Gå til innhold

AA-batterier i kamera?

Anbefalte innlegg

Noen kamera leveres med AA-batterier istedet for "vanlig" kamerabatteri. Er dette en stor ulempe ift. ytelse/hastighet, f.eks i kulde? Hva med ladehastighet? "Klattlading"? Holder de like mange bilder som kamerabatterier? Noen som har erfaringer?

/Ssu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om man har et kamera som tar AA batterier, så bør man ikke bruke helt vanlige alkaliske AA batterier (som brukes i radioer, MP3 spillere osv...) untatt i nødstilfeller. De varer kun noen ytterst få bilder, ettersom de fort taper spenning, og da slår kameraet seg av.

Lithium AA engangsbatterier beholder full spenning til de er tomme, og varer mye lenger enn vanlige alkaliske (7 ganger reklameres det med, men som oftest synes jeg det er mye mer enn dette også). Disse holder til omtrent like mange bilder som spesialbatterier.

Man kan også bruke oppladbare ni-mh batterier. Så høy mah som mulig er viktig, men kjøp fra en kjent produsent. De rimeligere "jalla-produsentene" jukser med mah, så et 2000 mah fra en kjent produsent, kan vare lenger enn et 3000 mah fra en ukjent. Et slikt batteri med høy mah (over 2500) holder omtrent like lenge som spesialbatterier.

Det finnes ladere som kan lade opp 4 batterier fullt på 15 minutter, men vet ikke hvor bra dette er for batteriet. Normal ladehastighet er 3-4 timer, mens enkelte bruker over natten. Kladdlading er ikke så skadelig som den gamle typen oppladbare, men de er muligens mer påvirkelig enn de oppladbare lithiumbatteriene som finnes i kamera med egne batteriløsninger. Ni-mh er også mer følsom overfor kulde enn lithium.

Lenke til kommentar

Man kan også bruke et spesial engangs batteri til mellom 199 og 299 som heter crv2 eller noe husker ikke helt jeg men det står faktisk omtalt i bruksanvisningen til kamra. Så vi som jobber i butikk vi burde oftere selge med slike batteriet.

Lenke til kommentar
Man kan også bruke et spesial engangs batteri til mellom 199 og 299 som heter crv2 eller noe husker ikke helt jeg men det står faktisk omtalt i bruksanvisningen til kamra. Så vi som jobber i butikk vi burde oftere selge med slike batteriet.

De batteriene du nevner (crv2) kan bare brukes i noen få kameramodeller.

De aller fleste kameraer som bruker AA batterier kan ikke bruke andre batterier.

Butikkansatte burde vite dette.

De batterien du never og også kjempedyre i bruk i forhold til oppladbare AA vatterier.

Lenke til kommentar

Ja, men disse lithiumbatteriene er uforholdsmessig dyre i forhold til AA lithiumbatteriene jeg nevner i min forrige post. Begge har samme teknologi, og like god varighet. Eneste forskjellen er formen på batteriet. En 4-pack med disse koster 125 kroner (man bruker to stykker i stedet for ett CRV2 batteri).

Lenke til kommentar
Om man har et kamera som tar AA batterier, så bør man ikke bruke helt vanlige alkaliske AA batterier (som brukes i radioer, MP3 spillere osv...) untatt i nødstilfeller. De varer kun noen ytterst få bilder, ettersom de fort taper spenning, og da slår kameraet seg av.

Lithium AA engangsbatterier beholder full spenning til de er tomme, og varer mye lenger enn vanlige alkaliske (7 ganger reklameres det med, men som oftest synes jeg det er mye mer enn dette også). Disse holder til omtrent like mange bilder som spesialbatterier.

Man kan også bruke oppladbare ni-mh batterier. Så høy mah som mulig er viktig, men kjøp fra en kjent produsent. De rimeligere "jalla-produsentene" jukser med mah, så et 2000 mah fra en kjent produsent, kan vare lenger enn et 3000 mah fra en ukjent. Et slikt batteri med høy mah (over 2500) holder omtrent like lenge som spesialbatterier.

Det finnes ladere som kan lade opp 4 batterier fullt på 15 minutter, men vet ikke hvor bra dette er for batteriet. Normal ladehastighet er 3-4 timer, mens enkelte bruker over natten. Kladdlading er ikke så skadelig som den gamle typen oppladbare, men de er muligens mer påvirkelig enn de oppladbare lithiumbatteriene som finnes i kamera med egne batteriløsninger. Ni-mh er også mer følsom overfor kulde enn lithium.

Aha! Så det finnes både Li- og Nimh-batterier. Takker. Kan disse lades i en "vanlig" batterilader? Har en sånn til vanlige AA-batterier...

/Ssu

Lenke til kommentar

Vanligvis er de oppladbare AA batteriene av ni-mh teknologi, mens AA lithium stort sett kun finnes som engangsbatterier. Vet ikke om det i det hele tatt eksisterer oppladbare lithium AA batterier.

Ni-mh batterier må lades i en lader som er spesielt laget for å lade ni-mh. Men de fleste ladere som er laget de siste årene, kan gjøre dette.

Lenke til kommentar
Vanligvis er de oppladbare AA batteriene av ni-mh teknologi, mens AA lithium stort sett kun finnes som engangsbatterier. Vet ikke om det i det hele tatt eksisterer oppladbare lithium AA batterier.
Jo, men de har typisk 3.6V - ikke 1.5 eller 1.25V. Derfor er de ikke i vanlig salg. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...