Yoshi187 Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hei Jeg har en gammel Dell stasjonær pc med et Powercolor Radeon x800 skjermkort. På grunn av bråk fra vifta til skjermkortet, tok jeg ut det ut av pcn for å skru det fra hverandre og støvsuge ut all støvet inni der, men da jeg satt sammen vifta igjen og satte skjermkortet nedi hovedkortet og starta opp pcn, får jeg bare svart skjerm. Vifta på skjermkortet fungerer. Hvis jeg prøver med et annet skjermkort, fungerer det, så det er noe feil med første skjermkortet. Noen som tror hva som kan ha skjedd, og hva jeg kan gjøre for å fikse dette? Takker for svar Lenke til kommentar
PerB Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Har du demontert kjøleribber også? I tilfelle har du husket kjølepasta? Er alle kabler koblet til skjermkortet (strøm). Er kortet riktig montert? Har du kommet bort i andre ting i PCen når du rengjorde? Lenke til kommentar
Yoshi187 Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Ja, har kjøleribbe, men har ikke mer kjølepasta igjen, var fortsatt litt igjen fra sist gang. Jeg bruker Arctic Cooling VGA Silencer ATI 4 som vifte og kjøleribbe, men kortet fungerer ikke selvom jeg tar av denne. Alt er montert riktig, men kan hende jeg har kommet borti noe annet når jeg tok ut kortet, men den forrige skjermkortet som fulgte med fungerer jo. Hver gang jeg skal åpne opp kabinettet, tar jeg alltid ut strømmen først og trykker på Start-knappen noen ganger for å få ut strømmen i hovedkortet osv. Lenke til kommentar
CortexN Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det er vel ganske hardt frarådet å bruke en støvsuger inni en pc da støvsugeren vil generere statisk elektrisitet som er meget skadelig for komponenter. Jeg ville sendt skjermkortet rett inn til rep eller destruksjon. Lenke til kommentar
friskies Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har hørt at grafikkort er sensitive mot bøying, kanskje du har strammet skruene for hardt/feil? Du kan prøve å demontere/montere igjen, ellers som sagt, støvsugeren genererer statisk elektrisitet = ikke braaaaaaaaaa. Lenke til kommentar
Yoshi187 Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Formulerte meg litt feil, det var selve vifta til skjermkortet (Link), og en annen kabinett-vifte som jeg støvsugde, og var ikke i nærheten av komponentene. friskis: ja, kom på at jeg skrudde litt hardt igjen, da jeg skrudde fast vifta på skjermkortet, løsna det opp rett etter. Får se om jeg får gjort noe med det, bruker et gammelt Ti 4200 kort nå. Lenke til kommentar
Pinkey Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Aldri støvsug en pc >_< Det er ikke lurt, uansett hvor fristende det kan høres ut. Bedre å bruke litt lengre tid med et par q-tips for kjøleribbe rensing og blåse litt her og der evt. bruke en fuktig klut der det ikke er fare for å ødelegge komponenter som f.eks i bunn av kabinett, der det ofte samler seg mest drit.. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Vel, som han sier i posten rett over, han hadde tatt av vifta/ribba før han støvsugde den, så det er nok ikke den statiske elektrisiteten som har tatt knekken på kortet. Kan være som nevnt at noe har skjedd i det han monterte kjøleribba tilbake på kortet igjen. Lenke til kommentar
Pinkey Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Aha, overså den posten. Vel, skjermkortet har mange svake punkter, så det ligger vel en ganske logisk forklaring på hva som har skjedd. Skal ikke så mye til.. Been there, experienced that. ;p Lenke til kommentar
PerB Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Ja, har kjøleribbe, men har ikke mer kjølepasta igjen, var fortsatt litt igjen fra sist gang. Du kan ikke gjenbruke kjølepasta. Lenke til kommentar
Rgr00n Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Du kan ha vært borti nokon komponenter på skjermkortet ditt når du dreiv å tukla med Pc'en din. For sikkerhets-skyld ville eg sendt inn maskinen til reperasjon, så dei finner feilen, og du ikkje trenger å tukle/lure meir på problemet. Veit ikkje om eit skjermkort resetter drivere etter du har tatt det ut av hovedkortet. Du kan oppdatere drivere for å være sikker Mvh Rgr00n Endret 10. september 2008 av Rgr00n Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Tror nok du tok knekken på kjernen. Ta en titt på gpu med et forstørrelseglass og se om du har skadet denne, har du det så er det ikke noe håp om å få liv i det. Desverre så er ati X800 kortene lette å ta livet av, noen har forresten problemer med strømstøppselet om jeg husker rett og dette bør du kunne sjekke med et multimeter. Da er det muligens kun litt loddings som kan fiske saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå