Gå til innhold

Enkelt timeregistreringsskjema med CMS?

Anbefalte innlegg

Vi skal ha en fellesside hvor alle i klassen skal kunne logge seg inn, velge hvor mange timer de har jobbet, og skrive selv hva de har gjort, og så sende det enkelt med en "ok"-knapp inn til skjemaet. Så da kan læreren vår se hva vi har gjort på nettsiden.

Men hvor skal vi begynne for å lage noe slikt? Finnes det noen scripts vi kan justere som allerede ligger ute på nettet kanskje? Kanskje en Wordpress plugin som fungerer? Systemet må i hvert fall være brukervennlig.

Vi har null peiling på PHP, men skal begynne å lære det nå :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes dette høres ut som et bra begynnerprosjekt, jeg. Vet ikke om noen ferdige løsninger dere kan se på, men læringspotensialet i å lage noe slikt tror jeg er veldig bra. Et slikt prosjekt vil gi dere en fin innføring i PHP og kommunikasjon med en database, og det er passe avansert hvis dere ikke krever svært mye funksjonalitet.

Starthjelp:

- Dere trenger et script som kan lagre data i en database

- Dere trenger en side som kan hente ut dataene og vise dem i f.eks. en tabell

- PHP-manualen (svært nyttig oppslagsverk)

- XAMPP som testserver

Lykke til. Hvis dere trenger hjelp til mer spesifikke ting, er det bare å spørre (det er det dette forumet er til for). :)

Lenke til kommentar

Takk for forslaget, men ble egentlig litt forvirret nå :p At det er et rammeverk for PHP, hva vil det si? Hvilke fordeler er det å kode skjemaet i CakePHP istedenfor med "rein" PHP? Kun enklere? Eller det slik med XHTML og CSS, at du deler koden opp og seksjonere det skikkelig, som lønner seg sykt mye, spesielt om du skal forandre på noe senere.

Mens jeg søkte om CakePHP, fant jeg også Ruby on Rails, som visstnok mange foretrakk istedenfor. Viss jeg skal jobbe med webprogrammering i framtiden, hvilken lønner seg mest å lære egentlig? PHP med CakePHP, eller Ruby med RoR?

Litt vanskelig spørsmål kanskje, men ja^^

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar
Takk for forslaget, men ble egentlig litt forvirret nå :p At det er et rammeverk for PHP, hva vil det si? Hvilke fordeler er det å kode skjemaet i CakePHP istedenfor med "rein" PHP? Kun enklere? Eller det slik med XHTML og CSS, at du deler koden opp og seksjonere det skikkelig, som lønner seg sykt mye, spesielt om du skal forandre på noe senere.

Mens jeg søkte om CakePHP, fant jeg også Ruby on Rails, som visstnok mange foretrakk istedenfor. Viss jeg skal jobbe med webprogrammering i framtiden, hvilken lønner seg mest å lære egentlig? PHP med CakePHP, eller Ruby med RoR?

Litt vanskelig spørsmål kanskje, men ja^^

Ruby er jo greit nok språk, men synes verken RoR eller Cake er spesielt bra. De passer iallefall ikke meg.

Rammeverk er masse ferdig kode du kan utvide til å gjøre ting for deg.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_web_a..._frameworks#PHP

Bruker Zend Framework på jobben, og tenkt å bruke det i et privat prosjekt eg har tenkt på.

For fremtiden vet eg ikke. Java og PHP kunnskap tror eg kan være bra å ha for programmeringsjobber generelt sett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...