Gå til innhold

Lyssetting - hva trenger jeg?

Anbefalte innlegg

Utgangspunkt: Jeg skal fotografere en rekke butikkeiere, hver enkelt inne i sin egen butikk. Med andre ord vil jeg jobbe med utrolig mange forskjellige lysforhold. Jeg kan fint lite om lyssetting, men vil kjøpe utstyret jeg trenger. Kan noen gi meg tips? Fint om dere kan begrunne forslagene dere kommer med. Budsjettet mitt er ikke over alle støvleskaft, og utstyret bør også være såpass portabelt at jeg kan bære det alene.

Fra før har jeg et Nikon D200, endel objektiver, samt en Sigma Ef-500 Blitz med to softbokser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par SB-600-blitser er kanskje en god plass å starte i tillegg til noen stativer, reflektorer o.l.

Disse koster en del mindre enn storebrødrene SB-800 og SB-900 men inneholder den viktigste funksjonaliteten og nok kraft for de fleste oppgaver.De kan og fjernstyres direkte fra D200.

Lenke til kommentar
Et par SB-600-blitser er kanskje en god plass å starte i tillegg til noen stativer, reflektorer o.l.

Disse koster en del mindre enn storebrødrene SB-800 og SB-900 men inneholder den viktigste funksjonaliteten og nok kraft for de fleste oppgaver.De kan og fjernstyres direkte fra D200.

Kan jeg ikke bruke Sigma-blitzen? Hva mener du med stativer? Stativer til hva? Og reflektorer kan jeg ingenting om. Fint om du kan spesifisere :-)

Lenke til kommentar
Kan jeg ikke bruke Sigma-blitzen? Hva mener du med stativer? Stativer til hva? Og reflektorer kan jeg ingenting om. Fint om du kan spesifisere :-)

Stativer til blitsene, i tillegg til tilt-hode, ++

For en veldig god intro til lyssetting for noen som ikke har peiling fra noen som virkelig har det, sjekk ut Strobist.coms "Lighting 101". Der går han gjennom alt utstyret du "trenger", ev. som er fint å ha.

Lenke til kommentar

Stativer til blitsene, i tillegg til tilt-hode, ++

For en veldig god intro til lyssetting for noen som ikke har peiling fra noen som virkelig har det, sjekk ut Strobist.coms "Lighting 101". Der går han gjennom alt utstyret du "trenger", ev. som er fint å ha.

Aha. Takk. Skal lese guiden. Står blitser på tripoder, eller snakker man om andre typer stativer her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...