kjenyg Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hei! Jeg er 21 år og jobber som student i en større bank. Fikk i dag en mail fra lønningsansvarlig om at de hadde betalt meg for mye i lønn og at dette måtte tilbakebetales. Grunnen til dette var at jeg har hatt en fast stilling med fast lønn fram til 1 august, da jeg gikk over til studentstilling. På denne arbeidsplassen er det slik at man får forskuddsbetalt lønn innen den uken man begynner. Det vil si at man ikke får lønn den siste måneden man jobber her. Jeg fikk altså lønn i august når jeg ikke skulle ha den. Denne lønnen fikk jeg 15 august. Jeg fikk jo denne lønnen i god tro, da jeg ikke var klar over dette. Disse pengene har jeg allerede brukt opp, og vil slite stort med å tilbakebetale dem. Hva skal jeg gjøre? Jeg er nå student og betaler husleie,samt jeg har brukt mangfoldige tusen på dyre skolebøker! Lenke til kommentar
AllFather Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Skal godt om å gjøres å få en lønning ekstra uten å merke det.... Lenke til kommentar
Konstabel Snabel Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Synes det er rart at du ikke reagerte på at du hadde en ekstra månedslønn på konto. Du kunne ha spart deg mye mas ved å gjøre det. Når det er sagt, så kan du vel kanskje betale tilbake over tid, med renter sannsynligvis. Det er jo tross alt banken som har gjort feil, de vil sikkert være behjelpelig med å sette opp en plan for å betale tilbake. Endret 8. september 2008 av Spankley Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det beste jeg tror du kan håpe på er vel at dette trekkes ut av fremtidige lønninger. Feks hvis du har gått ned til 25% lønn av hva du hadde tidligere så bruker du de neste 4 mnd på å jobbe inn det du har fått betalt for mye. Uansett er nok første trinn å snakke med arbeidsgiver, om situasjonen er så vanskelig som den høres ut vil de nok ikke gå inn for å gjøre det verre for deg. Lenke til kommentar
alexanns Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Selv om man har fått betalt for mye i lønn er det ikke gitt at arbeidsgiver har rett til å få det urettmessige beløpet tilbake. I prinsippet beror dette på en helhetsvurdering. Dersom man derimot er i ond tro, dvs. "forstod eller burde ha forstått" at man fikk for meget, har de rett på å få det tilbakebetalt. Hvorvidt du var i god tro er en vurdering. Siden det var tale om en månedslønn, må du vel ha merket at du plutselig fikk så mye? Dessuten vil det ha formodning mot seg at man ikke sjekker en lønnsslipp. Uansett om du er i god tro, kan altså arbeidsgiver kreve pengene tilbake dersom en helhetsvurdering tilsier det. I vurderingen vil det telle at du det er snakk om arbeidslønn og at en tilbakebetaling kan virke hardt for deg. Men alt i alt, selv om du kanskje ikke forstod at du fikk for mye, er det vel meget som taler for at du "burde" ha forstått det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå