Gå til innhold

Stort problem! Får 0,2mbit på en 10mbits-linje, trådløst. Takk for all hjelp ! =)

care1337

Anbefalte innlegg

Yes! Dette problemet er utrolig viktig for meg, derfor er jeg utrolig takknemlig for ALLE svar og eventuel hjelp jeg får. ;)

Jeg flytta for en uke siden inn i et hus der naboen (som er i samme bygg) har en 10/10 mbits linje fra Lyse i veggen. Dette kjøres trådløst via Linksys WRT300N.

Når jeg da skulle koble meg på dette nettet, monterte jeg et Asus WL-138G 802.11b/g-kort i en ledig PCIslot på maskinen. Men problemet var at jeg kun fikk 0,20 mbits tilkobling. Etter å ha kjørt nettet via softwaren til Asus (som jeg ikke skjønte noe av) kobla jeg den over til Windows, der jeg med god tålmodighet fikk kobla meg til, ved en utrolig lav hastighet. Det rare er at jeg i ca en times tid plutselig fikk 5/5mbits linje, meeen så datt den ned til 0,2 igjen.

Jeg satt sikkert og knota i flere timer før jeg ga direkte f... i kortet, reiste til claser`n og fant en USB-stick med trådløs wlan på. Resultatet ble et mye svakere signal, men det funka sånn passe. Jeg gikk opp og ned fra 2 til 4 mbits. Men i dag har det skjedd igjen, WOOPS, ned på 0,20 :S

Jeg blir litt småforbanna, fordi jeg er AVHENGIG av stabil nettlinje, pga studiene jeg går på Noroff i Stavanger. Jeg er derfor så desp som jeg kan bli (nesten da.)

Jeg har vel kun funnet en løsning til nå:

- Legge inn eget nett på rommet, KABLET.

Jeg har ikke tilgang til passord/brukernavn på rutheren da dem som bor der er på ferie i stort sett hele høst. Bah.

Dette er gjort:

- Sjekka med netlimiter ka båndbredden faktisk går til. Fant ikke noe galt.

- Reinstallert og lagt inn drivere/software på nytt sikkert 20 ganger.

- To forskjellige nettverkskort er utprøvd

I en liten periode sto det "gateway" på nettverkstilkoblingene, uten at jeg forsto så mye av det. Den lille usb-saken min heter Gigabyte GN-WB01GS.

Hvis noen har anledning til å hjelpe, uansett hvordan. Send meg en PM eller hva-som-helst. Jeg er desperat. hehehe. ;P

Jeg har testa nettet med en mac, og det funkerte sånn passe OK (sjekka kun i 1 minutt, hos ei jeg bor i lag med.)

Tusen takk for (muligens) hjelp!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du kan gjøre er å sette opp en 11n-router som kan flashes med DD-WRT http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Supported_Devices

Denne setter du opp som client_bridge med samme kanal og kryptering.

Da vil du temmelig sikkert få mere båndbredde slik at du kan makse linjen.

Med denne løsningen bruker du en nettverkskabel til LAN på routeren som så er trådløst tilkoblet den andre routeren med inntil 100Mbit (i ditt tilfelle bør du greit få over 10Mbit konstant).

En rimelig 11n-roter er Netgear WNR834b. http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36180%3br:pg Den må flashes ved oppstart og da må firmware (DD_WRT mini) legges inn med programvare a'la TFTPD.

Det finnes andre routere hvor man kan legge firmware inn med webinterface, så sjekk løsningene på supported_devices hvis du vil ha det enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...