h1rik07 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg vurderer å kjøpe en evinrude 40 hk 94' mod. Han sier at termostaten ikke åpnet, at det var derfor det ble riper i sylinderen. Men at han har byttet Termostat, impeller og toppakning nå. Har det mye og si, eller er det bare en baggatell? Hvis det har noe å si går det ann å fikse det? Her er et bilde Lenke til kommentar
ViVentis Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hvordan er tilstanden på stempelringene? Er ripene grove? Blir det for lite tetning mellom sylinder og stempel kan smøringen brenne opp og skaden bli større. Lenke til kommentar
h1rik07 Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Vet ikke noe mer en at han sa at det var noen små riper i sylindern. Er det mulig å se hvor grove de er ut fra bilde? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Selv hadde jeg ikke kjøpt den pga uvisshet. Om du er kyndig og har kunnskap og maskineri til å reparere det "den dagen den ryker" og prisen er så lav at det da blir billigere enn en frisk motor. Så er det vel ok prismessig. Lenke til kommentar
h1rik07 Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Ok. Takk for svar, men er det noen som vet om det går an å forebygge/reparere og hvor mye vil det koste? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) 1)Om det er små nok striper, så de kan hones bort. Så er det rimeligst. 2)Om man må bore + hone, så koster det. Tørr ikke si hvor mye. Ved 1) Så om det ikke trengs overdimensjon av stempel og ringer. Blir det rimeligere. Men nytt stempel og ringer ved overdimensjon. Så hvertfall 1500.- ekstra. Ved 2) Så blir det automatisk overdimensjon. ++ alle nødvendige pakninger som trengs. http://www.nettkatalogen.no/bransjelist/sylinderboring/1.htm Ring/mail disse vedlagt bilde/r og spør på pris ved de nevnte tilfeller av rep. Andre her kan sikkert nevne om det er andre sylindertekniske motorverksted. http://www.google.no/search?q=sylinderserv...lient=firefox-a Endret 9. september 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
h1rik07 Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 1)Om det er små nok striper, så de kan hones bort. Så er det rimeligst.2)Om man må bore + hone, så koster det. Tørr ikke si hvor mye. Ved 1) Så om det ikke trengs overdimensjon av stempel og ringer. Blir det rimeligere. Men nytt stempel og ringer ved overdimensjon. Så hvertfall 1500.- ekstra. Ved 2) Så blir det automatisk overdimensjon. ++ alle nødvendige pakninger som trengs. http://www.nettkatalogen.no/bransjelist/sylinderboring/1.htm Ring/mail disse vedlagt bilde/r og spør på pris ved de nevnte tilfeller av rep. Andre her kan sikkert nevne om det er andre sylindertekniske motorverksted. http://www.google.no/search?q=sylinderserv...lient=firefox-a Takk for utfyllende svar! jeg har snakket med han igjen nå og han sier at det holder å skifte stempelring og bone den. Han påstår at motoren skal gå bra etter det, men man kan vel aldri vite med en så gammel motor!? Lenke til kommentar
EdvardVIP Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Alså, motoren er tydeligvis varmskjært, så be han få knipsa noen bilder etter honinga, ta en kompresjonstest elns ;D Lenke til kommentar
h1rik07 Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Ok, er det noen som noen idè om hvor mye honing of bytting av stempel ring og det vil koste? Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Takk for utfyllende svar! jeg har snakket med han igjen nå og han sier at det holder å skifte stempelring og bone den. Han påstår at motoren skal gå bra etter det, men man kan vel aldri vite med en så gammel motor!? Er han så motorkyndig at han kan si det er nok å hone og skifte ringer... Ville ikke tatt det svaret for gitt. Om sylinderen blir fikset som scenario 1) eller 2) som jeg nevner lenger opp. Så har du motor lenge, Men prisen du betaler for motoren må være veldig lav. Ring helst mail med bilder/r og spør på pris. Se linkene jeg har postet i forrige innlegg. Kjenner hvertfall til at (trondheim sylinderservice som de het før) og nå Cylmo er flinke. Endret 9. september 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
h1rik07 Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Takk for utfyllende svar! jeg har snakket med han igjen nå og han sier at det holder å skifte stempelring og bone den. Han påstår at motoren skal gå bra etter det, men man kan vel aldri vite med en så gammel motor!? Er han så motorkyndig at han kan si det er nok å hone og skifte ringer... Ville ikke tatt det svaret for gitt. Om sylinderen blir fikset som scenario 1) eller 2) som jeg nevner lenger opp. Så har du motor lenge, Men prisen du betaler for motoren må være veldig lav. Ring helst mail med bilder/r og spør på pris. Se linkene jeg har postet i forrige innlegg. Kjenner hvertfall til at (trondheim sylinderservice som de het før) og nå Cylmo er flinke. Bor på sørlandet, så det er litt langt unna. Vet ikke hvor god han er med motorer men det virker som han kan en del. Skal ikke kjøpe bare motor. Han skulle ha 30tusen for båten og motoren. Båten er en 15 fot i god stand, så det er et kupp, Det eneste jeg var skeptisk til var motoren. Men har liksom et budskjett på 40tusen så om jeg får fiksa motoren og alt til under det så er det det som hadde vært fint. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Vel nå er det ikke mange kronene å sende blokk + veiv + råder + stempler til Tr.heim om de skulle få reparere den da, så det bør ikke by på problemer. Uansett hadde jeg villet ringt og mailet til dem og hørt på pris. Endret 9. september 2008 av KenBjork Lenke til kommentar
h1rik07 Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Vel nå er det ikke mange kronene å sende blokk + veiv + råder + stempler til Tr.heim om de skulle få reparere den da, så det bør ikke by på problemer. Uansett hadde jeg villet ringt og mailet til dem og hørt på pris. Smart, skal sjekke med de.. Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Disse motorene har nikasilbelegg i sylindrene, så det er ikke bare å hone eller bore, blir aldri like bra som nytt. Endret 11. september 2008 av Piperenser Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå