Gå til innhold

Får ikke installert messenger eller andre programmer!


Refi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

.msi er en microsoft installer fil som ikke kan brukes på linux, heller ikke LiveMessenger og WinRAR. For linux må du bruke andre programmer. Klikk "Programmer -> Legg til/fjern" så kan du bla gjennom etter mange bra programmer. For MSN kan du bruke f.eks "emesene" eller "aMSN"

Lenke til kommentar

Terminal finner du på "Applications" -> "Accessories" i menyen som er oppe til venstre på skjermen din.

 

Det skal sies at jeg ikke anbefaler deg å gå rett på Windows-programmer. Du kjører Linux, så hvorfor ikke prøve noen programmer som er laget spesielt for det? Det finnes alternativer laget for Linux til det meste. Etter min mening er ofte Linux-alternativene bedre enn Windows-programmene. Mitt råd er derfor at du prøver programmer som er laget for Linux i første omgang. Dersom det er noe spesielt du ikke finner et fullverdig Linux-program for, så kan du prøve deg på wine.

 

Edit: Du finner nvidias konfigureringsprogram ved å skrive "nvidia-settings" i terminalen. Alternativt et sted under tidligere nevnte "applications"-meny. Dersom du skal gjøre endringer der må du åpne den som root. Dvs "sudo nvidia-settings" i terminalen. Hvis du ikke har nvidia-settings installert må du selvsagt installere det først.

Endret av qweac
Lenke til kommentar
Terminal finner du på "Applications" -> "Accessories" i menyen som er oppe til venstre på skjermen din.

 

Det skal sies at jeg ikke anbefaler deg å gå rett på Windows-programmer. Du kjører Linux, så hvorfor ikke prøve noen programmer som er laget spesielt for det? Det finnes alternativer laget for Linux til det meste. Etter min mening er ofte Linux-alternativene bedre enn Windows-programmene. Mitt råd er derfor at du prøver programmer som er laget for Linux i første omgang. Dersom det er noe spesielt du ikke finner et fullverdig Linux-program for, så kan du prøve deg på wine.

 

Edit: Du finner nvidias konfigureringsprogram ved å skrive "nvidia-settings" i terminalen. Alternativt et sted under tidligere nevnte "applications"-meny. Dersom du skal gjøre endringer der må du åpne den som root. Dvs "sudo nvidia-settings" i terminalen. Hvis du ikke har nvidia-settings installert må du selvsagt installere det først.

ok, takker :D

Lenke til kommentar

du kan også åpne terminalen med alt+F2 og skrive gnome-terminal og enter så kommer terminalen opp ;)

 

 

går det ikke ann å kjøre sånn at den ene skjermen blir "klonet"

Jeg får bare til sånn at de blir en stor skjerm, det er ikke det jeg vil.

har du installert skjermkort driverne ? har du nvidia kort ?

Lenke til kommentar
du kan også åpne terminalen med alt+F2 og skrive gnome-terminal og enter så kommer terminalen opp ;)

 

 

går det ikke ann å kjøre sånn at den ene skjermen blir "klonet"

Jeg får bare til sånn at de blir en stor skjerm, det er ikke det jeg vil.

har du installert skjermkort driverne ? har du nvidia kort ?

hvem skjermkort jeg har kan du se på opp i innlegget.

Ja jeg har selfølgelig installert skjermdriveren.

Lenke til kommentar
for å kjøre windows programmer må du ha wine.

 

åpne en terminal og skriv

sudo apt-get install wine

Hvem terminal, hvor? forklar litt mer, jeg er seriøst n00b i linux.

Du treng ikkje å bruke terminalen for å installere programmer i Linux. Dei fleste guidane på nettet er med terminalen, fordi det ser så masse enklare å skrive sudo apt-get install (...) eller liknande istaden for ein System>Administration>Synaptic Package Manager å søk etter (...) å trykk a apply. For vanlige brukerar kan ein godt klare seg uten terminalen.

 

Viss du skal installere Steam så er "Play On Linux" det einklaste valget. POL gjer all knotinga for å få steam til å fungere, det du treng å gjere er å trykke på Add>Steam e.l så lastar POL ned steam og installerar det for deg. POL treng WINE for å fungere.

 

http://developer.valvesoftware.com/wiki/Steam_under_Linux

Lenke til kommentar

Tusen takk folkens!

Grunnen til at jeg vil at noen windows/.msi programmer skal gå på linux er at jeg er en gamer.

Jeg vil ikke installere noen fler windows programmer enn noen få spill, fordi jeg vil prøve å bli kjent med linux ubuntu, og det ser veldig spennende ut.

Når det gjelder dual-screens og "kloning" så ser det ut som om det ikke går med min skjermdriver og mit skjermkort(,men jeg prøver)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...