortet, fordi jeg gjennomsnittlig bare har 2.000,- på kontoen. Men det er jo ikke sikkert at det passer alle.

Avgift til Visa.

Det er her du har feil. Hvis alle minbankene er nede, hvor skal man da fått tatt ut penger?

Hvis alle minibankene er nede vil køene i bankfilialene bli svære, tror jeg heller hadde klart meg uten kontanter. Hvis hele prinsippet med elektronisk betaling hadde kollapset har jeg en konto i postbanken jeg måtte vekket til live, men det hadde neppe hjulpet for hvis datasystemene kollapser så aner jo ikke de hva jeg har på konto ;)

Eller hva med når man skal sette nn penger på kontoen? Så vdt jeg vet så tlbyr ingen av billigbankene en måte å sette fysiske penger rett inn på konto samme dag. Da må man sette inn penger i bank x og overføre de til bank y. Eller betale en giro hos en fllial og få overført de til billigbanken.

Fokus bank har en innskuddsautomat like ved stortinget, bor du i Oslo er det like greit å sette inn penger der som enhver filial, bor du ikke i Oslo er det selvfølgelig en helt annen sak.

Edit: Fokus Bank kvalifiserer kanskje ikke til definisjonen av "billigbank", men de har altså et kundeprogram helt uten gebyrer, og inmari få filialer.

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

100% finansiering av en bolig på inntil 2000000 kr. til en effektvrente på 7.20% hos postbanken kaller ikke jeg så veldig dårlig. sparebanken telemark som garantert er en "gammeldags" fillialbank er faktisk billigst på førstehjemslån med en rente på 7,037% effektivt. Jeg vil ikke si en renteforskjell på o,o37% er så veldig mye dyrere akkurat. Husk at det er snakk om 100% finansiering.

magicrunner: Hvis du sjekker ut siden til postbanken så tar heller ikke de betalt for visakort for studenter. Men dog er nnskudsrenten bare 2.75. Ikke så halvgalt for å være lønnskonto egentlig.

Uansett så er vel cluet at Skandiabanken og andre blligbanker ikke er lke bllig for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...