Gå til innhold

OC av Q9400 2.66GHz (Hjelp)


Anbefalte innlegg

Venter på ny-pc for øyeblikket, og holder på med en del research av HW'et som følger. Har tenkt å overklokke CPU'en (noe jeg aldri før har gjort) men har lest meg frem til hvordan man gjør det..._men_ det jeg lurer på er hvor _høyt_ jeg kan overklokke det?

 

CPU'en er av typen: "Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz, Socket 775, 6MB, 1333MHz", og

HK'et av typen "Asus P5E WS PRO, X38, Socket-775, DDR2, ATX, GbLAN, Firewire, 2xPCI-Ex(2.0)x16".

 

Jeg leste et sted at hvor høyt man kan overklokke CPU'en kommer ann på hvor høyt HK'et tillater økning i busshastigheten. På CPU'en ligger den på 1333MHz vanlig klokket, som gir 2.66Ghz Klokkehastighet (8xmultiplier), men jeg ønsker å klokke til rundt 3,4-4Ghz Klokkehastighet.

 

For og oppnå 4Ghz må jeg øke Busshastigheten til 2000Mhz, men på HK'et står det at maks databusshastighet er 1600Mhz.

 

Vil det si at jeg bare kan øke CPU'ens busshastighet til 1600MHz, og ikke mer?

 

Takk for behjelpelige svar!

 

Mvh

Stian.

 

PS: Linker til CPU og HK

Endret av Slythas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Front Side Bus står det for. Tror nok ikke du skal klokke prosessoren din så langt :p Er bra om du får den opp til 4ghz, men burde vel ikke forvente så alt for mye mer.

 

Du må også ha minne som støtter de hastighetene du skal klokke til. (minne som klarer å kjøre på 1066 mhz klarer 533 FSB i teorien).

Endret av Montolio
Lenke til kommentar

Så det du sier er at FSB er busshastighet/4? Altså, på min CPU er FSB'en på 333.25 (1333Mhz/4)?

 

Har disse RAM-brikkene, så er vel maks 800Mhz FSB jeg kan klokke til da, så lenge dem holder seg passe kjølige?

 

Og for CPU'en har jeg denne vannkjølinga.

 

Beklager om jeg spør mye, er bare i min natur å spørre om hver eneste detalje ^^

Endret av Slythas
Lenke til kommentar

De rambrikkene du har valgt, er nok ikke med så mye høyere enn 400 fsb. Kanskje 450.Da vil du få mellom 400x8 til 450x8.

 

Hovedkortet ditt klarer nok heller ikke mer enn ca 450 - 460 fsb med quad stabilt.

 

Clouet med lav cpu multi, er ram og hovedkort som takler høy fsb. Men klarer hk og ram cpu hastighet på 3.6ghz er ikke det verst.

Lenke til kommentar

Kjører du minnet i 1:1 med feks 400 mhz fsb, vil minnet gå på 800mhz, som de er spesifisert til. Fsb 450 med minnet i 1:1 vil bli 900mhz på minnet, noe jeg tror er absolutt maks på brikkene du viser til.

 

At hovedkort er spesifisert til feks 1600mhz, bør en ta med en klype salt. Som regel klarer de mye mer enn det. Med en tokjerne cpu, vil kanskje hovedkortet ditt klare over 500mhz fsb. Alt blir litt verre med en firekjerne.

 

Intels fsb er quadpumped, dvs en E8400 cpu er 333x9 (multiplier) =333x4 = ca 1333 mhz bushastighet og 3000mhz klokkehastighet.

 

At ditt hk er spesifisert til 1600mhz/4 = 400mhz fsb. Det er derfra og opp det begynner å bli moro.

 

Hvis du kjører minnet synkront med fsb, altså 1:1, ganger du fsb med 2. Da får du minnets klokkehastighet. Dette endrer seg selvsagt hvis du bruker en annen divider på minnet, feks 5:6.

Lenke til kommentar

La meg se om jeg har forstått det:

 

Hvis jeg hadde RAM brikker med offisiell frekvens på 1066Mhz, så har de 533Mhz fsb om de er synkronisert 1:1?

 

Hvis jeg hadde en CPU med 3.0Ghz klokkehastighet og 1333Mhz (333.25x9) så er det 333.25 (1333Mhz/4) som er FSB'en?

 

Hvis jeg har to hovedkort, (begge to med offisiell maks busshastighet på 1600Mhz), den ene med en 2 kjernet CPU, den andre med en firekjernet CPU. Er da HK'et med en 2kjernet CPU på 800fsb per kjerne, og HK'et med 4 kjerner på 400fsb per kjerne?

 

 

Leste om alt dette i helga, så er helt fersk med avanserte data-greier, så gi et forenklet svar som mulig takk :)

Lenke til kommentar

1. Ja

 

2. Ja

 

3. Om du har enkeltkjerne,tokjerne eller firekjerne, så har du den samme fsb. Både tokjerne og firekjerne har 333x9 (E8400) og 333x8.5 (Q9550). Begge eksemplene har 1333 bushastighet. Det er multiplier som er forskjellig, og bestemmer klokkehastighet.

 

I eksemplet ditt, har begge cpuene 400mhz fsb.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Har du allerede kjøpt PC? Om ikke burde du tenke på å benytte andre komponenter. Det behøver ikke bli dyrere, gjerne tvert imot. En del av komponentene du har valgt er nå forholdsvis gamle. Nyere hovedkort har gjerne kjøligere chipset som gir lavere temperaturer, mer stabile spenninger, og tillater høyere FSB. Crucial Ballistix minne er f.eks ganske rimelig, og kjent for å klokke svært bra. Har hørt det har vert litt endringer i disse, men mitt 2 GB sett klokker til 1200 MHz.

 

Når en klokker er det ikke vanlig å snakke om quadpumped busshastighet, men FSB (som er 1/4) - hvertfall på Intel-baserte hovedkort. FSB er systemklokka som påvirker flere ting, bla CPU og RAM. Det er viktig å forstå sammenhengene her. CPU-hastigheten bestemmes, som du kanskje har skjønt, av FSB og en multiplier. En må altså øke en av dem for å øke CPU-hastigheten. Siden de fleste CPUer har en øvre låst multiplier vil det i praksis si at en må øke FSB. Som sakt påvirker FSB også minnet. Sammenhengen mellom FSB og minnet er en divider (et forholdstall). 1:1 vil si at minnet kjører synkront med FSB. Men en FSB på 400 MHz og en 5:6 divider kjører altså minnet på 333 MHz (400*(5/6)). Pga DDR teknologien blir den effektive hastigheten dobbelt så høy. Det er denne som som regel oppgis. FSB på 400 MHz på 1:1 divider gir altså 800 MHz (400*2) Effektivt. Det er også flere ting som påvirkes av FSB. Spesielt viktig er det å låse PCIe til 100 MHz.

 

At hovedkortprodusentene oppgir 400 MHz FSB støtte er egentli bare et minimum. Asus P5-serie er bra egnet til klokking, spesielt Deluxe/Premium variantene. Kan selv anbefale P5Q Deluxe som takler svært høy FSB. På vanlige kjøleløsninger (vann og luft) blir temperaturen den begrensende faktoren, sett at en har hardware som henger med selvfølgelig. Hvor langt komponenter lar seg klokke kan en ikke uten videre lese ut fra spesifikasjoner. Her er det erfaring og tester som gjelder. Jeg vil tippe P5E hovedkortet henger med til rundt 450 MHz FSB, og minnet til rundt det samme med litt slakkere timing. Vet heller ikke helt om jeg vil anbefale et slikt vannkjølingssett. TRUE er vel så bra, og en del enklere om du ikke har vert borti vannkjøling før.

Lenke til kommentar

Har enda ikke fått den nei. På kontoen min på Komplett.no står det at forventet sendingsdato er 12. september, så har vel enda tid til å forandre litt på ordren. Hvilke deler er det du synes jeg burde bytte ut, og til hva? Så du skrev at HK, RAM og cpu-kjølinga ikke var et ideelt valg for meg..

 

(Forresten) Takk til alle som har hjulpet meg å forstå alt dette. Er veldig takknemlig for det ;)

 

Her er linker til alle delene jeg har bestilt:

 

Kabinett

Strømforsyning

Hovedkort

Prosessor

CPU-Vannkjøling

Minne

Grafikkort

Hardisk

Lydkort

Windows Vista Ultimate 64-bit.

Endret av Slythas
Lenke til kommentar

Nå ser det bedre ut. Men skal du kjøre crossfire etterhvert? Hvis ikke ville jeg ha valgt et P45 hovedkort. De er billigere og klarer høyere fsb enn det du har valgt.

 

Feks

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=107602

 

Biostar har jeg selv, og har bare godord om dette kortet. Det står ubekreftet lagervare, men det blir bestilt direkte fra produsent, så kortet ankommer raskt.

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104374

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Nå ser det bedre ut. Men skal du kjøre crossfire etterhvert? Hvis ikke ville jeg ha valgt et P45 hovedkort. De er billigere og klarer høyere fsb enn det du har valgt.

 

Feks

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=107602

 

Biostar har jeg selv, og har bare godord om dette kortet. Det står ubekreftet lagervare, men det blir bestilt direkte fra produsent, så kortet ankommer raskt.

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=104374

 

Du mener vel SLI? Og svaret er nei. Har ingen planer om å gjøre det. Er det egentlig noen vits med et annet hovedkort som klarer mer FSB? Som sagt tidligere er ikke jeg særlig erfaren når det gjelder overklokking (selv om jeg har tenkt å klokke GPU og CPU) så vet ikke hvor langt jeg egentlig trenger å strekke FSB'en?

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale P5Q deluxe som er linket til. Det finnes også på komplett.no om du skal handle der. Det er nyere, bedre og billigere, så ingen grunn til å ikke velge det. At det takler høyere FSB vil bare gjøre ting lettere for deg om du ikke er så erfaren, så slipper du all motgangen. P5Q har også ny nord- og sørbrike som er en del kjøligere.

 

Hovedkort med nyere chipset fra Intel takler crossfire om de har flere PCIe spor. P45 har også fått full båndbredde på alle sporene kontra de eldre (bortsett fra X38).

 

Når det gjelder GPU, hvorfor ikke velge ATI HD4870, det er nesten like bra, men mye billigere.

 

Minnet du har valgt er nok ikke det beste, men det vil nok holde til all aktuell overklokking.

 

Kabinettet du har valgt har mange gode løsninger, og bra termiske egenskaper. Det når ikke helt opp (eller ned) til Antec P182 på støynivå, så om det er et viktig punkt kan du kikke nærmere på det.

 

Hvilken kjøleløsning som er aktuell sier du ingenting om, men vil sterkt anbefale TRUE som er linket til tidligere.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Vil absolutt anbefale P5Q deluxe som er linket til. Det finnes også på komplett.no om du skal handle der. Det er nyere, bedre og billigere, så ingen grunn til å ikke velge det. At det takler høyere FSB vil bare gjøre ting lettere for deg om du ikke er så erfaren, så slipper du all motgangen. P5Q har også ny nord- og sørbrike som er en del kjøligere.

 

Hovedkort med nyere chipset fra Intel takler crossfire om de har flere PCIe spor. P45 har også fått full båndbredde på alle sporene kontra de eldre (bortsett fra X38).

 

Når det gjelder GPU, hvorfor ikke velge ATI HD4870, det er nesten like bra, men mye billigere.

 

Minnet du har valgt er nok ikke det beste, men det vil nok holde til all aktuell overklokking.

 

Kabinettet du har valgt har mange gode løsninger, og bra termiske egenskaper. Det når ikke helt opp (eller ned) til Antec P182 på støynivå, så om det er et viktig punkt kan du kikke nærmere på det.

 

Hvilken kjøleløsning som er aktuell sier du ingenting om, men vil sterkt anbefale TRUE som er linket til tidligere.

 

 

Problemet er at det jeg har kjøpt er en ferdigpakke som jeg selv konfigurerte litt, men da er det også begrensede valg av HW.

 

Grunnen til at jeg kjøper via ferdigpakke er fordi da er jeg sikker på at alle komponentene passer.

 

Jeg nevnte ikke kjøleløsning fordi jeg ikke har valgt noen (stock kjøling medfølger altså)

 

Blir det ikke dyrere om jeg bestiller hver del for seg?

Endret av Slythas
Lenke til kommentar

Normalt blir det ikke dyrere å bestille hver del for seg, men det finnes fordeler med å få PCen ferdig bygget. Du slipper blandt annet å ta feilsøking for å finne ut hvilken komponent som trøbler om det skulle være noe. Slike ting kan ofte være komplisert og ikke alltid logisk.

 

Komplett har nok mulighet til å bygge PCen akkuratt slik du ønsker. Om ikke tilbyr netshop slik service. Komplett er også skjeldent billigste nettbutikk.

 

Å bestille hvær del fra billigste nettbutikk lønner seg svært skjeldent. En bør forholde seg til to om en kjøper deler for å sette sammen selv.

 

Angående stock kjøleren kan du ikke forvente å få klokket særlig på denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...