Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hva skal man med DNBNOR? maken til dyr bank!

teknikk

Anbefalte innlegg

Eller Postbanken for den saks skyld. Postbanken er jo DNBNOR eid...

Bare på mitt snevre forbruk og moderate lån. Altså i underkant av en gjennomsnittlig bank kunde, så sparer jeg jo nok til å reise til syden årlig. Hvorfor gidder folk da å ha DNBNOR? Jeg er nå på vei over til en rimeligere bank. Sannsynligvis aldri mer DNBNOR.. om de ikke blir konkurransedyktige på pris.

Og ja.. det er ganske lett å bytte bank... bare å sende en mail til banken man ønsker, så ordner de neste alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok. Skal bli!

Lånerente: DNBNOR nærmest på bunn, uansett.

Innskuddsrente: DNBNOR nærmest 0,0 før man har 100.000kr

Rente på brukskonto: DNBNOR 0,15% eks: (gjensidige bank over 6% fra første krone)

Dessuten kommer du bedre fra det gebyrmessig om du ikke velger DNBNOR, de har en god del skjulte gebyrer. I tillegg tar de 30 kroner av deg hver måned for å administrere ditt lån.. det gjør ikke andre banker... andre gode banker.

Jeg jobber ikke i bank eller har noen forbindelser der, jeg er bare en helt allmindelig kunde, som fant ut at jeg kunne sitte igjen med 4-5000kr bare ved å skifte bank.. Siden DNBNOR og Postbanken har så stor markedsandel, så setter jeg nå spørsmåltegn ved det. Oppfordrer flere til å bruke 10 minutter på å skifte bank. Det er faktisk ikke noe stress i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Jeg så på å skifte bank før i år, men ble hos dnbnor da jeg fikk en pakke jeg trivdes med der.

Hva med en mer direkte sammenligning med den banken du valgte, om det stemmer at du sparer/tjener 5000 kroner på å velge en annen bank, er jeg nysgjerrig på hvilken ordning du har fått.

Hvilke skjulte gebyrer er det du snakker om foresten? Så langt jeg vet er det ikke noen gebyrer, utenom årsavgift på selve pakken.

Rentene er jeg forsåvidt enig i, men ikke så aktuelt for min del per dags dato å skifte bank på det alene.

Lenke til kommentar

Trives du da med å betale mer for det samme produktet?

Om man finleser alle gebyrer og muligheter banken har i løpet av et år, og ta 1 krone her og 20 kroner der, så ender man opp med konklusjonen om at banken er en av de dyreste man kan ha.

Hadde flere bare fått ut fingern å spart litt penger ved å bytte bank, så hadde vel DNBNOR og andre dyre banker skjønt at de kanskje burde bli mer konkurransedyktige?

Jeg er klar over at DNBNOR tok et krampetak nå for litt siden og påstå de hadde fjernet litt gebyrer osv, men det er fortsatt ikke godt nok. De skårer dårlig totalt sett.

Lenke til kommentar

Eg har hatt DNB i alle år. Har av og til vurdert å bytte bank, men har ikkje gidda sette meg inn i det.

Om nokon har harde fakta på kroner og øre som blir spart er det kanskje lettare å bli overbevist. Har boliglån, innboforsikring, bilforsikring (Vital), aksjesparing og BSU i banken.

Lenke til kommentar
Hvorfor gidder folk da å ha DNBNOR?

Mest sansynlig pga de ikke bryr seg. Jeg har DNB-nor selv, har hatt det hele livet. Jeg har aldri hatt noen økonomiske vansker hittil, og derfor ingen behov for å bytte. Selv om det er enkelt, må det fortsatt gjøres. Det er fult mulig jeg taper penger på det, og tanken på å bytte har streiftet meg, men jeg bryr meg enkelt og greit ikke nok, og det kan jeg banne på at mange andre deler med meg. Det er vel denne typen kunder de satser på.

Lenke til kommentar

Jeg har konto både i DnbNOR, Skandiabanken og Kaupthing. Jeg synes det kan være kjekt med flere banker.

Jeg synes det er fordel å ha en lokalbank og har beholdt DnbNOR fordi jeg synes jeg får relativt god service der og er villig til å betale for det tilbudet. Jeg har byttet bolig to ganger de senere år, og da er det kjekt å ha en bank med personlig service. I DnBNOR passer jeg på å ha såpass mye på konto at renten blir relativt gunstig for en brukskonto. I Skandiabanken har jeg ikke så mye innestående siden renten ikke er mye å skryte av, men har den mest på grunn av billig VISA kort ved uttak i utlandet. Kaupthing er ren sparekonto med over 7% rente.

Mitt forslag er å ha flere banker, og flytte litt rundt på pengene. Jeg har ikke noe lån, så det gjør tingene litt enklere...

Lenke til kommentar
Dessuten kommer du bedre fra det gebyrmessig om du ikke velger DNBNOR, de har en god del skjulte gebyrer. I tillegg tar de 30 kroner av deg hver måned for å administrere ditt lån.. det gjør ikke andre banker... andre gode banker.

De 30,- kronene vil uansett komme fram om du sammenligner effektive renter på lån. Selv har jeg ikke dnbnor, men det du betaler for er å kunne gå innom en filial og snakke med en "kundebehandler"/selger face to face.

Selv har jeg konto i Skandiabanken, Postbanken, en sparebank, Fokus, Nordea og Santander, fordi de var best på forskjellige produkter da jeg inngikk avtale med dem. Men jeg vet ikke om det er verdt det, sparer kanskje noen tusen i året, men det er jo mye mer oversiktlig med bare 1 bank. Bare det å bruke en time på å lære seg en ny nettbankløsning er jo en utgift man må kalkulere med! Kanskje noen skulle lage "Den store banktråden", med en oversikt over hvilken bank som er best på brukskonto, høyrentekonto, debetkort, kredittkort, BSU, depotkonto, diverse typer lån... problemet er vel at hvilken bank som er best avhenger av bruksmønsteret ditt og om du gidder å ha et kundeforhold og nettbanker i 5 forskjellige banker.

Lenke til kommentar
Jeg har konto både i DnbNOR, Skandiabanken og Kaupthing. Jeg synes det kan være kjekt med flere banker.

Jeg synes det er fordel å ha en lokalbank og har beholdt DnbNOR fordi jeg synes jeg får relativt god service der og er villig til å betale for det tilbudet. Jeg har byttet bolig to ganger de senere år, og da er det kjekt å ha en bank med personlig service. I DnBNOR passer jeg på å ha såpass mye på konto at renten blir relativt gunstig for en brukskonto. I Skandiabanken har jeg ikke så mye innestående siden renten ikke er mye å skryte av, men har den mest på grunn av billig VISA kort ved uttak i utlandet. Kaupthing er ren sparekonto med over 7% rente.

Mitt forslag er å ha flere banker, og flytte litt rundt på pengene. Jeg har ikke noe lån, så det gjør tingene litt enklere...

Kaupthing Edge er en råbra bank med tanke på den digge sparingen man kan gjennomføre der, om man har en del spenn å sette av naturligvis. Anbefaler den også på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Kan jo bli noe uoversiktlig med såpass mange banker å forholde seg til, men bevares, det er sikkert mest lønnsomt. Greit å samle det meste på et sted om det er gunstige betingelser der. Tid er penger, javel? men dette klarer man på fritiden og på få minutter. Eller man kan gjøre det i arbeidstiden?

Reglene for bankskifte er endret, og skifte av bank er nå utrolig lett. Kun et par mail til kundeservice hos den banken du ønsker, og et par underskrifter, så har du ny bank. Penger spart!

Lenke til kommentar

Jeg maila en annen bank som har tilknytning til arbeidsplassen min (har endel forsikringer via dem), og fikk dette til svar:

"Vi kan refinansiere lånet ditt dersom vi kommer innenfor 80% av boligens markedsverdi. I tillegg til en lavere lånerente, slipper du etableringsgebyr på lån, og livsforsikringer. Banken vår er gebyrfri, dvs at du ikke betaler noe for bruk av kort eller betaling av regninger. "

Hva menes det med 80% av boligens markedsverdi? Må jeg ha takstmann hit da?

Tok opp lån på 600k i DNB Nor fordi de var de første til å kontakte meg når jeg sendte søknaden via nett til flere banker.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Ja det er det, de har råd til å la vær...

Flytter lånet derfra denne uka!

du trenger ikke takstmann dit, men du kan få en vurdering fra en megler skriftlig.. det kan du bruke mot banken. bare lat som du skal selge ovenfor megler, så får du verdivurdering.

Lenke til kommentar

Å ha sine bankforbindelser i DnB Nor/Postbanken o.l. er som å kaste penger ut av vinduet i forhold til BankNorwegian/Ya bank o.l.

At terskelen for å bytte bank er så stor som enkelte legger opp til, er bare noe som er i huet. I virkeligheten trenger du bare å fylle ut et enkelt skjema og vips så tjener/sparer du mye penger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...