Arsenal_RULES Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Som emnetittel forklarte så greit: hvor ofte bruker du stativ, er det med på alle turer? Smyger inn enda et spørsmål jeg, er det egentlig vits å bruke stativ hvis lysforholdene er sånn noe lunde ok? Endret 8. september 2008 av Arsenal_RULES Lenke til kommentar
sn0dig Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Tar sjeldent med stativ om jeg ikke vet at det er noe jeg kommer til å trenge det til (lang lukkertid osv). Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Mitt ligger av en eller annen grunn alltid i bilen, så jeg har vel oftere med stativ enn kamera - enn hvor mye det måtte skurre. Nå tar jeg mye bilder om kvelden/natten også da, så det blir jo brukt en del. Men om lysforholdene er gode og jeg ikke skyter med telezoomen så bruker jeg det ikke. Lenke til kommentar
se# Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det kommer helt an på hva jeg forventer å bruke bildene til, men stativ er med relativt ofte. Skal jeg ha maks skarphet er stativ sikrere enn bildestabilisator. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Varierer. Tar det med i dårlig lys eller hvis jeg planlegger noe spesielt. Ellers har jeg det vanligvis med når jeg er på lengre turer og lar det ligge i hotellet/teltet/basen/whatever helt til jeg trenger det, hvilket jeg som oftest på et eller annet tidspunkt gjør Det koster meg tross alt lite å slenge det over skuldern nå som ryggen min enda er ung og relativt sterk. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg bruker det alt for lite, og må bli flinkere til å ta det med! Under den analoge utfordringen brukte jeg stativ på nesten alle bildene, ettersom det var overskyet og litt mørkt. Francis Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Bruke det i studio bare, og har det med da jeg har med flere blitzer og vet jeg skal bruk det =) Lenke til kommentar
M.H Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Sammen med F5 og D200 bruker jeg det skjelden. Kun hvis jeg vet at jeg får bruk for litt lengre lukketider eller til makro. Sammen med RZ67 bruker jeg stativ ganske ofte. Merket fort at dette kameraet ikke først og fremst er laget for å brukes håndholdt selv om det går bra hvis det er lys nok. Sammen med Linhofen bruker jeg alltid stativ av åpenbare grunner. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Stativet ligger stort sett i bilen. Det varierer litt om jeg har det med når jeg fotograferer. Spørs hva jeg skal ta bilde av og hvor lyst det er. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Tar det altfor skjelden med, det er en kjennsgjerning at bildene blir skarpere med stativ, det er det desverre ikke noe å gjøre med :> Stativ = bedre bilder (om en kansje mindre spontane da.. ) Lenke til kommentar
Speik Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Bruke det i studio bare, og har det med da jeg har med flere blitzer og vet jeg skal bruk det =) Hvorfor bruker du stativ i studio? Er vel ingen vits i stativ ved 1/200.. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Er vits om du bruker en hasselblad med sjaktsøker.. Evt. greit på babyer og barn så du kan focuse menneskene og ikke må gjemme deg bak kamera =) Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hvorfor bruker du stativ i studio? Er vel ingen vits i stativ ved 1/200..Antar det er to grunner - 1) at bildene blir _litt_ skarpere, og 2) at det er mye lettere å holde kontakten med modellen... Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jupp som kryeng sier så har det mye med at man vil beholde kontakten =) men det blir også skarpere, de fleste blitzene (untatt dyre dyre dyre blitzer) har stortsett litt for lange blink på relativt høy styrke, og da kan det faktisk bli litt uskarpheter :=) men er stortsett på h2den jeg bruke det, og babyser og noen 2åringa. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Mindre enn planlagt, men mye skyldes 18-200 VR linsen. Evt fremtidige linser blir ikke uten VR mest sannsynlig. Dessverre så blir man bortskjemt med den da % uskarpe bilder tatt med 105 mm beviser iallefall i mitt bildebibliotek at VR faktisk fungerer... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Det er med altfor sjelden, det er langt fra med på alle turer. Det hadde vært veldig fint, men det er langt fra alltid det passer seg å dra på det. Lenke til kommentar
andm Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Med bildestabilisering i hus (haha) bruker jeg ikke lenger stativ, faktisk. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Med bildestabilisering i hus (haha) bruker jeg ikke lenger stativ, faktisk.Har også stabilisering i huset, men det hjelper ikke på nattfotografering... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Stativet er alltid med uansett lysforhold og selv om jeg har objektiver med IS, spesielt viktig synest jeg det er å bruke det ved lanskapsfotografering og så er det veldig kjipt om det ligger hjemme og jeg kommer over et pent makroobjekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå