Gå til innhold

3 Bedrifter på en server som ikke skal se hverandre

Walts

Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er riktig sted.

Jeg skal sette opp en server hvor 3 bedrifter skal dele samme server og ha nen felles printern.

Problemet er da at disse ikke skal kunne se hverandre på nettverket men forsatt kunne bruke felles printern.

Tenkte mulig et DHCP scoop for hver bedrift med eget vlan men da vil de vel mest sannsynlig ikke kunne få tak i samme printer?

Tenkte også om det bare er nok ved å ha de i forskjellige OU'er men dette vil vel gjøre slik at de kan få kontakt med hverandre.

Eventuelt andre løsninger kan være Fast ip på hver maskin i en annen range men dette kan bli litt klønete når det blir fler maskiner.

Noen som har noen formenniner om noe av dette? noen tips som eventuelt kunne hjulpet meg?

Endret av djrabbit88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med ikke se hverandre? Man kan legge sperrer på mange ulike lag, men å begynne så lavt som nettverk kan umulig være hensiktsmessig?

Det er greit å vite litt om hvilke tjenester og applikasjoner man må ta hensyn til også. Er det bare fil/print kan det være sår enkelt. Kommer Exchange og økonomisystemer inn i bildet også blir det noen hakk verre. Siden de deler printer så vet de mest sannsynlig om hverandre. Er det da hensiktsmessig å gjøre de andres eksistens usynlig eller bare å sperre tilgang?

Lenke til kommentar

Hvordan skal jeg sette det her.

Det her er en del av fagprøva mi som jeg holder på med denne uken, oppgaven definere lite annet enn at de ikke skal være synlige for hverandre å da tror jeg at jeg kan tolke det som ikke mulig å f.eks pinge hverandre, se hverandres filer etc.

De kjører ingen spesielle applikasjoner, alle 3 skal kjøre forskjellige applikasjoner.

Ikke noe form for exhange eller noe slikt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Sett opp server med et domene for hver bedrift, eller bruk et "nøytralt" domenenavn for alle 3, og skill bedriftene på OUer lenger ned i strukturen. Benytt NTFS-rettigheter til å styre tilganger til disken. Bruk Quota for å styre bruk av diskplass. Sett opp 1 VLAN for hver bedrift, med 1 DHCP-scope for hver bedrift (husk å sette DHCP helper/forwarder mot server på switchene). Sett opp skrivere og server i eget VLAN.

Lenke til kommentar

tror VLAN er nøkkelordet ja. Der kan trafikk routes akkurat som det passer seg.

Mennehhh, om det her er en fagprøve, så burde vel du kommet med svaret, og ikke folka her inne ;) Er vel ytterst sjeldent at man får en prøve i noe som ikke har vært endel av pensum.

Lenke til kommentar
tror VLAN er nøkkelordet ja. Der kan trafikk routes akkurat som det passer seg.

Mennehhh, om det her er en fagprøve, så burde vel du kommet med svaret, og ikke folka her inne ;) Er vel ytterst sjeldent at man får en prøve i noe som ikke har vært endel av pensum.

Nei, det tror jeg er helt vanlig. Fagplanen for IKT er svært fleksibel.

Jeg ville også sett i retning av tre segmenter på hvert sitt vlan. Ulike grupper i ACL vil enkelt håndtere brukertilganger for hver bedrift. Printerkø er på serveren, og denne vil være tilgjengelig fra alle segmenter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...