Gå til innhold

kan jeg returnere brukt ipod til elkjøp?

Anbefalte innlegg

Elkjøps 30-dagers åpent kjøp er dog ikke en rettighet kunden har noe lovfestet krav på.

vel jo. hvis butikken reklamerer med det, altså nevner det i en TV reklame eller skriver det i en reklame avis, så er de like bindene til det løfte, som de er bundet til den prisen de lover i reklamen.

Ja, det er en del av Elkjøps salgsbetingelser. Men du vil ikke finne noe i en lov som gir deg 30 dagers returrett.

Herregud! Nå må du jammen slutte å dumme deg ut. Du har en lov som gjør at Elkjøp må forholde seg til sine egne salgsbetingelser. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå må dere slutte å hisse dere opp da, dere har jo rett begge to.

Det Tee sier er at det ikke er noen lov som automatisk gir deg 30 dager åpent kjøp, men siden Elkjøp har dette i salgsbetingelsene så er de bundet av dette gjennom forbrukerkjøpsloven. Jeg regner med at det er det han prøver å belyse. Jeg tror han bare prøver å si at det ikke finnes en generell lov som gir deg 30 dagers åpent kjøp hos andre forhandlere enn Elkjøp...

Lenke til kommentar
Elkjøps returett er jo faktisk noe enkelte spekulerer i. En jeg kjenner kjøpte en USB-dokk til K750i for å kunne flashe telefonen sin. Så leverte han den tilbake igjen da han ikke hadde mer bruk for den enn akkurat det.

For noen år siden hadde jeg akutt behov for å få lest en MiniDV tape inn på PC'en, og kameraet vårt sviktet. Gikk ned på Elkjøp for å høre om de hadde noe til utlån, og fikk klar beskjed om heller å kjøpe et nytt *og* passe på å returnere det før 30 dager hadde gått... Jeg spurte selgeren om når han evt. stilte spørsmål ved 30-dagers ordningen, og det var hvis samme personen gang på gang bevisst benyttet seg av det, og gjerne på dyrere produkter.

Lenke til kommentar
Herregud! Nå må du jammen slutte å dumme deg ut. Du har en lov som gjør at Elkjøp må forholde seg til sine egne salgsbetingelser. :roll:

* Elkjøp tilbyr 30-dagers åpent kjøp (returrett). Dette er noe Elkjøp tilbyr, men som de ikke er lovpålagt å tilby.

* Dersom du kjøper en vare hos Elkjøp som det ikke er tatt forbehold mot denne returretten på i reklamen, kan du kreve å få levere den tilbake innen 30 dager.

Jeg har hele tiden sagt at dette er Elkjøps salgsbetingelser. Jeg har ikke noe sted sagt at de kan bryte med disse i etterkant. Det jeg har sagt er at du ikke kan kreve 30-dagers generell returrett med bakgrunn i noen lov.

Vanskelig å se forskjellen?

Lenke til kommentar
Det jeg har sagt er at du ikke kan kreve 30-dagers generell returrett med bakgrunn i noen lov.

Jeg kan det, ved å slå markedsføringsloven i bordet. Vanskelig å innse at du roter deg bort på viddene?

Elkjøp kan når som helst trekke tilbake 30 dagers returretten, men det vil da kun gjelde for de produkter som blir kjøpt etter at det er kunngjort. Produkter kjøpt inntil 30 dager før en eventuell fjerning av returrett vil naturligvis kunne returneres. Det er dette han mener med at du ikke kan gå til noen lov i det norske lovverket og kreve 30 dagers returrett. Det er et gode elkjøp gir kundene, men ingenting de er forpliktet til å forsette med.

Lenke til kommentar

Det er da underforstått og totalt irrelevant for tråden. Alle forstår da at Elkjøps 30 dagers returrett ikke gjelder for Ekspert. Elkjøp kan heller ikke; "når som helst" trekke tilbake denne rettigheten. De kan f.eks ikke sette ut en annonse i avisen som proklamerer at de gir kundene en slik ekstra garanti, for det er faktisk det de gjør, for så å si til deg at den ikke gjelder lenger når du står i butikken dagen etter.

Så jo, du kan gå til en lov som krever at Elkjøp, per dags dato er forpliktet til å gi deg 30 dagers returrett, markedsføringsloven er det som gjelder i dette tilfellet. De faktiske forhold er at Elkjøp har reklamert med 30 dagers returrett, derfor er det irrelevant at de kan trekke denne tilbake eller at de kan nekte enkelte kunder å handle i butikken. Det de ikke kan gjøre er å selge deg en vare som ikke har en slik returrett uten å spesifikt opplyse at varen er unntatt og aller helst begrunne hvorfor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...