Johnny™ Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Min trofaste gamle skraphaug av en pc tok endelig kvelden når jeg flyttet, så nå har jeg endelig en unnskyldning til å investere i en ny pc. Jeg vil ha er noe som fungerer til alt, uten at det koster for mye. Budsjettet er på ca. 5 lapper, da uten skjerm, tastatur og mus. Etter utallige timer på forumet så har jeg kommet frem til følgende: E8400/8500 og HD4850, p45 hk og PC6400. det jeg er litt usikker på er HK (p35/45 x38/48 ??) og Ram. Jeg skal ikke kjøre CF, og vil forsøke å holde prisen på HK under 1000 kroner hvis mulig, Ram bør også være så billig som mulig, men jeg vil ikke kjøpe noe som blir en flaskehals i forhold til cpu/gpu. Dersom noen kan gi meg en tilbakemelding på handlevognen under så vil jeg sette stor pris på det : https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=81983 Jeg har noen harddisker og optiske drev liggende, men med prisene som de er så slengte jeg med en 500gb disk, og vil gjerne ha forslag på billig men bra dvd brenner. Jeg vil helst handle av en butikk som har eget lager, og har derfor forsøkt å holde meg til deler som finnes hos netshop. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Bra oppsett, og du har ikke mulighet til å komme lavere i pris dersom du skal ha E8400, HD 4850, 4 GiB og P45 basert hovedkort. Men noen spareideer kan du få: 1. Når CF ikke er aktuelt kan du faktisk kjøpe et P35 hovedkort. Selv om brikkesettet er noen år, er det glimrende kvalitet. Her får du faktisk bra hovedkort til 600 kr. Et alternativ hos Netshop er FOX+ P35AX-S til kr 575. Ca 350 kr spart. 2. Dersom du ikke skal klokke holder etthvert PC2-6400 minne med god margin, men hos Netshop har du valgt omtrent det billigste (du kan finne 4 GiB til 35 kr lavere pris). Sjekker du muligheten til å bruke en alternativ webshop så klarer du å finne 4 GiB til en 100 lapp mindre. Forslag til DVD-brenner: Optiarc/NEC DVD-brenner AD-7200S, kr 195,-. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Takk for svar Jeg kommer nok til å prøve meg på litt klokking etterhvert, så jeg vil heller legge noen kroner mer på minne dersom det vil gi bedre resultater. Er helt grønn når det gjelder ram, så jeg bare valgte noe av det billigste jeg fant hos netshop, forslag mottas med takk. jeg har en 320gb og en 80gb SATA disk liggende, så jeg vil heller droppe ny hd i første omgang, og heller kjøpe kvalitetsram. Når det gjelder p35 - vil jeg få utnyttet skjermkortet fullt ut med dette hovedkortet? mener å ha lest noe om pci-e med 8x kontra 16x? Eller er jeg helt på jordet nå? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 P35 har PCIe x 16, men ikke mulighet til ekte CF. Forskjellen på P35 og P45 ellers er at den første har PCIe v 1.1 mens P45 har PCIe v 2.0. Teoretisk har PCIe 2.0 dobbelt så stor overføringskapasitet som PCIe v 1.1, men det er ingen skjermkort i dag (mulig unntatt HD 4870 X2) som bruker mer enn PCIe v 1.1 har kapasitet til. Hvilke versjon som hovedkort og skjermkort har spiller ingen rolle eller, det er full kompabilitet. P45 ha CF i 2 x 8x modus. Men kan du spare inn ved å ikke kjøpe harddisk, er det like fornuftig å kjøpe et P45 hovedkort. Men når du ikke skal ha CF kan du velge Asus P5Q eller Gigabyte GA-945P-DS3 REV.2.0. Du sparer noen kroner, og det eneste du egentlig ofter er CF muligheten. Minne du har valgt er helt greit til moderat klokking. Du kan i alle fall klokke opp til 3,6 Ghz uten at du får problemer med minne. Men nå koster ikke 4 GIB med PC2-8000 minne særlig mer. OCZ DDR2 4GiB Platinum Edition får du for 695 kr, og Mushkin DDR2 Extreme Perf til kr 750. Med disse bør 4 Ghz grensa være mulig. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 (endret) thanx, da er jeg mye klokere. Jeg kommer nok til å gå for et av de hovedkortene du nevner og ocz platinum edition ram. muchos gracias amigo! edit: skriveleif Endret 8. september 2008 av SubSmurf Lenke til kommentar
Cryogen Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hvor mye støy lager Samsung disken? Og er det ikke bra å ha 32mb cache, eller overstiger dette budsjettet for mye (ca. 200kr mer)? Hvis man vil bruke en extra tusenlapp, vil man få en stort bedre pc enn det SubSmurf har satt sammen her (4870 istedenfor 4850?)? Har lyst på ny PC i omtrent samme prisgruppe og den virker veldig ok, med veldig små justeringer. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Samsung lager de harddiskene som støyer minst i henhold til tester og de fleste sin erfaring. 16 eller 32 MB cache slår ikke så mye ut på ytelse på harddisker. Det er uansett ikke verdt å sprenge et budsjett med 200 kr for 16 MB mer cache på harddisken, da bruker man heller de 200 kr på større harddisk eller på andre områder. Å oppgradere til HD 4870 koster ikke 1 000 kr, det koster ca en 600 - 700 kr. Og det yter i snitt 18 % bedre enn HD 4850 over et utvalg på 14 spill i 1600 x 1200 oppløsning med relativt høye kvalitetssettinger. Variasjon fra 0 - 35 %. Om det er verdt 40 - 50 % høyere pris må den enkelte vurdere. Spiller man spill der de ekstra fps-ene er forskjellen mellom godt spillbart og middels spillbart, kan det klart være verdt de ekstra kronene. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 handlevogn oppdatert. 4990,- Må benytte det jeg har av disker og optiske drev, men det spiller ikke så stor rolle. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Men kan du spare inn ved å ikke kjøpe harddisk, er det like fornuftig å kjøpe et P45 hovedkort. Men når du ikke skal ha CF kan du velge Asus P5Q eller Gigabyte GA-945P-DS3 REV.2.0. Du sparer noen kroner, og det eneste du egentlig ofter er CF muligheten. Gigabyte GA-945P-DS3 REV.2.0 støtter ikke E8400... kun Rev 3.3 støtter denne prosessoren. dette fikk jeg vite av en hyggelig kar på netshop når jeg ringte etter ca. 10 timer med feilsøking. http://www.gigabyte.com.tw/Support/Motherb...?ProductID=2432 Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 16. september 2008 Del Skrevet 16. september 2008 (endret) Beklager SubSmurf, jeg blingset grundig i kortbetegnelser. Kortet jeg tenkte på var Gigabyte GA-EP45-DS3L. Endret 16. september 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 16. september 2008 Forfatter Del Skrevet 16. september 2008 Beklager SubSmurf, jeg blingset grundig i kortbetegnelser. Kortet jeg tenkte på var Gigabyte GA-EP45-DS3L. no stress - bytter det i et Asus P5Q eller p5Q Pro og satser på at jeg får kontakt med skjermen da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå