Gå til innhold

Interesse for en ny oktoberfest?

Oktoberfest  

59 stemmer

1. 1. Har du lyst til å delta på oktober-fest i år?

• Ja
      46
    • Ja, men kan ikke delta
      9
    • Nei
      4

Anbefalte innlegg

Tom spurte om hvem som er med på en ny oktoberfest. Men først må vi vel sjekke hvor mange som er interesserte. En poll vil forhåpenligvis komme. Ja, jeg vil være med på oktoberfest/Nei, jeg har ikke lyst i år.

Edit av moderator: lagt til poll

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det ikke akkuratt blir 50mm i år kan vel diskuteres. Kanskje det skal være en tradisjon med 50mm, eller at vi finner på et nytt tema, eller krav. Først må folk melde sin interesse, så kan det begynne å diskuteres tema/kriterier.

Lenke til kommentar
Om det ikke akkuratt blir 50mm i år kan vel diskuteres. Kanskje det skal være en tradisjon med 50mm, eller at vi finner på et nytt tema, eller krav. Først må folk melde sin interesse, så kan det begynne å diskuteres tema/kriterier.
Oktober-festen er bare med fastoptikk, uansett brennvidde. Du tenker på Uke50mm du...
Lenke til kommentar
Det er lett absurd at det polles om dette, men for all del - ja, ja, ja.

Det har du rett i. Jeg stilte et spørsmål i chatte-tråden; for å lodde stemningen. Og det var god nok resons der til å si at den bør gjennomføres. Pirja var tydeligvis veldig tent i sin iver, og startet derfor denne pollen. Ettersom jeg har vært opptatt med jobb og forberedelser til jobb-oppdrag i Danmark*; så fikk jeg ikke stoppet denne i tide.

Men det er ingen skade skjedd, og vi kan bruke denne å diskutere om vi skal gjøre noe om på reglene. Jeg har forøvrig hørt med kimare, men han har ikke ressurser til å organisere oktoberfesten i år; så jeg har påtatt meg jobben med å arrangere.

Tom

*) Sitter på Gardermoen nå ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
jeg blir helt sikkert med, aktiviteten blir nok avhengig av tema for utfordringen. Litt usikker på om jeg er interessert i å kjøre nok en mnd med 30mm'ern.

Det er en utfordring ... Men hvis den oppfører seg pent, så er det til å leve med.

Hva med mer innholdsfokuserte utfordringer i stedet for utstyrssentrerte?

Jeg synes at Oktoberfesten bør følge opplegget fra ifjor. Tradisjon og "all that crap". Det er både frustrerende og befriende å fly rundt med kun et fast objektiv. Har kun med 350D og 28mm f/2.8 når jeg er i Danmark nå.

Aprilfesten var innholdsfokusert, og det skal den være neste år også.

Når det gjelder de kortere utfordringene, så har det vært en del utstyrs-fokusering i det siste. Så der passer det å gå over til innhold igjen. Har fått inn et par forslag, og har noen ideer selv. Men har dere gode ideer, så send de inn på PM.

Tom

Lenke til kommentar
Tom skulle jo tilhørt gruppen: Arangør :)

Tom skulle tilhørt gruppen Miljøterapeut. :)

Svar: Oktoberfesten er en utfordring som varer en hel måned. De som er med forplikter seg til å bruke ett fastobjektiv hele måneden. De tøffeste bruker bare det ene objektivet hele måneden, og forplikter seg i tillegg til å legge ut et bilde hver dag...

Edit: se link i signaturen til min Oktoberfest fra i fjor.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Oktober-festen er bare med fastoptikk, uansett brennvidde. Du tenker på Uke50mm du...

Det burde kansje vært presisert i OP at det er valgfri fastoptikk det er snakk om?

Personlig er jeg helt med på én fast brennvidde i oktober. Det er vel langt på vei sånn jeg har skutt hele sommern, så burde gå greit. :!:

Lenke til kommentar

Har slitt med å få satt av tid til å ta bilder til analog utfordring grunnet begrenset tidsperiode. Men strekt over en måned så må vel også jeg klare å ta en noen bilder, så slenger meg gjerne med. Jeg liker disse utfordringene, da de tvinger meg tilå gjøre noe jeg ikke er vandt til og dermed får en bedre trening.

Lenke til kommentar

Selv om utfordringen varer i en måned; så må man levere noe hver uke. I oktoberfesten i fjor så var vel kravet minst 10 bilder, og minst 1 bilde i hver uke.

Men jeg tror det kan være en ide å kjøre med 2 klasser (entusiast eller vanlig) der entusiastene kun bruker det valgte objektivet uansatt hva de tar bilder av, mens vi andre kan gjøre fotografiske ting i oktober med andre objektiver. Disse bildene er da ikke en del av oktoberfesten. Vi hadde tre nivåer i April; men jeg tror det ble litt for flytende grenser mellom pingle og reservert.

Tom

Lenke til kommentar

ahh, selvsagt, sånn det var :( Jeg har stadig vekk lyst til å være med på disse utfordingene, men ender opp med å ikke få satt av nok tid. Jeg er vel ikke entusiast nok :( Jeg har liksom litt for mange andre ting som fyller opp dagene mine og plutselig har det gått masse tid.

Lenke til kommentar
ahh, selvsagt, sånn det var :( Jeg har stadig vekk lyst til å være med på disse utfordingene, men ender opp med å ikke få satt av nok tid. Jeg er vel ikke entusiast nok :( Jeg har liksom litt for mange andre ting som fyller opp dagene mine og plutselig har det gått masse tid.

Du er ikke alene om det problemet. Det har nok både med interesse og selv-disiplin å gjøre. Men setter du av noen timer hver uke, så er det mulig å komme igjennom.

Tom

Lenke til kommentar
Selv om utfordringen varer i en måned; så må man levere noe hver uke. I oktoberfesten i fjor så var vel kravet minst 10 bilder, og minst 1 bilde i hver uke.

Men jeg tror det kan være en ide å kjøre med 2 klasser (entusiast eller vanlig) der entusiastene kun bruker det valgte objektivet uansatt hva de tar bilder av, mens vi andre kan gjøre fotografiske ting i oktober med andre objektiver. Disse bildene er da ikke en del av oktoberfesten. Vi hadde tre nivåer i April; men jeg tror det ble litt for flytende grenser mellom pingle og reservert.

Tom

Det hørtes greit ut, Tom...nå har jeg bare ett fast objektiv jeg da, så det blir ikke valgets kvaler. Blir noe likt med Aprilfesten da, bare at jeg har jo annen macro nå. Så får jeg øvd skikkelig med den og kanskje "stolpen" også :!:

RandiA

Lenke til kommentar

Du er ikke alene om det problemet. Det har nok både med interesse og selv-disiplin å gjøre. Men setter du av noen timer hver uke, så er det mulig å komme igjennom.

Tom

Problemet nå har ikke vært å få satt av noen timer. Problemet har vært å få værgudene til å komme med passende vær på de tidene jeg har mulighet til å ta en fototur. Kombiner dette med at jeg har venner og familie som er så snille at de gjerne vil tilbringe tid sammen med meg, og svupp, der var den uka over. Men man skal ikke klage over å ha litt å gjøre, men jeg får meg ikke til å nedprioritere visse ting framfor foto. Når en veninne ringer og spør om jeg har lyst til å gå på kaffee fordi det er kjempelenge siden vi har snakket sammen så sier jeg ikke "nei, sorry, jeg har planlagt en fototur" ;) Da tenker jeg at jeg sikkert kan utsette den fototuren litt, men nei så leit, da regnet det gitt.

Men jeg kommer sikkert til å melde meg på flere slike utfordringer som jeg ender opp med å ikke få satt av tid til. Målet er jo å sette meg selv i en slik situasjon at jeg prioriterer foto der det er mulighet for det.

Men dette med steady deltakelse på oktoberfest i fjor var vel kanskje litt bassert på at det også ver en konkuranse. Dersom man ender opp med en ren utfordring klarer jeg ikke helt å se næødvendigheten med så sterke begrensinger at man ender opp med å utelukke mange som gjerne vil være med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...