Gå til innhold

lysregulerte fotgjengerfelt(hemmelig knapp)

Drogin

Anbefalte innlegg

Hei!

Mange lysregulerte fotgjengerfelt, har sånn trykknapp.

Trykker man på den blir det etter en stund grønt, og du kan gå trygt over veien.

Det mange ikke vet er at det mange steder skjuler seg en ANNEN slik knapp på UNDERSIDEN av trykkeboksen, ute av syne for de fleste som er over 30cm høye.

Dette er ukjent for veldig mange.. og jeg lurer, HVA er egentlig denne knappen til? Hvorfor holder det ikke med den som alle vet om? Jeg mener...alle kan jo nå opp til den "vanlige".

Endret av Drogin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det siste jeg har hørt er at om man trykker på knappen under, stanses først trafikken i den første veien, og så i den neste, hvis det er mer enn 1 vei du skal krysse...sånn at du kan gå over hele uten å måtte trykke på flere knapper, pluss at du har grønt lys litt lenger enn vanlig.

Noen som kan bekrefte dette? :D

Lenke til kommentar

Gjelder dette for de med "touch-knapp", eller for de eldre med rundt knapp som må presses inn? Hvis jeg orker, så kan jeg løpe ut å sjekke :p

edit: da har jeg vært ute på tokt.

Eneste lysregulerte fotgjengerfeltet i nærområdet er av denne typen ("touch-knapp"): post-56083-1221071614_thumb.jpg

Undersiden ser slik ut:

post-56083-1221071634_thumb.jpg

Oversiden:

post-56083-1221071651_thumb.jpg

Ikke så mye spennende her..

Vet at det er andre typer i Oslo sentrum, så jeg skal være på utkikk til helga :thumbup:

Endret av raid2
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som en knapp på undersiden raid2. Du fikk ikke testet om den var trykkfølsom (noe skjedde hvis du trykte på den)?

Ellers mistenker jeg at "knapp på undersiden" er en vandrehistorie, eventuelt ikke relatert til trafikklys som er i bruk i Norge i dag.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Ser ikke ut som en knapp på undersiden raid2. Du fikk ikke testet om den var trykkfølsom (noe skjedde hvis du trykte på den)?

Ellers mistenker jeg at "knapp på undersiden" er en vandrehistorie, eventuelt ikke relatert til trafikklys som er i bruk i Norge i dag.

Forsøkte å trykke både under og over, uten resultat. Men som sagt, det henger fortsatt igjen eldre "bokser" rundtomkring, så de kan det jo være noe på.

Lenke til kommentar
Forsøkte å trykke både under og over, uten resultat. Men som sagt, det henger fortsatt igjen eldre "bokser" rundtomkring, så de kan det jo være noe på.

Neppe.

post-51689-1221084132_thumb.jpg

post-51689-1221084147_thumb.jpg

EDIT: Hvis noen skulle lure, tingesten på nederste bildet er en skrue, ikke en knapp. Det går ikke an å trykke på den.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...