Blakvist Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hei. Jeg lurer nå på om jeg skal kjøpe meg noe nytt utstyr. Spesielt linse/r. Har fra før en EFS 17-85mm og en EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Har dere noen anbelinger? Takk for alle innspill!! Lenke til kommentar
Grankongla Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Du kan jo spørre deg selv om du virkelig har behov for noe nytt utstyr hvis du ikke klarer å komme på noe du trenger på egenhånd? Endret 8. september 2008 av Jacobs1k Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Du trenger ikke mer. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hei. Jeg lurer nå på om jeg skal kjøpe meg noe nytt utstyr. Spesielt linse/r. Har fra før en EFS 17-85mm og en EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Har dere noen anbelinger? Jacobs1k er inne på noe, men du bør i hvert fall spørre deg - hva har du lyst til å ta bilde av som du ikke får til med utstyret du har? Når du har funnet et svar på det, kan du komme tilbake og poste det her :-) Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Eneste åpenbare "hullene" i dekningen din er vel ekstrem vidvinkel (eks 10-22), makro (60/100) og inndørsutstyr (blitz / raskt objektiv =< f/2.8). Trefot kansje? Burde vel holde, selv om du som nevnt ikke behøver noe av det Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det kommer jo an på hva du liker å ta bilde av. Et lyssterkt normalobjektiv er veldig fint å ha. Som for eksempel Canon 28mm f1.8, 35mm f2, 35mm f1.4 eller Sigma 30mm f1.4. Om du har lyst til å prøve deg på makro kan Tokina 35mm f2.8 makro anbefales, veldig skarpt og har kun fått god omtale. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Det kommer jo an på hva du liker å ta bilde av. Et lyssterkt normalobjektiv er veldig fint å ha. Som for eksempel Canon 28mm f1.8, 35mm f2, 35mm f1.4 eller Sigma 30mm f1.4. Om du har lyst til å prøve deg på makro kan Tokina 35mm f2.8 makro anbefales, veldig skarpt og har kun fått god omtale. Når du snakker om lyssterke objkektiver, ville jeg også i det minste nevnt Canon 50mm f/1.4 USM, som også er veldig prisgunstig... Endret 8. september 2008 av von-schnellfahrer Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 En 50mm blir trangt og lite anvendlig til allround-bruk innendørs. Normal til 40D tilsvarer ca 30mm. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 For en allround makro ville jeg anbefalt Canon 60mm Macro 35mm blir for nært for å få 1:1; er lett nok å skremme insekter med 60'en. Skal du ha fast normalobjektiv ville jeg heller gått for et av alternativene på f/1.4. Nifty-fifty føler jeg passer best for FF - ihvertfall hvis man allerede har 60'en. Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 60mm macro for blomster etc. for insekter må man over på 100mm-150mm.. Lenke til kommentar
von-schnellfahrer Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 En 50mm blir trangt og lite anvendlig til allround-bruk innendørs.Normal til 40D tilsvarer ca 30mm. om det blir for trangt innendørs, er det vel bare å åpne døren å gå ut.... Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 60mm macro for blomster etc. for insekter må man over på 100mm-150mm.. Kommer helt ann på hvilke insekter. Det er ganske mange små kryp som lar seg villig fotografere i 1:1 med 60mm. Seff, det er minst like mange som bare flyr vekk :S Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 For en allround makro ville jeg anbefalt Canon 60mm Macro 35mm blir for nært for å få 1:1; er lett nok å skremme insekter med 60'en. Om man vil ha et normal-objektiv og samtidig har lyst til å prøve seg med litt makro er 35mm'ern fra Tokina fine saker. Selv om arbeidsavstanden på 1cm ved 1:1 er litt liten for insekter er det mye annet man kan bruke den til. På grunn av brennvidden kan den stå på kameraet hele tiden, noe som sannsynligvis ikke vil skje med en 60 eller 100mm makro. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Tja, det kommer ann på hvem som tar bilder det. 60'en kunne omtrent vært limt fast på mitt kamera, jeg bruker den til nesten allt. De eneste gangene normalzoomen kommer frem er når jeg trenger vidvinkel (under 25mm*1,6); ellers klarer jeg meg godt med apostelzoom. Så klart, dette er jo en avveiing man må ta, 35mm makro kan være perfekt for noen. Når jeg selv kansje kjøper 28/30/35 til vinteren (mørketid og mye innefotografering) kommer jeg til å gå for noe raskere enn f/2.8, men det er jo etter mine ønsker og behov da. Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Tja, det kommer ann på hvem som tar bilder det. 60'en kunne omtrent vært limt fast på mitt kamera, jeg bruker den til nesten allt. De eneste gangene normalzoomen kommer frem er når jeg trenger vidvinkel (under 25mm*1,6); ellers klarer jeg meg godt med apostelzoom. Så klart, dette er jo en avveiing man må ta, 35mm makro kan være perfekt for noen. Når jeg selv kansje kjøper 28/30/35 til vinteren (mørketid og mye innefotografering) kommer jeg til å gå for noe raskere enn f/2.8, men det er jo etter mine ønsker og behov da. Ulempen med apostelzoom og 60mm innendørs er at man fort kommer i konflikt med husets interiør og vegger. Jeg vurderte også Tokina 35mm en stund, men siden den kosta like mye som jeg solgte 70-200'n for ble det en 35mm f2 til 1500 isteden. Skulle gjerne hatt f1.4, men det koster, og da er ikke objektivet like kompakt lenger. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jepp, er enig i at 60mm blir for tett til innebruk, men det har vært et fantastisk objektiv nå i sommer. Kommer som sagt til å kjøpe en fastnormal etterhvert, for nettopp innebruk. For øyeblikket heller jeg mest mot Sigma 30mm f/1.4. Canon sin f/1.4 blir litt for dyr for meg også ja. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå