Gå til innhold

Norskutviklet løsning for filoverføring


Anbefalte innlegg

N. Gjermundshaug

Filemail.com

Himmel og hav mann, styr da for guds skyld unna fristelsen å registrere deg på et forum for å forsvare tjenesten din. Det står i første kapittel i "Hvordan Bli Tatt Seriøst 101". :)

 

..og ja, dette finnes det da nitten millioner andre leverandører på. Det at dere er norske betyr da fint lite, og jeg kan ikke skjønnet annet enn at det fortsatt er agurktid hos Hardware.no-redaksjonen som har valgt å føre dette som en nyhet.

 

Ikke for det, lykke til og alt det, jeg håper dere klarer dere, men vit at det finnes en bråte av konkurrenter. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er dette samme greie som rapidshare, megaupload osv? Blir filene slettet etterpå?

 

EDIT: Ser at det går ut på det samme. Filen(e) kan lastes ned 20 ganger eller slettes etter 3 dager med gratisaccount.

 

Med små filer som skal distribueres i stor skala er det fortsatt best med megaupload mao.

 

EDIT2: Laster opp med ca 50kb/s.. Linja mi er god for minimum 1100kb/s.

 

 

Det har vært ekstra stor trafikk på våre servere i formiddag, så noen gratis brukere kan desverre ha opplevd litt dårlige hastigheter. Er enig i at 50 kBps er alt for dårlig. Nå ser det ut til at trafikken har stabilisert seg litt, får >200 kBps når jeg prøver.

 

NB. Premium og bedriftsbrukere har første prioritet på båndbredde, her snakker vi om helt andre hastigheter.

 

Etterhvert som trafikken og innteksgrunnlaget øker så kommer vi til å oppgradere linjene, dette vil også gratis brukerne nyte godt av :)

 

 

N.Gjermundshaug

Filemail.com

Lenke til kommentar
N. Gjermundshaug

Filemail.com

Himmel og hav mann, styr da for guds skyld unna fristelsen å registrere deg på et forum for å forsvare tjenesten din. Det står i første kapittel i "Hvordan Bli Tatt Seriøst 101". :)

 

..og ja, dette finnes det da nitten millioner andre leverandører på. Det at dere er norske betyr da fint lite, og jeg kan ikke skjønnet annet enn at det fortsatt er agurktid hos Hardware.no-redaksjonen som har valgt å føre dette som en nyhet.

 

Ikke for det, lykke til og alt det, jeg håper dere klarer dere, men vit at det finnes en bråte av konkurrenter. :)

 

 

Jepp.. fullstendig klar over at jeg stiller meg lagelig til for hugg her.. men synes det kan være greit å få ut litt mer informasjon enn det som fremgikk av artikkelen.

 

Det finnes en rekke andre liknene sider ja... men det som er fellestrekk for disse sidene er bl.a:

 

* de er ofte vanskelige å bruke, både for sender og mottaker

* man må ofte registrere seg / kjøpe medlemskap

* skal man sende flere filer, så må man bla igjennom og velge en-og-en fil

* sender/mottaker må ofte installere software

* filer kommer ikke gjennom strenge brannmurer

* man blir bombardert av reklame

 

Siden beta lansering i mars, har vi nå hatt over 220 000 brukere så vi gjør nok noe riktig her... samtidig som det fortsatt finnes en rekke forbedringsmuligheter :)

 

N.Gjermundshaug

ikke Filemail.com

Endret av ng81
Lenke til kommentar
N. Gjermundshaug

Filemail.com

Himmel og hav mann, styr da for guds skyld unna fristelsen å registrere deg på et forum for å forsvare tjenesten din. Det står i første kapittel i "Hvordan Bli Tatt Seriøst 101". :)

 

Hva er galt med en bedrift som registrerer seg på et forum? Det er da mange andre bedrifter som har gjort det samme, også her på diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Norskutviklede FileFlow/FastSend er vel en tilsvarende tjeneste, dog koster den penger for kontoeieren (i mitt tilfelle, bedriften jeg jobber i). Men for en bedrift som krever pålitelighet og hastighet så vil jo Filemail også koste penger. Hva er fordelene Filemail har over FileFlow/FastSend?

Er det noen form for automatisk komprimering ved opplasting og dekomprimering ved nedlasting for å øke filoverføringshastigheten, slik FileFlow/FastSend har?

Endret av djchange
Lenke til kommentar

Dette er gamle nyheter.

 

Etter å ha prøvd de aller fleste tjenester inkludert filemail.com, har vårt selskap konkludert med at som profesjonell bruker har vi bedre nytte av produktene til Fileflow Technologies (www.fileflow.com).

 

Her kan du sende hele mappe strukturer, det er ingen begrensning på filstørrelsen, drag -n drop, og en utmerket kundeservice.

 

Disse har vært i bransjen i mange år, og jeg tror de har funnet ut en del de andre tjenestene fortsatt sliter med.

Lenke til kommentar
Norskutviklede FileFlow/FastSend er vel en tilsvarende tjeneste, dog koster den penger for kontoeieren (i mitt tilfelle, bedriften jeg jobber i). Men for en bedrift som krever pålitelighet og hastighet så vil jo Filemail også koste penger. Hva er fordelene Filemail har over FileFlow/FastSend?

Er det noen form for automatisk komprimering ved opplasting og dekomprimering ved nedlasting for å øke filoverføringshastigheten, slik FileFlow/FastSend har?

 

 

Hei djchange

 

Du er ikke den første kunden til FileFlow som har spurt om dette :)

 

Noen av de umiddelbare forskjellene vi har lagt merke til i forhold til FastSend er:

 

* FastSend er implementert som en Java Applikasjon (og krever dermed Java). FastSend uploaderen må lastes ned. Ikke et stort problem, men allikevel en ulempe i forhold til Filemail som kjører rett i nettleseren. (Filemail krever Flash, dette er i følge Adobe installert på over 98% av alle maskiner).

 

* Med FastSend må også mottakeren ha Java installert for å få et fornuftig grensesnitt. Dette er lite elegant og en stor ulempe. Når jeg som en mottaker skal laste ned filer, så får jeg opp dette vinduet i Chrome, selv om Java er installert.

fastsend.jpg

.

 

Dette er de to største ankepunktene - Sammenliknet med FastSend så er Filemail lettere å bruke, både for sender og ikke minst mottaker.

 

Filemail er dessuten billigere, og kan også by på funksjonalitet som f.eks.:

 

* Full branding støtte - Få f.eks. logo'en til ditt firma på hele siden, mottakerne vil også se denne logoen på Filemail siden, og i epostene som de mottar.

 

* Språkstøtte - Filemail finnes i dag på 8 språk! Dersom du f.eks. har en mottaker i Kina vil han få kinesisk språk på siden.

 

* Robust uploader: Med FastSend får du en IOError dersom nettverksforbindelsen din faller ut mens du sender filer. Dette betyr at du må begynne på nytt igjen. Med Filemail, vil uploaderen vente litt, før den prøver å fortsette jobben dersom nettverket er oppe igjen.

 

* Fullskjerm slideshow for bilder

 

* Filbehandling på sendte filer (slette, rename, legge til filer etc.)

 

* Få beskjed når mottakerne laster ned filer - og se hvor mottakerne befinner seg.

(http://www.filemail.com/graphics/press/pressStatsStor.jpg). FastSend har også 'download notification'.

 

* Fullstendig statistikk og oversikt over trafikk, filer, filtyper etc.

 

 

 

Filemail støtter ikke komprimerte overføringer, men dette er det ofte lite å hente på (avhengig av filtype). Hvis du f.eks. sender 200 jpeg biler, så kan disse filene i liten grad komprimeres mer (verken på disk, eller for å overføre). Dersom du setter en Filemail server og en Fileflow server på samme linje, og kjører en test der du skal sende eller laste ned disse bildene, vil resultatet i praksis bli det samme.

 

For mer komprimeringsvillige filformater som f.eks. et stort Word dokument, så vil det gå fortere å sende(laste opp) med FastSend, ettersom de komprimerer før sending. Nedlasting vil bli det samme, ettersom Filemail tilbyr en ZIP fil som inneholder Word dokumentet.

 

 

Njål :)

Filemail.com

Lenke til kommentar
Dette er gamle nyheter.

 

Etter å ha prøvd de aller fleste tjenester inkludert filemail.com, har vårt selskap konkludert med at som profesjonell bruker har vi bedre nytte av produktene til Fileflow Technologies (www.fileflow.com).

 

Her kan du sende hele mappe strukturer, det er ingen begrensning på filstørrelsen, drag -n drop, og en utmerket kundeservice.

 

Disse har vært i bransjen i mange år, og jeg tror de har funnet ut en del de andre tjenestene fortsatt sliter med.

 

 

Hei FileExpert :)

 

Du sier du har testet Filemail, og en rekke andre. Du må i så fall teste bedriftskontoen til Filemail da.. det går ikke ann å sammenlikne epler og pærer vettu :)

 

FileFlow har et kurrant produkt, selv om det begynner å gå litt ut på dato. En fordel de helt klart har er muligheten å laste opp mapper ja. Dette kan ikke vi, pga vi bruker Adobe Flex og ikke Java.

 

Drag'n drop er også helt klart en grei funksjonalitet for en desktop applikasjon. Filemail har ikke kommet så langt foreløpig. Vi vurderer å lage en liten desktop applikaskjon, i tillegg til en Outlook plugin. (Det er overraskende lite Bedriftskunder som har spurt om dette hittil.)

 

En av de store ulempene med Fileflow sitt FastSend produkt er (som jeg tidligere har nevnt) at også mottaker må ha Java installert for å få et fornuftig grensesnitt når man skal laste ned filer.

 

Du har rett i at FileFlow har drevet på i noen år ja...men med et driftsresultat i 2007 på hele -5,5 MNOK (-60% EBIT!) så spørs det hvor lenge FileFlow aksjonærene er interessert i å holde skuta flytende..... tiden vil vel vise.

 

Men for all del...alltid spennende med litt norsk konkurranse og.

 

FileExpert: Ta kontakt, så skal jeg sette opp en bedriftskonto til deg, så kan du teste litt mer og gjøre deg opp en mening på egen hånd :)

 

Vi setter også stor pris på forslag til hvordan vi kan forbedre tjenesten.

 

 

N.

Filemail.com

Endret av ng81
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar.

 

I siste versjon av FileFlow måtte vi (eller de som ønsker å sende til oss) ikke laste ned og installere noen uploader, men det stemmer at tidligere versjoner krevde det. Java-kravet er det som ofte er problemet, da spesielt for de minst datakyndige kundene og de som sitter på operativsystem med installasjonssperrer.

 

FileMail virker meget interessant, hvis det stemmer at komprimeringen til FastSend ikke sparer så mye tid i virkeligheten. Vi bruker i dag FileFlow mest til å sende/motta *.pdf, *.doc/x, *.indd, *.jpg og *.psd.

Lenke til kommentar

Å påstå at komprimering ikke gir noe utslag vitner om uvitenhet. Komprimering er svært verdifullt, og skal ikke skimses av! Det er jo ikke værre enn å ta en mappe med data, og zippe denne, for så å sjekke endringer i filstørrelse. Som regel bør resultatet bli en god del mindre.

 

Men det er ikke gitt at komprimering i alle tilfeller er svært nyttig. Noen filformater (f.eks. en del bildeformater) hjelper det lite å komprimere, mens andre filer kan bli betydelig redusert i størrelse. Men nå aner jeg svært lite om de typiske filformatene som blir oversent vha Filemail eller Fileflow. Jeg har heller ingen anelse om hvor god komprimering som faktisk foregår hos Fileflow, så slik sett kan det tenkes at det ikke tar så mye lengre tid å bruke Filemail framfor Fileflow...

Lenke til kommentar

For vår del har i alle fall komprimering av data svært mye å si, men så er det heller ikke det store problemet å høyreklikke på en katalog og trykke "add to archive" heller... Nå som ZIP-formatet har vært en del av windows-formatet siden XP, så har jeg inntrykk av at selv ikke-tekniske brukere greier å motta dette uten problem også...

 

Det som heller ville vært en killer-app var som nevnt over en Outlook-plugin. Dersom en kunne skrive hele mailen i standard Outlook-vindu, og hatt en knapp på vinduet som het "send vedlegg med Fastmail" eller noe sånt, så ville det virkelig forenklet hverdagen mye. I stedet for å måtte knote med tredjeparts programvare ville en da fått tilgang til et kjent grensesnitt, hele adresseboken, samt stavekontroll.

Lenke til kommentar

ng81:

Har såvidt testet filemail litt nå, og synes egentlig det var ganske genialt. Har 10/10 fiberlinje og får noe jeg mener er dårlig uploadhastighet (100-200KB/s... har ikke fått testet download enda). Hva kan jeg forvente å få av hastighet hvis jeg spytter i noen kroner til en premium konto?

 

Ellers fungerer siden rimelig dårlig i opera. Men dette mener jeg har potensiale. Jeg har irritert meg over alle begrensningene til resten av "send-it-tjenestene" jeg har vært borti (registering, små filer, en og en fil, osv), og hvis hastigheten hadde vært bedre, hadde det dekket alle mine behov.

 

Har lite problem med å registrere meg en premium konto hvis jeg kan få bedre hastighet.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
I bransjen jeg jobber i (mediegrafisk) bruker mange OS X og da hadde en slik plug-in for Apples Mail og/eller Microsofts Entourage vært ypperlig. Eller Thunderbird for å møte open source-brukeren.

 

For vår del har i alle fall komprimering av data svært mye å si, men så er det heller ikke det store problemet å høyreklikke på en katalog og trykke "add to archive" heller... Nå som ZIP-formatet har vært en del av windows-formatet siden XP, så har jeg inntrykk av at selv ikke-tekniske brukere greier å motta dette uten problem også...

 

Det som heller ville vært en killer-app var som nevnt over en Outlook-plugin. Dersom en kunne skrive hele mailen i standard Outlook-vindu, og hatt en knapp på vinduet som het "send vedlegg med Fastmail" eller noe sånt, så ville det virkelig forenklet hverdagen mye. I stedet for å måtte knote med tredjeparts programvare ville en da fått tilgang til et kjent grensesnitt, hele adresseboken, samt stavekontroll.

 

 

Hei Brannslange og djChange

 

Etter et raskt morgenmøte her ble det nå bestemt at vi skal kaste oss rundt og få lagd plugin for Mail (OS X), Outlook og kanskje også Thunderbird :)

 

Er litt travelt for tiden, og skal snart på ferie, men tror vi skal ha noe klart for testing innen slutten av september.

 

Dersom dere har ytterligere innspill på hvordan en slik plugin skal være så ta gjerne kontakt!

 

 

Njål

Filemail.com

Lenke til kommentar
ng81:

Har såvidt testet filemail litt nå, og synes egentlig det var ganske genialt. Har 10/10 fiberlinje og får noe jeg mener er dårlig uploadhastighet (100-200KB/s... har ikke fått testet download enda). Hva kan jeg forvente å få av hastighet hvis jeg spytter i noen kroner til en premium konto?

 

Ellers fungerer siden rimelig dårlig i opera. Men dette mener jeg har potensiale. Jeg har irritert meg over alle begrensningene til resten av "send-it-tjenestene" jeg har vært borti (registering, små filer, en og en fil, osv), og hvis hastigheten hadde vært bedre, hadde det dekket alle mine behov.

 

Har lite problem med å registrere meg en premium konto hvis jeg kan få bedre hastighet.

 

 

Hei JKJK

 

Det er vanskelig å garantere noen hastigheter, ettersom det kommer helt ann på hvor mange andre premium brukere som sender/mottar på samme tid. Men en tommelfinger regel vi prøver å holde er at premium brukere skal ha minst 500 kBps opp og ned.

 

Hvilken Opera versjon har du? Har du på zoom? Ser ok ut i 9.51 her...

 

Njål :)

Filemail.com

Endret av ng81
Lenke til kommentar
Dette er gamle nyheter.

 

Etter å ha prøvd de aller fleste tjenester inkludert filemail.com, har vårt selskap konkludert med at som profesjonell bruker har vi bedre nytte av produktene til Fileflow Technologies (www.fileflow.com).

 

Her kan du sende hele mappe strukturer, det er ingen begrensning på filstørrelsen, drag -n drop, og en utmerket kundeservice.

 

Disse har vært i bransjen i mange år, og jeg tror de har funnet ut en del de andre tjenestene fortsatt sliter med.

 

 

Hei FileExpert :)

 

Du sier du har testet Filemail, og en rekke andre. Du må i så fall teste bedriftskontoen til Filemail da.. det går ikke ann å sammenlikne epler og pærer vettu :)

 

FileFlow har et kurrant produkt, selv om det begynner å gå litt ut på dato. En fordel de helt klart har er muligheten å laste opp mapper ja. Dette kan ikke vi, pga vi bruker Adobe Flex og ikke Java.

 

Drag'n drop er også helt klart en grei funksjonalitet for en desktop applikasjon. Filemail har ikke kommet så langt foreløpig. Vi vurderer å lage en liten desktop applikaskjon, i tillegg til en Outlook plugin. (Det er overraskende lite Bedriftskunder som har spurt om dette hittil.)

 

En av de store ulempene med Fileflow sitt FastSend produkt er (som jeg tidligere har nevnt) at også mottaker må ha Java installert for å få et fornuftig grensesnitt når man skal laste ned filer.

 

Du har rett i at FileFlow har drevet på i noen år ja...men med et driftsresultat i 2007 på hele -5,5 MNOK (-60% EBIT!) så spørs det hvor lenge FileFlow aksjonærene er interessert i å holde skuta flytende..... tiden vil vel vise.

 

Men for all del...alltid spennende med litt norsk konkurranse og.

 

FileExpert: Ta kontakt, så skal jeg sette opp en bedriftskonto til deg, så kan du teste litt mer og gjøre deg opp en mening på egen hånd :)

 

Vi setter også stor pris på forslag til hvordan vi kan forbedre tjenesten.

 

 

N.

Filemail.com

 

Jeg har selv "lekte" med flex og det gikk bra med mapper og drag'n'drop (det var for moro skyld i en backup løsning på USB disk). Når det gjelder desktop app, kan dere bruke AIR som er ganske lik FLEX. Det bør ikke være noe problem med det.

 

Når det er snakk om Java installasjon er argumentet helt feil. Java er installert på alle Mac og mestparten av PC. Du kommer med kommentarer at Flash er spredd på stort sett alle maskin men det er ikke mindre spredd med Java. I tillegg, blir den snart 100% open source. Det kan vi vente lenge fra Adobe. (Beklager hvis det er litt direkt men...hehe... jeg er Java programmer).

 

Jeg ser også at du snakker at dere er billigere. Det er ganske feil det og. Deres premium konto er billigere med 10GB grense per dag men premium (25GB/dag) på 100$ i måned er fortsatt mye dyrere enn fileflow som ikke begrenser opplasting.

 

På en litt mer teknisk nysgjerrighet nivå, lurer jeg på hvorfor det er begrenset til 2GB? Bruker dere en Apache post eller put upload og det er grensen i Apache? I så fall er det kanskje en idé å bruke en tomcat server for å ta imot filen (hehe... Java igjen) for å fjerne slike begrensninger. Det er mange eksempler på web.

 

OGså angående Java i Google browser. Det virker helt fint hos meg. Undersøkte litt og fant at det er Java 6 update 10 som er løsningen.

 

En ting til... Det hadde vært litt morsomt å få Fileflow folk til å kommentere saken.

Endret av __geof__
Lenke til kommentar
Nettopp. Dette går i samme gate som at de nevner at ingen nordmenn ble skadet i [random fly-ulykke] på nyhetene. Who cares? Å være nordmann er ikke noe spesielt.

Fin tjeneste å bruke skal man sende BD-rips :p

Det har litt å si for de pårørende som har familie eller venner i området. Det KUNNE jo være noen nordmenn faktsikt skulle ut å fly den dagen? Kanskje litt korttenkt kommentar fra din side?

Lenke til kommentar

Kanskje de skulle hoppet over å si det hvis INGEN er påvirket? Hvis noen nordmenn faktisk var involvert kunne de nevnt det, men denne "ingen vi kjenner er daue, så da hopper vi videre til denne hyggelige saken om en elg som ble adoptert av en dachshund"-praksisen får det til å virke noe overlegent. Det samme som når slike saker som dette blir publisert. Å være nordmann er ikke spesielt.

Endret av Tordenflesk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...