Griffin Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hei. Jeg har nettopp klart å "drepe" en harddisk. Jeg er temmelig sikker på at det er elektronikken som har tatt seg en støyt... Denne harddisken har masse data på seg som jo er kjekt å ha...selv om det aller meste heldigvis lar seg hente tilbake gjennom andre kanaler. Jeg kjøpte en Seagate Barracuda 7200.11 1TB, SATA disk. Noen som har forsøkt å skifte kontrollkortet på en Sata disk? For meg ser det ut som det er 6 skruer og at kortet festes til harddisken med en plugg... nesten som å sette i ett hovedkort, bare at det settes inn i en plugg i stedet for det uttaket bak kabinettet. Jeg er klar over at jeg risikerer å ta knekken på nok en disk, men jeg har noe erfaring med elektronikk fra før, så jeg tror det skal gå bra dersom jeg klarer å skaffe en identisk disk med samme firmware... Noen som har forsøkt noe slik tidligere og kan dele noe av sin kunnskap? Lenke til kommentar
Star Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det må være eksakt samme disk og samme revisjon - likevel er det jo en viss fare for å gjøre disken defekt. Har prøvd tidligere med en gammel IDE disk uten særlig hell. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Klart dette går... Er jo helt mulig å skifte plater i en disk også, selv om poenget for deg forsvinner da Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg skiftet kontoller på en IDE disk og det gikk bare bra. Har prøvd tidliger, men da var det forskjellig revisjon på kontollerne og da gikk det ikke.... Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Takk for svar. Det er det jeg har lest også... Firmware og type må være helt identisk. Når jeg ser på disken så ser det ut som det kun er seks torx skruer og en plugg. Skrur jeg ut disse skruene, så skal jeg kunne vippe opp kortet og dra det ut. Ikke no lodding påkrevd altså... Og er det noen som har en formening om slike engangshansker en kan kjøpe seg for rengjøring? Er disse i stand til å lade opp no statisk elektrisitet? Hvis ikke så skal jeg være temmelig trygg dersom jeg benytter disse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå