Gå til innhold

Ødelagt objektiv og elendig batterikapasitet...

Anbefalte innlegg

For litt over halvannet år siden kjøpte jeg en Nikon D80 (tråden om dette her). Nå synes jeg batteriet begynner å bli veldig dårlig, har ikke målt hvor lenge det holder men det er vesentlig kortere enn da det var nytt. Hvor lenge er det å forvente at et batteri holder? Jeg har alltid ladet det fullt ut før jeg har ladet det opp igjen, ikke utsatt det for ekstreme temperaturer eller liknende. En mønsterelev altså :innocent:

Og så klarte jeg å gjøre en generaltabbe her, gikk med kameraet i hånda og så hoppet bikkja opp mot hånda og kameraet med relativt ny linse gikk i bakken. Linsa ble skjev, slik at den ikke fokuserer eller zoomer. Noen vits å sende det inn til reparasjon eller kan jeg like gjerne kjøpe nytt? Det er en Tamron SP AF 17-50MM F/2.8 XR Di II LD linse, kjøpt ved juletider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For litt over halvannet år siden kjøpte jeg en Nikon D80 (tråden om dette her). Nå synes jeg batteriet begynner å bli veldig dårlig, har ikke målt hvor lenge det holder men det er vesentlig kortere enn da det var nytt. Hvor lenge er det å forvente at et batteri holder? Jeg har alltid ladet det fullt ut før jeg har ladet det opp igjen, ikke utsatt det for ekstreme temperaturer eller liknende. En mønsterelev altså :innocent:

Og så klarte jeg å gjøre en generaltabbe her, gikk med kameraet i hånda og så hoppet bikkja opp mot hånda og kameraet med relativt ny linse gikk i bakken. Linsa ble skjev, slik at den ikke fokuserer eller zoomer. Noen vits å sende det inn til reparasjon eller kan jeg like gjerne kjøpe nytt? Det er en Tamron SP AF 17-50MM F/2.8 XR Di II LD linse, kjøpt ved juletider.

Neppe noe vits i å reparere, men noe annet falt meg inn.

Har du reiseforsikring og dette skjedde utenfor din egen tomt får du dekket store deler på denne. Så lenge du selv ikke har forvoldt skaden eller har oppført deg uansvarlig. Jeg var ute på byen greit påseilet og sto og sendte sms. En kar kom borti meg og mobilen gikk i gulvet hvor den ble tråkket på og ødelagt. Jeg forklarte situasjoen til If og fikk dekket ny tlf -500kr i egenandel...

Bare et tips

Har selv det samme objektivet og det er ikke noe problem å se at det ikke tåler alt for kraftige dunk mot fronten når det er zoomet inn forbi 17mm

Lenke til kommentar

FWIW, så foretrekker faktisk Li-ion-batterier å klattelades. Man er altså ikke en mønsterelev om man lar det gå tomt hver gang.

EN-EL3-batteriene skal holde i årevis. Etter over 3 år hadde jeg i det minste ikke noe behov for å bytte det ut i D70'en min.

Lenke til kommentar

Ja, Li-ion batterier blir raskere ødelagt ved å alltid tømmes, det som skjer er at når batteriet kommer langt nok ned så brytes den kjemiske blandingen ned mer enn hvis man holder det relativt oppladet.

Kun gamle NiCd og NiMh batterier som skal tømmes helt før lading.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...