Gå til innhold

Olympus Mju 300 Digital, et godt valg?

Anbefalte innlegg

Jeg har i en periode nå sett på digitalkameraer, og tror jeg kommer til å kjøpe Olympus Mju 300. På papiret ser det ut til å dekke mine behov bra:

- Veldig lite, lett å ha med

- Gode bilder

- Ganske raskt til å ta bilder

- Grei pris

Den stilige designen er ikke akkurat noe minus, og alt utstyret som følger med er jo en bonus det også. For ikke å snakke om at det takler litt vann.

Jeg har vurdert Mju mot Ixus v3, men da dette har fått litt negative kommentarer om billedkvaliteten, så heller jeg altså mot Mju. Ixus kan ta opp film med lyd, men det er tross alt stillbilder jeg skal bruke kameraet til.

Mju har fått bare bra kommentarer etter det jeg har sett. De negative sidene folk har påpekt er som regel at det ikke har lyd til filmsnuttene, og at blitsen sitter litt nær linsa. Dette kan jeg leve med. Siden det er digitalt, kan røde øyne fjerne som ønskelig :)

Jeg har også vurdert Minolta DiMAGE Xi, men her er vist billedkvaliteten skuffende.

Så til syvende og sist kan jeg ikke finne noen kameraer som er like små og stilige som Mju, og som fortsatt tar gode bilder.

Er det noen som har skaffet seg Mju 300, og leverer det som ventet? Av de brukerkommentarer jeg har sett andre steder er det jo mye som tyder på det, men kanskje noen har har innspill?

På forhånd takk til de som måtte ta seg tid til å svare :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Ser vi gjør de samme vurderingene når det gjelder kamera, jeg er også på utkikk. Jeg vurderer Olympus opp mot FujiFilm FinePix F401 Zoom!

Samme prisnivå, og stort sett like kameraer innholdsmessig så vidt jeg kan skjønne. Men Fuji har opptak med lyd, dockingstasjon og kan brukes som webkamera. Er på bare 2,1mb, men har interpoeringsmuligheter opp til 4mb, dvs gir fine bilder på ca A4 størrelse. Olympus er mer sprutsikkert. Sjekk opp fuji kameraet mot Olympus, for min del står det mellom de to kameraene.

Fuji kameraet er egentlig et dyrere kamera, men er nå på tilbud flere plasser.

Andre som har kommentarer til disse kameraene så kom med de!

Lenke til kommentar

Jeg synes Olympus-kameraet ser noe bedre formet ut enn Fuji-kameraet - Fuji-kameraet er nesten kvadratisk, noe som kanskje gjøre det litt vanskeligere å putte "hvor som helst". På den annen side er det tynnere, ser det ut til.

Sammenligning:

Fuji:

http://www.steves-digicams.com/2002_review...01/401_size.jpg

Olympus:

http://www.steves-digicams.com/2003_review...00/300_size.jpg

Vanskelig, dette her, men Mju er det jeg personlig heller mot, også etter å ha sett dette :)

Lenke til kommentar

Svaret er ja!

Har olympus mju 300 digital og er storfornøyd! Veldig lettvint kamera å bruke. Bildene blir kjempebra. Eneste negative hittil, er at det er standard innstilt på HQ, en må skifte til SHQ hver gang en skrur på kamera... om det er SHQ en vil bruke. Vi tar stort sett i HQ, for det blir bra for vårt bruk. Men spesielle bilder tar vi med SHQ.

Lenke til kommentar

Takk Ingunn, høres veldig bra ut.

Men en kommentar til det du skriver: Jeg mener å ha lest at det finnes en innstilling der du kan sette kameraet til å lagre valgene du gjør hvis du vil. Du setter ON eller OFF for om du vil skru på lagring av valg for hver innstilling som listes.

Kanskje man kan høre med Olympus om dette?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Denne innstillingen har jeg også på min C-220Z. Man kan velge om alt (nesten) skal gå tilbake til factory default ved boot av kamera (når man slår det av og på), eller om den skal huske blitz-valg, EV-justering etc. Noe husker den uansett, for eks om kamera skal pipe eller ikke (ved fokus etc).

Les manualen!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...