Gå til innhold

OC av Q9400 2.66GHz (Hjelp)


Anbefalte innlegg

Hørtes ut som en tungvindt og unødvendig dyr løsning. Ta kontakt med komplett og hør om de ikke kan bygge PCen for deg slik du ønsker. Altså at de setter sammen delene du spesifiserer.

 

Netshop har hvertfall mulighet for dette.

 

Ringer dem imorgen. Takk for all hjelp å støtte! Kudos for det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hørtes ut som en tungvindt og unødvendig dyr løsning. Ta kontakt med komplett og hør om de ikke kan bygge PCen for deg slik du ønsker. Altså at de setter sammen delene du spesifiserer.

 

Netshop har hvertfall mulighet for dette.

jeg har spurt dem om det og da fikk jeg som svar at de bare bygde ut ifra konfigurasjonsblanketten med de komponenter den inneholdt. bygg ut ifra det du selv ønsker drev de ikke med dessverre. jeg fikk forøvrig også overtalt dem til å ha SLI og eventuelt CROSSFIRE som bygg alternativer på enkelte pc'r for en liten stund tilbake........hehehe

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Hovedsakelig så liker jeg personlig å regne ca maks 400fsb (da dette er som regel 100% stabilt på de fleste hovedkort) og da er det smart å finne en Cpu som har enten høy MP eller ulåst en.

 

Quad gjør som regel overklokking litt mer komplisert, det er derimot som regel enklere å oppnå høy hastighet med en dual core enn en quad core, men det er fult mulig å få til fine hastigheter på en quad så lenge man er heldig med cpu'en.

 

Det er selvsagt lurt å sørge for å ha minne som kan oppnå 450 til 500 i fsb (dvs 8500 minne), men personlig så synnes jeg at systemstabilitet og masse ram gir det jeg personlig trenger til mitt system.

 

Mitt oppsett begynner å bli litt sakte på både cpu og gpu, men det består av en 65nm E6300 cpu som er klokket til 2.8Ghz (400x7) med 8Gb med minne. 100% stabilt og med veldig bra ytelse til det jeg bruker pcen til.

 

Regner med det blir en oppgradering om et eller to år, er veldig usikker på nehalem nå, det føles ut som den ikke blir så veldig bra som jeg hadde håpet på.

Lenke til kommentar

Skal du ha 45nm Quad, er det disse som gir mest for pengene:

Q9450/X3350 = 2,67 GHz. 8x multiplier

Q9550/X3360 = 2,83 GHz. 8,5x multiplier

 

Q9300/Q9400 er bare litt rimeligere og halve cachen.

 

Q9650 (9x) er alt for dyr i forhold til den lille ekstra ytelsen.

 

En Q9550 kan gi deg mulighet for 200-250 MHz ekstra i forhold til Q9450, under forutsetning av at du har fått en god cpu, som klarer høye frekvenser på akseptabel spenning.

Du må også ha et godt hovedkort, som takler høye FSB med Quads, som f.eks. Asus P5Q Deluxe.

Samt god kjøling når du nærmer deg 4GHz på CPU.

 

Prisforskjellen mellom Q9450 og Q9550 er såpass liten at du kan jo likegodt gå for Q9550.

Selvfølgelig kan du være uheldig og få en CPU som ikke er spesielt klokkevillig uansett hva du velger.

Jo høyere multiplier, jo lettere å klokke, uten å måtte ha sinnsykt høy FSB.

Forskjellen mellom Q9450 og Q9550 på 3,6GHz er f.eks. bare omtrent FSB 450 mot 423.

Likevel kan det kanskje være verdt det, om det er høy 24/7-klokk du er ute etter.

Høyere FSB betyr større belastning/varmeutvikling for hovedkort.

 

Minnebrikker bør du ha PC6400 CL4 eller PC8500 CL5, for å være sikker.

Jeg har personlig ikke opplevd noen PC6400 CL5, som ikke klarer 450+ på P45, men det er jo greit å være på den sikre siden.

Prisforskjell på PC6400/PC8000+ er bare fra ca. 200,- for 2x2GB

Mushkin, Crucial, OCZ bl.a. har gode og rimelige brikker.

Endret av Loke_h
Lenke til kommentar
Hovedsakelig så liker jeg personlig å regne ca maks 400fsb (da dette er som regel 100% stabilt på de fleste hovedkort) og da er det smart å finne en Cpu som har enten høy MP eller ulåst en.

 

Quad gjør som regel overklokking litt mer komplisert, det er derimot som regel enklere å oppnå høy hastighet med en dual core enn en quad core, men det er fult mulig å få til fine hastigheter på en quad så lenge man er heldig med cpu'en.

 

Det er selvsagt lurt å sørge for å ha minne som kan oppnå 450 til 500 i fsb (dvs 8500 minne), men personlig så synnes jeg at systemstabilitet og masse ram gir det jeg personlig trenger til mitt system.

 

Mitt oppsett begynner å bli litt sakte på både cpu og gpu, men det består av en 65nm E6300 cpu som er klokket til 2.8Ghz (400x7) med 8Gb med minne. 100% stabilt og med veldig bra ytelse til det jeg bruker pcen til.

 

Regner med det blir en oppgradering om et eller to år, er veldig usikker på nehalem nå, det føles ut som den ikke blir så veldig bra som jeg hadde håpet på.

 

Med ett nyere hovedkort beregnet på overklokking får en stabilt system langt over 400 MHz FSB. P5Q Deluxe holder stabilitet rundt 500 MHz FSB. Grunnen til det er nytt brikkesett med lavere produksjonsteknikk, samt bedre strømstyringsenheter.

 

Med de nye 45nm quad CPUene trenger en ikke lenger være så heldig for å få til at bra overklokkingsresultet. Selvfølgelig er det enda variasjoner fra wafferne som gjør at en kan være griseheldig med sitt eksemplar. Det jeg prøver å si et at selv om en får et dårlig eksemplar er det rom for grei overklokking. Overklokking på firekjerne har også blitt mye enklere med nyere hovedkort, selv om det er mer krevende enn dobbelkjerne.

 

Når en klokker med en CPU som har lav mulitplier er det derfor fint å ha valgt et hovedkort som er "up to date". For å sikre stabilt system legger en litt ekstra i minnebrikkene for at også de skal holde følge. Rundt 500 MHz FSB på ett PC8500 sett er ingen overklokking. Med lavere FSB (som nok er mest aktuelt) representerer det faktisk en underklokking med 1:1 divider, som oftest er mest ideelt. Med andre ord skal det ikke være noe i veien for stabiliteten. En trenger heldigvis ikke velge mellom ytelse og stabilitet.

 

Vet ikke hvilken bakgrunn du har innen overklokking, men ut i fra det du skriver om hvilke komponenter du har kan jeg ikke tro overklokking har gått smertefritt for deg. For det første har du en eldre CPU som ikke kan pushes like langt som de nyere 45nm CPUene (selv om E6300 er en grei klokker). Dessuten spiller sammsynligvis minnet deg et puss ved å ha så mange brikker installert, og så mye minne. Som sakt har det også skjedd en del på hovedkortfronten. Det jeg altså vil fram til er at om du har hatt problemer med stabilitet over 400 MHz FSB kan dette ikke uten videre overføres til andre og nyere system fordi det er mange faktorer som kan ha spilt inn.

 

Se f.eks testen hw.no gjorde av P5Q Deluxe. I overklokkingsdelen viser dette hovedkortet at det har stabilitet på høy FSB. Faktisk bidrog det til en WR.

Lenke til kommentar

Nå har jeg avbestilt så mange ganger at i morgen tar jeg og setter sammen del for del. Grunnen til at jeg ikke gjorde det til å begynne med er fordi at når jeg bestiller som pakkeløsning vet jeg at jeg får alt av nødvendig software, garantier, support og hw-tilbehøret som er kjekt å ha. Men skal ringe å spørre dem imorgen. Vet jo hva de viktigste delene jeg må ha er, det er bare resten jeg er usikker på. :(

 

Montolio, hadde ikke bestilt alt fra netshop, bare hovedkortet og cpu kjølinga. Hadde bestilt resten fra komplett i deler. Men vet dere om man kan få komplett til å bygge pcen for deg og sende den hel? :)

Endret av Slythas
Lenke til kommentar

Tør ikke si noe om komplett, men mener netshop setter sammen for deg.

 

Hvertfall var det slik tidligere. Det forutsetter nok at du kjøper alt fra netshop. Mener det koster i underkant av 400 kr for produksjon og testing. Da har du også den fordelen om det oppstår en feil du ikke finner ut av, er det bare å sende alt i retur så blir det deres problem å finne utav hva.

 

Ring dem så får du vite det sikkert, og eventuelt hvordan du går frem. Om ikke er Dinside/netshop PCen et veldig bra utgangspunkt å bygge/konfigurere videre på.

Lenke til kommentar
Hovedsakelig så liker jeg personlig å regne ca maks 400fsb (da dette er som regel 100% stabilt på de fleste hovedkort) og da er det smart å finne en Cpu som har enten høy MP eller ulåst en.

 

Quad gjør som regel overklokking litt mer komplisert, det er derimot som regel enklere å oppnå høy hastighet med en dual core enn en quad core, men det er fult mulig å få til fine hastigheter på en quad så lenge man er heldig med cpu'en.

 

Det er selvsagt lurt å sørge for å ha minne som kan oppnå 450 til 500 i fsb (dvs 8500 minne), men personlig så synnes jeg at systemstabilitet og masse ram gir det jeg personlig trenger til mitt system.

 

Mitt oppsett begynner å bli litt sakte på både cpu og gpu, men det består av en 65nm E6300 cpu som er klokket til 2.8Ghz (400x7) med 8Gb med minne. 100% stabilt og med veldig bra ytelse til det jeg bruker pcen til.

 

Regner med det blir en oppgradering om et eller to år, er veldig usikker på nehalem nå, det føles ut som den ikke blir så veldig bra som jeg hadde håpet på.

 

Med ett nyere hovedkort beregnet på overklokking får en stabilt system langt over 400 MHz FSB. P5Q Deluxe holder stabilitet rundt 500 MHz FSB. Grunnen til det er nytt brikkesett med lavere produksjonsteknikk, samt bedre strømstyringsenheter.

 

Med de nye 45nm quad CPUene trenger en ikke lenger være så heldig for å få til at bra overklokkingsresultet. Selvfølgelig er det enda variasjoner fra wafferne som gjør at en kan være griseheldig med sitt eksemplar. Det jeg prøver å si et at selv om en får et dårlig eksemplar er det rom for grei overklokking. Overklokking på firekjerne har også blitt mye enklere med nyere hovedkort, selv om det er mer krevende enn dobbelkjerne.

 

Når en klokker med en CPU som har lav mulitplier er det derfor fint å ha valgt et hovedkort som er "up to date". For å sikre stabilt system legger en litt ekstra i minnebrikkene for at også de skal holde følge. Rundt 500 MHz FSB på ett PC8500 sett er ingen overklokking. Med lavere FSB (som nok er mest aktuelt) representerer det faktisk en underklokking med 1:1 divider, som oftest er mest ideelt. Med andre ord skal det ikke være noe i veien for stabiliteten. En trenger heldigvis ikke velge mellom ytelse og stabilitet.

 

Vet ikke hvilken bakgrunn du har innen overklokking, men ut i fra det du skriver om hvilke komponenter du har kan jeg ikke tro overklokking har gått smertefritt for deg. For det første har du en eldre CPU som ikke kan pushes like langt som de nyere 45nm CPUene (selv om E6300 er en grei klokker). Dessuten spiller sammsynligvis minnet deg et puss ved å ha så mange brikker installert, og så mye minne. Som sakt har det også skjedd en del på hovedkortfronten. Det jeg altså vil fram til er at om du har hatt problemer med stabilitet over 400 MHz FSB kan dette ikke uten videre overføres til andre og nyere system fordi det er mange faktorer som kan ha spilt inn.

 

Se f.eks testen hw.no gjorde av P5Q Deluxe. I overklokkingsdelen viser dette hovedkortet at det har stabilitet på høy FSB. Faktisk bidrog det til en WR.

 

Beklager, det burde ha stått _minimum_ og ikke maksimum der oppe, er derfor jeg henviser til at det lønner seg å ha kjapt minne senere i innlegget mitt.

Er forsåvidt enig med at nyere hovedkort er enklere å overklokke med, men det er fortsatt ingen garanti for at man faktisk oppnår en stabil OC på feks 450 eller 500, så litt flaks bør man ha.

 

Når det gjelder stabiliteten på systemet mitt så er det mer fordi cpu møter veggen rett over 425 i fsb noe som jeg fikk bekreftet ved å teste den på et annet hovedkort som greide ca 465fsb uten problemer med en wolfsdale. Har fått testen en Quad som klokker seg opp til 435fsb greit her før jeg må øke NB o SB til nivåer som jeg ikke liker for 24/7.

 

Startet med å overklokke en Barton Xp-M 45W ca 2004 med et hjemmelaget vannkjølingssystem og gikk etter hvert over til E6300 I 2006. Den opprinnelige overklokken var med 8500 Crucial Ballistix brikker (2Gb totalt) hvor den overnevnte Fsb veggen ble møtt. Disse brikkene tok kvelden for ca 2 måneder siden (ble kjørt på stock og ikke overclocket som du kanskje forstår) og siden jeg fikk tilbake hele kjøpssummen fra komplett så valgte jeg heller å justere minnemengden opp til 8Gb + få tak i en ny 750Gb hd for pengene.

 

Selsvsagt så har jeg kunnet byttet til en ny cpu som lar seg klokke mer, men til mitt personlig bruk så har jeg nok ytelse pr dags dato og lar meg heller vente til jeg neste generasjon med skjermkort får jeg bytter til nytt hk og cpu.

 

Kunnet jo forsåvidt kjørt 415 Fsb på hovedkortet som lar seg gjøre med langt høyere Vcore og chipset volt, men jeg trives jo faktisk på 1.3Vc og standard volt på NB og SB.

 

 

Uansett for å oppsummere så er vel det først og fremst disse faktorene som avgjør OC :

 

1 : Cpu , dual enklest fulgt av Quad. Jo flere kjerner jo vannskeligere OC.

2 : Hovedkort.

3 : Minne.

 

Forsåvidt enig med det meste i posten din.

Lenke til kommentar

Har bestilt alt i deler fra komplett nå. Fikk hjelp av en kompis som så over om det manglet noe i pakken. Håper denne pakken når postkontoret mitt uten at den blir avbestilt av meg igjen ;)

 

Det som er bestilt:

Hovedkort Asus P5Q Deluxe

Grafikkort HD4870x2

Prosessor Q9550 2.83Ghz Quad

RAM Corsair Dominator 4GB 1066Mhz

Harddisk Samsung Spinpoint 1TB 32Mb 7200RPM

Kabinett Antec Twelve Hundred Gaming Case

Strømforsyning Corsair Powersupply 750W

Multikortleser Kingston USB 2.0

DVD-spiller/brenner Samsung DvD-brenner

Vista Ultimate 64bit

 

Blir ikke og overklokke før jeg får TRUE kjølinga da, som jeg bestiller på netshop.

 

Har lest litt på nett nå og sett noen videoer/reviews her og der, og har bestemt meg for HD4870x2. Dette blir morsomt :)

Endret av Slythas
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...