Gå til innhold

Vmware som host OS på Ubuntu 8.04 server edition?

sgaah

Anbefalte innlegg

Noen som vet om det lar seg gjøre å installere vmware server via terminal. Kjører server edition med webmin/ssh +++. Har så vidt begynt å tenke på å lage meg en ny maskin til virtualisering med ubuntu som host OS. Har heller ikke lykkest meg å finne ut hvor mye ram ubuntu støtter. Eller er det ikke en slik begrensning som i Windows?

Noen av dere som har en god løsning på dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu støtter så mye RAM som maskinvaren/plattformen du kjører på støtter. Kjører du 32-bit vil det altså si 4GB (minus det som brukes til hardwareadresser), og kjører du 64-bit vil det si "nok".

(Fra Wikipedia : "64-bit Linux allows up to 128 TB of address space for individual processes, and can address approximately 2^46 (64 TB) of physical memory, subject to processor and system limitations.")

Lenke til kommentar

Og alt som kan gjøres grafisk i Linux kan gjøres via komandolinje. Men det motsatte er ikke alltid sant, til enkeltes ergelse. Hvordan du innstalerer programmer vil avhenge av hvordan produsenten legger det opp.

Vmware er meg bekjent ikke tilgjengelig i ubuntu sine pakkekilder, så du må hente det ned fra produsentens hjemmeside. http://register.vmware.com/content/download-106.html

Det greieste er nok å laste ned .tar.gz filen og følge innstalasjonsinstruksjonene. Du kan også bruke programmet alien til å konvertere .rpm filen til .deb og så innstalere denne med Ubuntu sin pakkebehandler, men det er ikke en støttet installasjonsmetode.

Lenke til kommentar

Forøvrig er det visse "triks" for å få inn vmware på ubuntu 8.04. Det finnes en patch pakke som heter any-any for vmware som løser langt på vei de fleste problemene. Ellers ser jeg også at på ubuntuforums så er det en fyr som har lagt ferdige script for å laste ned å innstallere vmware server.

En siste ting er hvis tjenesten ikke starter å sjekke init scriptet, her vil det ofte øverst stå #!/bin/sh dette er feil og må endres til #!/bin/bash

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...