Gå til innhold

Skjermbildet forringes og repeteres i Windows


ohoholm

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp oppgradert min søsters PC med bl.a. Aopen Mainboard Socket-A VIA KM266. Kortet har innebygd skjermkort og når jeg koblet maskinen opp i går gikk alt greit frem til windows var ferdig lastet inn.

 

Det som da skjedde var at bildekvaliteten gikk ned og bildet som ble vist ble repetert i 5-6 kolonner på ca 4cm.

 

Skjermen som er koblet til er en gammel IBM 8512 skjerm men vi ønsker å oppgradere litt etter litt. Hva kan være problemet? Det er vel tydeligvis driveren som har noen uakseptable innstillinger... men er det noen her som har erfaring på hva det kan være? Tenkte på f.eks. oppdateringsfrekvensen e.l.

 

Som sagt så vises BIOS og windows innlastings dialogene perfekt. Det samme gjelder om den starter opp i sikkermodus.

 

Skal prøve med min egen skjerm i dag for å se om det er skjermen som ikke takler det nye skjermkortet eller skjermkortet som ikke klarer å levere... men jeg må jo uansett få hennes skjerm til å fungere med det nye skjermkortet!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Har nettopp oppgradert min søsters PC med bl.a. Aopen Mainboard Socket-A VIA KM266. Kortet har innebygd skjermkort og når jeg koblet maskinen opp i går gikk alt greit frem til windows var ferdig lastet inn.  

 

Det som da skjedde var at bildekvaliteten gikk ned og bildet som ble vist ble repetert i 5-6 kolonner på ca 4cm.  

 

Skjermen som er koblet til er en gammel IBM 8512 skjerm men vi ønsker å oppgradere litt etter litt. Hva kan være problemet? Det er vel tydeligvis driveren som har noen uakseptable innstillinger... men er det noen her som har erfaring på hva det kan være? Tenkte på f.eks. oppdateringsfrekvensen e.l.

 

Som sagt så vises BIOS og windows innlastings dialogene perfekt. Det samme gjelder om den starter opp i sikkermodus.

 

Skal prøve med min egen skjerm i dag for å se om det er skjermen som ikke takler det nye skjermkortet eller skjermkortet som ikke klarer å levere... men jeg må jo uansett få hennes skjerm til å fungere med det nye skjermkortet!

 

Har du forsøkt å forandre på innstillingene på - som du selv foreslo - oppdateringsfrekvens?

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å forandre på innstillingene på - som du selv foreslo - oppdateringsfrekvens?

 

Nei. Fikk jo ikke endret det i sikkermodus og skjermbildet i normalmodus var dårlig. Skal som sagt prøve med min egen skjerm først.

 

Jeg har innstallert hovedkort, prosessor og minne i PCen... har hørt at DDR ram er ekstremt følsom for statisk elektrisitet... kan det ev. ha noe med den å gjøre? Skal prøve å sette ned frekvensen litt men jeg synes vel det er litt rart at den ikke kuttet før jeg kom inn i windows.

Lenke til kommentar

1280x1024 i 75Hz på min Samsung Syncmaster 15GL gir samme symptom.

Kombinasjonen oppløysing og frekvens er meir enn skjermen taklar.

Før sjølve windows startar har alle skjermbilete lågare oppløysing.

Det er difor normalt at alt ser bra ut heilt til windows er ferdig innlasta.

 

Men det kan vere litt vanskeleg å endre oppløysing og slikt når skjerm-

biletet er slik som dette. Vanskeleg å klikke på rett plass.

 

Bent

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å forandre på innstillingene på - som du selv foreslo - oppdateringsfrekvens?

 

Nei. Fikk jo ikke endret det i sikkermodus og skjermbildet i normalmodus var dårlig. Skal som sagt prøve med min egen skjerm først.

 

Jeg har innstallert hovedkort, prosessor og minne i PCen... har hørt at DDR ram er ekstremt følsom for statisk elektrisitet... kan det ev. ha noe med den å gjøre? Skal prøve å sette ned frekvensen litt men jeg synes vel det er litt rart at den ikke kuttet før jeg kom inn i windows.

 

Det er ganske sannsynlig at det er oppdateringsfrekvensen/oppløsningen din som er for høy. Sorry- så ikke at du skulle prøve en annen skjerm. God ide! Har selv sett samme type symptomer på maskiner som er satt opp ett sted og så satt et annet sted med gammel skjerm..

Lenke til kommentar
kan det ev. ha noe med den å gjøre? Skal prøve å sette ned frekvensen litt men jeg synes vel det er litt rart at den ikke kuttet før jeg kom inn i windows.

 

Nei, det har ingenting med minnet ditt å gjøre. Oppstartsoppfriskningsraten er default 60Hz i en lav, lav oppløsning. Dette er så generisk som mulig, slik at nesten alle skjermer skal kunne vise oppstartsprosedyren og evt prompt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...