eduus Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Heisann Har tenkt på å kjøpe et speilreflekskamera til min kjære i julepresang. Tidlig ute, men må sjekke markedet litt først. Har sett på endel forskjellige kamera, men blir liksom ikke så veldig mye klokere. Hun(kjæresten) er veldig glad i å ta bilder, både til hverdag og fest og liker å eksperimentere litt. Det viktigste blir nok at det ikke er for avansert og at det er enkelt i bruk. Samtidig må kvaliteten være bra i forhold til pris. Har sett på en del til 4-5000 kroner, men lurer på hva dere kan anbefale? Håper på hjelp fra dere eksperter. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 HeisannHar tenkt på å kjøpe et speilreflekskamera til min kjære i julepresang. Tidlig ute, men må sjekke markedet litt først. Har sett på endel forskjellige kamera, men blir liksom ikke så veldig mye klokere. Hun(kjæresten) er veldig glad i å ta bilder, både til hverdag og fest og liker å eksperimentere litt. Det viktigste blir nok at det ikke er for avansert og at det er enkelt i bruk. Samtidig må kvaliteten være bra i forhold til pris. Har sett på en del til 4-5000 kroner, men lurer på hva dere kan anbefale? Håper på hjelp fra dere eksperter. Jeg ble nybegynner for ett år siden med Canon EOS 400D (før 450D kom ut), og synes det er et enkelt kamera, grei meny og fin medfølgende programvare. Kjempefornøyd med det jeg. RandiA Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Canon 400D og 450D er veldig populære kamera, i tillegg er disse noe mindre enn feks 40D noe som er en fordel for de fleste kvinner (og menn med små hender) i tillegg er dette veldig bra kamera , jeg har prøvd begge. PS: om du skulle velge dette og kjøper det som kit med objektiv,sjekk at du da får 18-55 IS , da det uten IS ikke er så bra . Endret 8. september 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Et hvilket som helst kamera med bildestabilisator i hus eller objektiv. Canon 1000D/400D/450D med EF-S 18-55 IS, Nikon D60 med 18-55 VR, Sony a200/a300/a350, Pentax k200d/k10d eller Olympus E-520. Nikon og Canon har bildestabilisering i objektivet, slik at du må kjøpe objektiver med IS/VR om du vil ha det, mens Pentax, Samsung, Sony, Olympus og Panasonic har det innebygget i huset, og dermed får du bildestabilisering med alle objektiver du setter på. Lenke til kommentar
eduus Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Ok. Skal sjekke litt på priser både her og på nett. Er veldig takknemlig for gode svar! Foreløpig har jeg sjekket endel på Canon-kameraene og disse ser jo veldig bra ut. Er det noen som gir mer value for money? Lenke til kommentar
otveit Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Ok. Skal sjekke litt på priser både her og på nett. Er veldig takknemlig for gode svar! Foreløpig har jeg sjekket endel på Canon-kameraene og disse ser jo veldig bra ut. Er det noen som gir mer value for money? japanphoto har ganske bra priser på olympus e-420 og e-520. Jeg er veldig fornøyd med mitt e-420 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Ok. Skal sjekke litt på priser både her og på nett. Er veldig takknemlig for gode svar! Foreløpig har jeg sjekket endel på Canon-kameraene og disse ser jo veldig bra ut. Er det noen som gir mer value for money? Føler ikke at jeg har nok kunnskaper om andre merker til å annbefale et spesielt kamera,men de fleste merkene har gode kamera,det som til slutt avgjør er at det du velger passer til brukeren,da tenker jeg på fysisk, og siden det var en kvinne annbefalte jeg 400D/450D da jeg vet at dette passer de fleste samtidig som jeg vet at kameraene er meget bra . Sikkert andre som kan uttale seg nærmere om andre merker . Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg mener at med Eos 450 kit har Canon endelig laget et kit som forsvarer prisen i forhold til konkurrentene. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg mener at med Eos 450 kit har Canon endelig laget et kit som forsvarer prisen i forhold til konkurrentene.At jeg ikke ventet noen måneder med å kjøpe kamera da..... RandiA Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Jeg mener at med Eos 450 kit har Canon endelig laget et kit som forsvarer prisen i forhold til konkurrentene.At jeg ikke ventet noen måneder med å kjøpe kamera da..... RandiA Du har ingenting å bekymre deg for. Den største forskjellen bildekvalitetsmessig mellom ditt kit og 450D kit er objektivet. Og du har jo du såvidt jeg har fått med meg erstattet kit-objektivet ditt med Tamron 17-50/2.8? Og det er en oppgradering jeg ville gjort selv med 18-55 IS. Endret 9. september 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Har ikke 450D IS i hus da? Og Liveview...(Den er litt grei for helt "nærsynt" fotografering)...men skal ikke klage, er veldig godt fornøyd med mitt 400D jeg...bør nok lære meg å utnytte det bedre, og bli godt kjent med alle objektivene jeg har kjøpt, og lese all litteraturen jeg har anskaffet..før jeg avanser angående hus ja tror jeg :!: RandiA Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Har ikke 450D IS i hus da? Og Liveview... Nei, det har ikke IS i huset. Men ja, det har Liveview... Kjekt å ha, men ikke en vektig grunn til oppgradering i seg selv. Med mindre du har SÆRE fotovaner Endret 9. september 2008 av arnold_layne Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Har ikke 450D IS i hus da? Og Liveview... Nei, det har ikke IS i huset. Men ja, det har Liveview... Kjekt å ha, men ikke en vektig grunn til oppgradering i seg selv. Med mindre du har SÆRE fotovaner Upppsss...har gått og irritert meg på den IS i hus jeg... :!: da så, spiller det ingen rolle, Liveview'n greier jeg meg fint uten.. RandiA Lenke til kommentar
CoconutJoiner Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Value for money = Nikon D40... I hvertfall ifølge Ken Rockwell, har ingen erfaring med den personlig. Endret 9. september 2008 av shakudu Lenke til kommentar
eduus Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Har sett på canon eos 450D/Rebel XSi + 18 - 55 mm IS + extra batteri, camera bag, cleaning kit, lcd screen protector +++. Ser at prisen på dette er ca 4500 kroner på ebay. Og ettersom dette er en gave vil det vel ikke være noe problem å få dette tollfritt inn i landet? Eller? Er det mulighet for å få tilsvarende pris på dette her til lands, eller må man høyt opp i pris? Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 For det første er det ikke en gave når du kjøper det på ebay. For det andre så er verdigrensen for momsfri gave 1000 kr. For vanlige kjøp er grensen 200 kr. Generelt anbefales det ikke å kjøpe kamerahus i utlandet, med mindre besparelsen er så stor at den dekker eventuelle reparasjoner i den tapte reklamasjonstiden. Uansett så er det et element av gambling inkludert i et slikt kjøp. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Value for money = Nikon D40...I hvertfall ifølge Ken Rockwell, har ingen erfaring med den personlig. Helt klart!! Hvis du fortsatt får tak i det.. Kjøpte et kit selv til min kjære, og hun er kjempefornøyd!! Bildene blir supre, og det er en fryd å bruke! Utrolig brukervennlig, fantasisk hjelpesystem som er fint å ha i starten! Og du vokser ikke fra det med det første... Du får et kit for 2500-3000, og da kan du fint kjøpe med et ekstra objektiv, blitz og andre ting også. Kit-objektivet er helt greit å starte med. Vi fikk med en 55-200 zoom til kr 999, som vi begge bruker mye og er veldig fornøyd med. Hvis du hører litt rundt er det sikkert noen som har igjen et.. Ellers er det mye annet bra, Canon er nevnt med det er jo flere produsenter også! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Har sett på canon eos 450D/Rebel XSi + 18 - 55 mm IS + extra batteri, camera bag, cleaning kit, lcd screen protector +++. Ser at prisen på dette er ca 4500 kroner på ebay. Og ettersom dette er en gave vil det vel ikke være noe problem å få dette tollfritt inn i landet? Eller? Er det mulighet for å få tilsvarende pris på dette her til lands, eller må man høyt opp i pris? Du får kamera med objektivet for i overkant av 5000 her i Norge,ville annbefale det med tanke på garanti/reklamasjon,så kan du kjøpe en grei veske til det utenom,da får du iallefall en du liker . Her finner du priser. https://prisguiden.no/product.php?productId=89243 Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Nikon D40 (2700 kr) + Tamron 17-50 f/2.8 (3200kr) = en veldig bra start til litt over budsjett. Tamron'en tar knallbra bilder og er et kompetent portrettobjektiv. Med Tamron'en kommer hun ikke kjøpe noe i 17-50-brennvidden på mange år. Kamerahus blir utdaterte, men objektiv varer i mange år! Og når hun etterhvert er bitt av basillen og har kjøpt seg en D300 (eller D500 som det sikkert har rukket å bli innen hun kommer så langt), så kan hun fortsatt bruke Tamron'en uten å bli sett rart på av fotosnobber Lenke til kommentar
mrfitness Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 ingen som nevner Canon 1000D her som koster 3500kr ca for huset og 4000kr med objektiv det må jo være en bra pris !! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå