Gå til innhold

NVGS230 + Videomic + høy lyd + annet

Anbefalte innlegg

Heisann 4 spørsmål her, håper at noen kan svare på noen av dem ihvertfall. :)

Holder på med min første amatørfilm. Budsjett på slunkne 10000 kroner. Men

har jobbet ganske lenge med forberedelsene og ønsker at det skal bli ganske bra

selv om det er på amatørnivå.

1: Har kjøpt inn et Panasonic nvgs230 og nylig RØDE Videomic. Problemet er jo at

jeg ikke kan stille lyden på kameraet, så lyden blir veldig høy. Har hele tiden på "high pass filter" og har stilt inn ved batteriet der til -10db. tror begge ting hjelper men blir fortsatt rimelig høy lyd. Leste i en annen post om at man kanskje kan sette på en volumkontroll av noe slag? noen som vet hvor jeg kan skaffe noe sånt? Vet ikke hva jeg skal se/spørre om en gang i butikken.. andre formeninger? :)

2: Vurderer å kjøpe RØDE sin deadcat til mikken. Noen som har erfaringer med denne? Synes mikken uten deadcat er veldig vindfølsom (men kan jo ha noe med at volumet er stilt så høy da...)

3: Hvis jeg kjører kamera med mikken på stativ og ganske close up i samtalescener, er det da noe forskjell/vits i å kjøpe/lage en boom til mikken?

4: Kommer ikke til å konsentrere meg så mye om lyssetting i denne filmen. Kommer til å filme hovedscenene ute i dagslys og det skal vel gå greit. En scene blir om kvelden ute og noen blir innendørs. Men vurderte å bruke en lampe i noen scener. Noen som har tips om en god lyskaster/lampe å bruke til filming? eventuelt med stativ?

Er også litt skuffet over at mikken tar opp ting som skjer langt bak kamera bedre enn jeg trodde på forhånd. Testet kamera + mikk mot en person som sto og snakket rett foran kamera og selv om noen spilte bordtennis 10 meter bak kamera kan man høre ball-lydene klart og tydelig. Kan vel kanskje ha noe med å gjøre at man var inne i et rom da.. og at lyden er for høy...

takk for hjelpen om noen kan svare ihvertfall :)

(va litt usikker på om denne posten burde stått i filmskapingforumet eller her.. men den handler jo om fler ting så var litt usikker...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du ikke dempet mic-en med mer enn -10dB? Trodde man kunne dempe den mer, jeg. Highpassfilteret fjerner bassen din, og er beregnet på å reduser vindstøy. Du kan jo prøve en skjøtekabel med volumekontroll. Har prøvd selv, og det virker, men fullgodt får du det ikke før du kjøper et kamera med justeringsmulighet. Kan da være lurt og gjøre prøveopptak i et stille rom, og justere net til du ikke hører videohodet til kamera surre. Du kan faktisk gjøre dette med kamera i et annet rom, kamera tilkoblet tv via komponent, og du slipper å gjøre mange prøveopptak. (justere mens kamera er tilkoblet tv) Har ellers inntrykk av at skumgummien på mic-en fjerner litt av diskanten, så om du filmer innendørs, fjern denne. Har også Røde DeadCat, men har ikke fått prøvd den enda. Filmer stort sett innendørs. :)

Lenke til kommentar

Takk for svar og gode råd. Skal prøve med en slik kabel.

Kan stille ned inntil -20db på mikken ja. jeg får prøve med litt ulike settinger.

I og med at jeg skal filme både inne og ute er det sikkert ikke så lett og bare ha en voluminnstilling, må vel finne ut hva som egner seg best både ute og inne da. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...