Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Helt Og AntiHelt

Anbefalte innlegg

Hei, vi har i oppgave å forklare hva Helt og Antihelt er... jeg har prøvd å finne men finner ikke noe spessielt, alle har forskjellige definisjoner på det... så jeg lurte på om dere kunne hjelpe meg...

Hva legger dere i begrepet Helt og Antihelt?

Og har dere noen tips om noen sakprosa og skjønnlitterære tekster som er fra gammel tid og nyeretid som har med helt og antihelt teamet å gøre?

Håper dere kan hjelpe meg :D

EDIT:

Beklager det med stor bokstav foran hvert ord :)

Endret av Sepirose
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"The Antihero is someone with some of the qualities of a villain, up to and including brutality, cynicism, and ruthlessness, but with the soul or motivations of a more conventional Hero."

Dette er garantert før din tid men, Dirty Harry er en antihelt i den forstand at han benytter seg av umoralske virkemidler (f.eks vold), for å oppnå positive resultater.

Dette gjelder forresten de fleste "heltene" du ser på filmer i dag. De er egentlig antihelter. De har en mye mer interessant historie enn de klassiske heltene som bare gjør gode ting hele tiden.

Endret av DrPhlux
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

En antihelt er en viktig person i en handling, som regel hovedpersonen, som mangler en eller flere av de egenskapene som en tradisjonell helt har, f.eks. mot, styrke, måtehold, kjærlighet, godhet og/eller evnen til å dømme rettferdig. En antihelt kan også karakteriseres ved hans bruk av uheroiske metoder for å nå fram til et mål. Han kan f.eks. gå inn for tortur av "de onde" for å få oppfylt et "godt" mål. Jack Bauer fra TV-serien 24 og Dexter Morgan fra TV-serien Dexter er eksempler på antihelter. I visse sammenhenger er det lettere for mottakeren å identifisere seg med antihelter enn de tradisjonelle heltene. En antihelt kan også betegnes noen ganger til: En som avvisende til anvisninger når helten i den evt. historien viser seg.

det er min mening om hva en antihelt er :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...