Gå til innhold

DNS-server og dns suffiks?

s1gh

Anbefalte innlegg

Hei,

skal snart hjelpe til med et nettverksoppsett til et LAN/Dataparty, og har i den forbindelse noen spørsmål.

Jeg har selv en server som skal settes opp som router (kjører Debian). Den skal motta internett på det ene nettverkskortet, og igjen dele ut internett gjennom det andre nettverkskortet.

Kjører for tiden DHCP-server på den, så den deler ut internett til min PC.

Men jeg skulle gjerne fått konfigurert serveren til gi ut et fritt valgt DNS-suffiks til alle deltagerene.

F.eks: PC-en min heter s1gh, så når den får IP etc. fra serveren, skulle den gjerne også fått DNS-suffiks: s1gh.lanparty.org (eksempel).

(Dette skal bare gjelde lokalt, så man trenger vel ikke kjøpe et domene da?)

Uansett, noen som vet hvordan dette gjøres?

Mulig det ikke er mulig - er ganske fersk i Linux! ;-)

/sigh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må legge inn en DNS-server på maskinen og sette opp din egen dns-zone, i tillegg til å sette den opp til å cache DNS fra ISPs DNS (så oppslag mot internett fungerer).

Skal være en enkel option i DHCP-serveren (om den ikke er påslått allerede) for å dele ut DNS-serveren via DHCP.

Noe særlig mer detaljert enn dette klarer jeg ikke å forklare det på stående fot, men håper det hjelper deg litt på vei ihvertfall.

Pass på å ikke overstyre et viktig domene på internett, da.. :)

Lenke til kommentar

DDNS er støttet av bind, men krever en ordentlig DHCP-klient, og evt. konfig - den er nødt til å sende med hostnavn når den ber om DHCP. Vet ikke hvordan Windows etc er her, du har et stort problem i og med at du har et ikke-homogent, ukontrollert miljø - dette blir neppe så pent som du håper ;--)

...men du kan jo sjekke nsupdate/nsupdate.exe.

...jeg ville nok foretrukket statisk/meg-styrt DNS... Det går an å sette opp noe webopplegg der folk kan fikse slikt selv og....evt. lage et webskjema der folk bestiller endringer.

Forslag: Fyll sonefila med typ "host150.lanparty" (host1-254), og bytt ut pr folks request. Alle som ikke har bedt om endringer vil kunne nås via DNS allikevel, og de som har bedt om endringer er superkule.

Sikkert lurt å ha revers-DNS i orden også.

Lenke til kommentar

Kunne ikke dette her blitt løst enkelt og greit med dhcpd og bind? Eller har jeg misforstått noe?

dhcpd pusher ut dhcp til alle med lengre lease enn selve lanet varer. Samt pusher default gateway og dns (til seg selv). Bind kjører landudexxxx.jalla.lan til alle IP-ene som blir delt opp, samtidig som den fungerer som en dns cache ut mot nettet (evt. bare router alle requests til opendns).

Og om du vil at alle skal kunne velge eget suffix er det et kjapp 5 linjers python/perl/whatever script som trengs i tillegg.

Lenke til kommentar

...du er avhengig av at klienten sender hostnavn med i DHCP-request dersom <datamaskinnavn>.lan er målet. Jeg betviler at Windows gjør dette på eigalanke, men det er ikke noe problem å ordne dette så vidt jeg skjønner. Under Linux er det evt. et konfigparameter, under Windows skjønner jeg det slik at nsupdate.exe kanskje kan hjelpe til med dette. I alle tilfelle er det mulig det blir for mye tull og hassle dersom alle klienter må flikkes på/konfigureres.

...å dele ut landeltakerxxx.lanparty er derimot ikke noe problem, men det er jo en annen løsning enn det trådstarter lurer på om er mulig. Sistnevnte trenger ikke mye konfigurasjon av verken dhcpd eller bind.

Lenke til kommentar

Takker for mange svar. Sitter og leser om DHCP og Bind for øyeblikket, så får se hva jeg finner ut.

comicz: Jeg sjekket lease-fila til DHCP-serveren, og der var det listet opp hvilke klienter som hadde fått hvilken IP osv.

Men det sto også hvilket hostname som hadde fått den og den IP-en.

Så hostname blir jo tydligvis registrert automatisk.

Ergo, det burde vært mulig å fått til dette på en grei og fin måte, hvis jeg skjønner dette riktig?

Lenke til kommentar

Ja, jeg var kanskje litt demotiverende i forhold til ditt ønske; det er ikke umulig (det krever heller ikke enormt mye jobb, så vidt jeg kan skjønne), men det ikke sikkert det blir så konsistent som man kunne håpe, og det krever som sagt noe av klienten - ikke alle sender avgårde maskinnavn (da registreres MAC i stedet i dhcp-leases-fil). Pass evt. på gjøre noe lurt med klienter som ikke sender avgårde maskinnavn (er kanskje ikke nødvendig, systemet vil vel bare la være å forsøke å registrere disse), og evt gjøre noe med/være obs på problematikken 'flere like maskinnavn'. Lykke til, jeg tror dette går fint :-) ...bind kan føles uoversiktlig/stort til å begynne med (selv om det er relativt enkelt å sette opp en enkel DNS-server), men er temmelig greit så snart du får taket på DNS-teknologi/muligheter og DNS-syntaks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...