Gå til innhold

Nytt, rimelig speilrefleks kamera

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmmm... Har sjekket en del ut om 1000d og da tror jeg nok heller at jeg går for en 450d istedenfor. Virker rett og slett som et mer solid kamera. Ellers så har bestemt at pentaxen utgår pga batteritilstanden som råder der.

Har forresten et gammelt mamiya kamera. Er det et kamera jeg bør ta vare på? Har et par objektiv+++ utstyr til det.... Eventuell verdi?

Har hørt at kameraet aldri var til salgs her i Norge, det er min far som har kjøpt det i utlendighet for en god tid tilbake. Har sett på kvaliteten på bilder som er tatt med det og det ser utrolig bra ut.

Lenke til kommentar
Kjøp Sony A300, best på liveview og morsom å bruke :)

http://www.alphamountworld.com/reviews/sony-a300-review

Ikke for å pisse i salaten din, men "Sony DSLR Alpha Mount Digital Photography" er kanskje ikke en spesielt nøytral kilde for produktinformasjon?

Personlig hadde jeg valgt A200, som har større søker og samme sensor (såvidt jeg kan huske). Men det kommer litt an på hvordan man liker å bruke kameraet og hva ambisjonsnivået er :)

Lenke til kommentar
Har forresten et gammelt mamiya kamera. Er det et kamera jeg bør ta vare på? Har et par objektiv+++ utstyr til det.... Eventuell verdi?

Har hørt at kameraet aldri var til salgs her i Norge, det er min far som har kjøpt det i utlendighet for en god tid tilbake. Har sett på kvaliteten på bilder som er tatt med det og det ser utrolig bra ut.

Hva slags film bruker det? Vanlig 135 film eller 120 film. Det er uansett greit med et analogt kamera til de analoge utfrodringene som kommer innimellom.

Tom

Lenke til kommentar
Hmmm... Har sjekket en del ut om 1000d og da tror jeg nok heller at jeg går for en 450d istedenfor. Virker rett og slett som et mer solid kamera.

450d har mer megapiksler, autofokuspunkter, noe større søker og kan skyte raw like raskt som jpeg i serie. konstruksjonsmessig er det samme eos plastboksprinsippet, lett og sterkt.

at 1000d ikke har gummihåndtak er egentlig en fordel, gummi slites raskere enn teksturer.

var jeg i dine sko ville jeg spart mellomlegget opp til 450 og lagt det i et objektiv evt noe annet nyttig utstyr. et godt polarizer filter, kanskje et grå eller gulfilter og en solblender kan hjelpe deg mer med bildene enn både megapiksler og ekstra fokuspunkt.

Lenke til kommentar

Jeg missliker å bruke kameraer som ikke er gummiert. Gummien blir ikke slitt, men hardplast kan bli ripete. Det eneste jeg ikke liker med de mellomdyre Eos-modellene fra nittitallet er den sterke hardplasten de brukte. Det var ingenting å si på styrken til plasten, men når de får noen år på baken så ser de litt eldre ut enn de som har mer gummi og metall. Plasten får en del små riper som ikke er pene. Da er slitt lakk i hjørnene på et magnesiumshus mye penere, og gummien har jeg aldri sett bli stygg.

Lenke til kommentar

Kameraet er et mamiya ZM kamera, som jeg forstår er det siste 35 mm kameraet til mamiya. I tillegg så har jeg et osawa mc objektiv 38-70mm og et 75-260mm macro osawa objektiv. Har også et stykk soligor MK-21A blitz og sunpak auto zoom 2000 Thyristor blitz. Også noe som heter 2x teleconverter osawa.

Vil noe av dette eventuelt kunne brukes med et canon eos 450d kamera?

Regner med at ettersom dette dreier seg om hva som kan brukes på et digital kamera at spm hører hjemme her.

Endret av eduus
Lenke til kommentar
Hmmm... Har sjekket en del ut om 1000d og da tror jeg nok heller at jeg går for en 450d istedenfor. Virker rett og slett som et mer solid kamera. Ellers så har bestemt at pentaxen utgår pga batteritilstanden som råder der.

Med fare for å få tråden til å skli ut: Dersom det er et Mamiya/Sekor 35mm kamera med skrufatning (M42) kan du bruke objektivene på dagens Pentax med overgang (det går vel i varierende grad på en del andre kamera også). Min far har to slike med div objektiver, og det var en av grunnene til at jeg i sin tid valgte Pentax.

Forøvrig liker jeg bedre AA-batterier enn proprietære LiIon-batterier (selv om kapasiteten er mindre), men hver sin smak.

Lenke til kommentar

Det er et ganske standard slr av den typen som var populære tidlig på åttitallet. De var et rimeligere alternativ enn Nikon, Olympus etc, og den Osawa-optikken var som oftest en form for E-versjoner av Sekor-optikk. Sikkert helt grei i sin klasse. Men det er nok en modell som er mer sammenlignbar med et Ricoh enn et Minolta, for å si det slik.

Å få noen store summer for det kan du ikke regne med, men det er et perfekt kamera for noen som ønsker å lære seg skikkelig fotografering. Det er en slik modell de fleste burde begynne sin karriere som fotograf.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...