Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pcen fryser helt uten forvarsel.

Anbefalte innlegg

hei

jeg har et økede problem på med pcen min nå. Pcen begynner å bli litt gammel nå så den er snart klar for bytting.

men problemet mitt er at pcen fryser helt plutselig. Da stopper alt (ikke vifter da...) filmen/youtube videoen stopper, musen og tastaturet virker ikke. Dette har hendt meg i dag 4 ganger som må toppe rekorden hitt til. Når pcen fryser er helt tilfeldig tror jeg. jeg må skrive denne posten litt raskt nå slik at pcen ikke fryser igjen før jeg får postet.

fortsettelse....

nå som jeg har fått lagret det kan jeg fortelle litt mer. jeg har også opplevd ett par bluescreen også, men det har jeg ikke vært så plaget av.

er det noen som har lignede problemer eller noen som kan hjelpe?

Endret av mazz_222
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gammel maskin du har, siden den begynner å bli litt "gammen"?

Frys uten bluescreen kan være varme, spesielt på eldre PCer, derfor går jeg for at det er problemet.

Hvis det er blitt veldig støvete i pc'n ville jeg først og fremst fjerna det. Spesielt støvet på kjøleribba til prosessorn. Sjekk at alle viftene går for fullt, og sjekk temperaturen til pc'n med f.eks. speedfan. Se hvor mange grader pc'n din blir før du fjerner støvet, for å se hvor mye det vil gå ned (for å sjekke om det i det hele tatt går ned) etter at støvet er fjerna.

Minnet kan også være grunn til frys. Sjekk RAM med memtest.

Innstallér det på en diskett og boot fra den ved oppstart. Den vil da kjøre diverse ram tester og se etter errors.

Lenke til kommentar

Har funnet meg en annen pc nå så trenger ikke å være redd for at den fryser.

Det gikk nokk litt fort her i ste så den ble litt "gammen"

pcen er fra 2001. Det er ikke jeg som har bygget han, men jeg har jort litt modifikasjoner på den i etterkant. cpuen skal være støvfri, men den har fått en annen vifte etter den gamle røk. den nye er mye større og mye kraftigere, men kjører forsatt på den originale kjøleribben. (jeg har aldri fjernet kjøleribben fra hovedkortet)

CPU temperaturen er 40-45 grader sier HWMonitor og biosen. Biosen skrur av pcen når den når 80 grader så tror ikke det er problemet.

Det jeg lurer på kan være problemet er en innebygget overkoking i biosen. Der kan du bare arkivere noe så har du 1.40 GHz i stedet for 1.10 GHz som jeg synets er litt lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...