Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kobling mellom Switch og Hub

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har nettop koblet sammen min nye 8 port switch med en gammel 8 port hub, det med en ukrysset cat-5 kabel. Og det fungerer greit.

Men skal man egentlig bruke kryssede kabler ? Hva blir den praktiske forskjellen ?

Mvh Johan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen praktiske forskjeller. Har man en 'uplink-port' på switch eller HUB kan man bruke en slik port med en ukrysset kabel. Det 'uplink-porten' gjør er egentlig å krysse en rett kabel. Noen switch'er og hub'er har en bryter som kan brukes for å sette en port til uplink.

Ett nettverkskort er en 'uplink-port', og poenget er at dersom man skal gå fra uplink-uplink må man selv krysse kabelen(f.eks mellom to maskiner).

uplink-downlink høres ut som en logisk kombinasjon(men skal innrømme at jeg ikke er sikker på at det kalles downlink :roll: )

Lenke til kommentar

Noen switch'er og hub'er har en bryter som kan brukes for å sette en port til uplink.  

Ganske mange nye switcher har autosensing på alle porter slik at man kan bruke hva man vil av TP-kabler uten og ofre disse tingene en tanke.

Lenke til kommentar

Noen switch'er og hub'er har en bryter som kan brukes for å sette en port til uplink.  

Ganske mange nye switcher har autosensing på alle porter slik at man kan bruke hva man vil av TP-kabler uten og ofre disse tingene en tanke.

Takk for opplysningen!

For de som lurer på hva man skal se etter, så er det switcher med 'auto-MDI/MDIX'. Slike switcher kobler om selv etter behov(minuset er at de koster noe extra).

Lenke til kommentar

For de som lurer på hva man skal se etter, så er det switcher med 'auto-MDI/MDIX'. Slike switcher kobler om selv etter behov(minuset er at de koster noe extra).

Nja, jeg har en 8-porters Cnet av billigste sort som har dette.

Lenke til kommentar

Nja, jeg har en 8-porters Cnet av billigste sort som har dette.

Oki, jeg sjekke kun for 3com(var dobbelt så dyr). Det er Plus serien av officeconnect som har støtte for auto-MDI/MDIX.

Lenke til kommentar
Autosensing I like :D

Kjøpte nettop en UNEX 8port 100mb switch til 290 kr, fungerer glimrende (og har magneter under slik at jeg kan feste den på siden av kjøleskapet).

Takk for svar.

Switch'en din støtter auto MDI/MDIX(i tillegg til autosensing).

Bare for å oppklare en evt. missforståelse så betyr Autosensing(på switch) opprinnelig at det oppdages hvilken LAN-hastighet det kobles til med.

PS! Vær forsiktig med sette UNEX'en fast på kabinettet, jeg ville ikke gjort det(for den magneten er UTROLIG sterk). Hold den også unna skjermen(om du har CRT) og andre ting som ikke tåler magnetfelt.

Ha en fortsatt fin dag.

Lenke til kommentar

Ja magneten er svinsterk !

Den står på siden av et kjøleskap så det burde gå fint :D

Synd at noen saboterte nettverket i forigårs, ene RJ-45 kontakten ble revet av, så nå har vi ikke tilkobling til huben. Fikser det i morra, men det kostet 200kr for crimp tang....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...