afsaft Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hei. Jeg fikk et lite problem og tenkte jeg skulle vær lur å installere XP på en maskin som allerede hadde VISTA. Lagde derfor en ny partisjon og la inn XP på denne. Som dere sikkert nå har skjønt fikk jeg et oppstartproblem. Jeg trodde jeg nå ville få muligheten til å velge OS i oppstarten, men det skjer ikke. Nå starter maskinen opp med XP og jeg får ikke noe valg. Jeg vet at grunnen er at jeg la inn det eldste OSet til slutt, men er det noen mulighet til å fikse dette uten å legge inn Vista på nytt? Rune Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Hvis alt er som det skal så trenger du å kopiere bootsect.exe fra din Dvd Vista plate til C:\, som er din system disk. Deretter åpner du cmd i xp og gå til C:\. Det blir slik: C:\>_ skrive da .....bootsect /nt60 sys... (eventuelt med /force hvis den nekter) og tast enter. Reboot. Endret 8. september 2008 av wiberos Lenke til kommentar
afsaft Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Hvis alt er som det skal så trenger du å kopiere bootsect.exe fra din Dvd Vista plate til C:\, som er din system disk. Deretter åpner du cmd i xp og gå til C:\. Det blir slik: C:\>_ skrive da .....bootsect /nt60 sys... (eventuelt med /force hvis den nekter) og tast enter. Reboot. Hei. Takk for svar, med det hjalp dessverre ikke. Pcen starter fortsatt opp med XP uten at jeg får valgt noe annet. Jeg hadde/har to utgaver av Vista før jeg la inn XP. Så nå har jeg vista på C: og D:, og XP på F: Aner ikke hvordan jeg skal løse dette. Rune Endret 8. september 2008 av afsaft Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Før du gåt mer i dybde på det, så starter du PC-en din fra Vista dvd plate. Da skal du komme dit hvor nederst på venstre side ser du ,,,Repair My Computer. Klikk på det og velg deretter Startup Repair. Det vil søke litt alene for å eventuelt å finne løsningen. Prøve på det. Hvis du får problemer så kan du prøve å installere deretter Vista , enten på C:\ eller D:\, . Hvis du velger å bare installere uten å formatere, vil ingenting bli borte, men bli lagt i en *.old mappe. Prøve. Lenke til kommentar
afsaft Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Før du gåt mer i dybde på det, så starter du PC-en din fra Vista dvd plate. Da skal du komme dit hvor nederst på venstre side ser du ,,,Repair My Computer. Klikk på det og velg deretter Startup Repair. Det vil søke litt alene for å eventuelt å finne løsningen. Prøve på det. Hvis du får problemer så kan du prøve å installere deretter Vista , enten på C:\ eller D:\, . Hvis du velger å bare installere uten å formatere, vil ingenting bli borte, men bli lagt i en *.old mappe. Prøve. Hei igjen Det gikk fint, men søren heller. Startet opp med vista cd'en og valgte reparere. Når pcen igjen startet opp fikk jeg valget mellom mine to Vista løsninger, men ikke noe valg for XP. Hva gjør jeg nå? Jeg vil gjerne ha valget mellom vista og xp. Rune Lenke til kommentar
jH- Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Hvis du kommer deg inn i Vista, er det egentlig ganske kjapt og greit å fikse bootloaderen. Last ned og installer EasyBCD. Start det opp, gå til Add/Remove Entries. Der kan du enkelt velge OSene som du vil ha i bootloaderen, med sine respektive partisjoner. Lenke til kommentar
afsaft Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Hvis du kommer deg inn i Vista, er det egentlig ganske kjapt og greit å fikse bootloaderen. Last ned og installer EasyBCD. Start det opp, gå til Add/Remove Entries. Der kan du enkelt velge OSene som du vil ha i bootloaderen, med sine respektive partisjoner. Supert! Nå er alt på plass. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 (endret) Vedlegger litt info her, bare for å synliggjøre litt av …how to…som vi vil. Bcdedit.exe er verktøy man bruker for å redigere Bcdstore, som er noe ala…boot.ini sak i XP. Bcdedit kjøres fra Vista eller fra Dvd plate via cmd. Her velger jeg følgende: -Jeg har en disk på 120GB med C:\ som er system og bootpartition, og en partition til, D:\ som jeg lager eller har laget fra før, og som er primær. -Jeg ønsker å installere Vista på den, og jeg ønsker at Vista skal ikke ha noe med C:\ å gjøre. Dvs at etter Vista installasjonen, vil ikke være mulig å se eller starte XP. Tiltak: -Jeg starter PC-en med Vista dvd plate -jeg velger Repair My computer og deretter åpner CMD commando. -jeg skriver…diskpart… og taster enter. -jeg skriver…list disk…taster enter og ser på disknr. Hvis jeg har bare en disk, så er det disk 0. (vi holder oss til at vi har kun en disk, for å ikke komplisere mer på det.) -jeg skriver…select disk 0…..og taster enter. -jeg skriver…list partiton…og taster enter Her ønsker jeg å se på partitioner slik at jeg kan velge med vilken partition jeg skal arbeider med. I våres tilfelle er det kun 2 partitioner. Partition 1 og partition 2. Jeg velger å gjøre noe med partition 1, og det er Å merke som ….inactive….Det på grunn at jeg ønsker ikke at biosen skal se den partition som aktuelt system enhet. Jeg ønsker derimot å merke partition 2 som ..active..nettopp fordi jeg ønsker å installere Vista i D:\ (D:\ er da bokstaven sett fra XP). Etter jeg har forandret den active til inactive og den andre til active og rebooter med Vistas DVD plate i, vil jeg finne at den D:\ er blitt til C:\, og den C:\ er blitt til D:\. Og at C:\ er som nr 2 på disken. Det er helt riktig, slik ønsket jeg det. OK -jeg skriver…select partition 1 -jeg skriver…inactive -Jeg skriver…select partition 2 -jeg skriver…active.. Så rebooter jeg. Under Vista instalasjone, bekrefter at den C:\ er virkelig den som var D:\ før. Nå velger jeg å installere Vista. Etter det vil Xp ikke være å finne. -Jeg åpner den D:\ hvor alle filene til Xp er å finne. Jeg har valgt å merke for …Vis system filemne \skjulte filne fra …Folder options før jeg gjør det, slik at filene er synlige for meg. -jeg kopierer system filene (ikke pagefile ,hibernate) fra D:\ til C:\. -jeg åpner CMD i Vista as admin. -jeg skriver…bcdedit /enum all Da vil alle oppføringer i bcdstore vises fram. Her ser jeg en del ting, samt at {ntldr} er oppført der. -jeg skriver…bcdedit -displayorder {ntldr} –addlast Exit og resterter PC. Nå vil det vises alternativene for å boote 1—Vista 2---XP eller ”Eldre Windows” eller det som vi har valgt å nevne Windows XP for. Ja, jeg ønsker at XP skal vises som ” Bæ bæ lille Lam” -bcdedit –copy {ntldr} –d ”Bæ Bæ lille Lam” Under oppstart vil det nå vises 3 oppføringer. 2 og 3 vil starte XP. Fra vista og CMD igjen -bcdedit –delete {ntldr} –f …..da vil 2 vil forsvinne o 3 blir til 2…ikke sant. Eller velger å ikke bruke bcdedit –copy men velger å delete {ntldr} med en gang for så å opprette en ny: -bcdedit -delete {ntldr} –f -bcdedit –create {ntldr} –d ”Bæ Bæ lille Lam” Men det er ikke nok nå. Jeg må utføre mer, siden jeg fjernet den eneste {ntldr} oppføringen. -bcedit –set {ntldr} device partition=C: -bcdedit –set {ntldr} path \ntldr -bcdedit –displayorder {ntldr} –addlast (eller –addfirst) Finne alle informasjoner du ønsker om BCD fra Microsoft og eksperimentere med commandoer I den. Konklusjon: -jeg installerte Vista i en partition og valgte bevist at den var både system og boot -jeg redigerte bcd slik jeg ønsket -jeg har laget et system hvor det er 2 systempartitioner, hvorav den Vistas som er activ og fungerer for dualboot. -hvis jeg ønsker kan jeg boote fra Vista DVD plate, forandre den C:\ som inactiv, merke den D:\ som active. Da vil jeg boote rett i XP, og Vista er utilgjengelig. Slik det var før Vista ble installert. Eller merke den XP som active når først har jeg bootet i XP, samtidig som den Vista vises som system., og reboot. Nå kan jeg styre \ merke active og ikke active rett fra OS. Etter neste reboot, og mens jeg er i XP, kan jeg merke den (fra diskbehandlingen) den D:\ = Vista som active, og dermed rebbot til mulighet for å boot både Vista og XP. Merkelig det der men fult mulig. Ja det var litt av det som kan vise hvordan vi ordner opp i ting og tang, når først vi forstår hvorfor…for en del ting. Endret 10. september 2008 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå