cmyrland Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Tror nok ikke at Elkjøp taper penger på fornøyde kunder på sikt. I tillegg SKAL jo elkjøp være den billigste aktøren på markedet, så at den jevne forbruker på sikt "må betale" for å ha muligheten til 30 dagers fri returrett er tull. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Fra Elkjøps nettsider: 30 dagers full returrett Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Husk å ta med kvittering. Hva som regnes som komplett vare kan man vel spørre seg om, men jeg vil tro at det er en vare som er i tilnærmet ny tilstand. Altså at alt av kabler og slikt er med, pluss at den ikke er fysisk skadet. Lenke til kommentar
Skogkar Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Er jo egentlig litt tullete, da man kan kjøpe en ruter til 3000 kr, for å så levere den inn, for å så kjøpe den til 1000kr som B-vare. Lenke til kommentar
Rookie_NO Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Ja de selger den nok til 1/3 av prisen når den kun er åpnet... Kan tenke meg at en TV til 15.000,- i retur vil selges som b-vare til rundt 13.500,- Nok av folk som kjøper til 10% avslag... Du er heller ikke sikret at det er akkurat DU som får tak i produktet du har levert inn. Uansett latterlig problemstilling og vi som forbrukere får være glade for at Elkjøp har denne ordningen. (Selv om det nok betyr at vi får høyere priser) Lenke til kommentar
DarkZhade Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Trodde også elkjøp var billig fortil f.eks expert. helt til dama skulle kjøpe smoothiemaskin.. den kostet 1500 på elkjøp, 1000 på expert.. det er SYKT stor forskjell.. tenkte at dette kanskje var et engangstilfelle, men ikke mange dagene etter skulle hun kjøpe telefon.. var vel 800 kr billigere å kjøpe den på expert. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Elkjøp kjører prisgaranti mot lokal konkurent... hadde du konfrontert en selger med det hadde du fått den til samme pris i elkjøpbutikken, såfremt det er samme vare. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Jeg har en morsom historie her ett sted fra Elkjøp - må bare finne den igjen. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Når det gjelder 30 dagers returrett, så blir ikke dette noen tap for Elkjøp. Prisen pleier aldri å bli lavere enn innkjøpspris pluss mva. Men Elkjøp tjener jo mindre på denne måten. De fleste kuppvarer som selges på nytt blir også forsatt solgt med fortjeneste. Men fortjenesten blir mindre enn opprinnelig selvsagt. Så handler man på Elkjøp, så får man faktisk en garanti for at man blir fornøyd med varene. Merkelig nok så har ingen andre butikker kommet etter på en slik returordning. Men en slik ordning burde aldri misbrukes. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Når det gjelder 30 dagers returrett, så blir ikke dette noen tap for Elkjøp. Prisen pleier aldri å bli lavere enn innkjøpspris pluss mva. Men Elkjøp tjener jo mindre på denne måten. De fleste kuppvarer som selges på nytt blir også forsatt solgt med fortjeneste. Men fortjenesten blir mindre enn opprinnelig selvsagt. Så handler man på Elkjøp, så får man faktisk en garanti for at man blir fornøyd med varene. Merkelig nok så har ingen andre butikker kommet etter på en slik returordning. Men en slik ordning burde aldri misbrukes. Man regner alltid tap i forhold til om man ikke hadde garantien, tjener man mindre med garanti taper man. Men så enkelt er det ikke, en slik 30 dages garanti gjør barrieren for kundene mye mindre slik at de letter kjøper noe når de er usikker derfor øker Elkjøp også omsetningen på dette. Totalt sett vil jeg tro at Elkjøp tjener mer penger på dette ellers hadde de neppe gjort det. Grunnen er at man ser flere og flere butikker komme etter og det er lettere å forhandle til seg en viss returrett før man kjøper. Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Når det gjelder 30 dagers returrett, så blir ikke dette noen tap for Elkjøp. Prisen pleier aldri å bli lavere enn innkjøpspris pluss mva. Men Elkjøp tjener jo mindre på denne måten. De fleste kuppvarer som selges på nytt blir også forsatt solgt med fortjeneste. Men fortjenesten blir mindre enn opprinnelig selvsagt. Så handler man på Elkjøp, så får man faktisk en garanti for at man blir fornøyd med varene. Merkelig nok så har ingen andre butikker kommet etter på en slik returordning. Men en slik ordning burde aldri misbrukes. Man regner alltid tap i forhold til om man ikke hadde garantien, tjener man mindre med garanti taper man. Men så enkelt er det ikke, en slik 30 dages garanti gjør barrieren for kundene mye mindre slik at de letter kjøper noe når de er usikker derfor øker Elkjøp også omsetningen på dette. Totalt sett vil jeg tro at Elkjøp tjener mer penger på dette ellers hadde de neppe gjort det. Grunnen er at man ser flere og flere butikker komme etter og det er lettere å forhandle til seg en viss returrett før man kjøper. Selvsagt så tjener de mindre på denne ordningen. Tenk på alle de varene som kommer tilbake innen 30 dager. Det er ikke få. Men de ønsker vel å gi en trygghet for at kundene kan handle der. Kjøper man et produkt som man blir skuffet over andre plasser, så er det ingen vei tilbake. Jeg lurer på hva den nye prisen blir for den ripede ipoden. Lenke til kommentar
Firkantbar Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg kan tenke meg dette er et regnestykke som går på mer enn pluss og minus på enkeltvarer. Det går på trygghet, og det å bygge seg opp en tillit hos kundene. Jeg synes Elkjøp har en bra ordning oppe her, og hvis den fungerer som den skal, så skal det ikke være noe problem for Elkjøp å slå ut konkurrenter! De ville ikke hatt denne muligheten dersom de hadde tapt på det! Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Er 30 dagers returrett 30 dagers returrett eller ikke? Det er en frivillig ordning fra Elkjøps side hvor de selv bestemmer betingelsene, ikke en rettighet du har. Lenke til kommentar
hean Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Selvsagt så tjener de mindre på denne ordningen. Tenk på alle de varene som kommer tilbake innen 30 dager. Det er ikke få. Vanskelig å forklare for noen dette..... La oss si at for eksempel så selger Elkjøp for 100 000 kr en dag hvis de ikke har returrett. Samme dag ville de solgt for 130 000 kr hvis de hadde 30 dagers full returrett nettopp fordi mange velger Elkjøp på grunn av returretten og gjør derfor ett tryggere kjøp. I løpet av de 30 neste dagene kommer det varer inn for 15 000 kr som ble kjpt denne dagen. Likevel om noen varer kommer tilbake har Elkjøp tjent mer på grunn av returretten, trolig er det slik ellers hadde nok ikke lkjøp hatt denne returretten. Lenke til kommentar
n00ky Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Leverte min iPod Nano på den 28. dagen. eneste jeg fikk til spørsmål var "Hvorfor?". Sa det som det var at jeg syntes ikke lyden var bra nok. alt gikk helt fint, penga tilbake og jeg fornøyd Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Leverte min iPod Nano på den 28. dagen. eneste jeg fikk til spørsmål var "Hvorfor?". Sa det som det var at jeg syntes ikke lyden var bra nok. alt gikk helt fint, penga tilbake og jeg fornøyd Det er normalt at de spør om hvorfor eller om den virker som den skal. For om det er noe galt med varen, så er det viktig at butikken og får beskjed om det der og da. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Er 30 dagers returrett 30 dagers returrett eller ikke? Det er en frivillig ordning fra Elkjøps side hvor de selv bestemmer betingelsene, ikke en rettighet du har. Hvis de har gitt meg denne retten så er det ikke frivillig om de vil holde seg til den etter kjøp da vet du. De kan ikke frarøve meg den retten etter at jeg har kjøpt produktet. Lenke til kommentar
Sparkey Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Til snillekim: Noen butikker har dette, vet at ComputerCity kjører denne ordningen, sikker på om Siba (samme kjeden) også har det, men de sier det ikke så høyt. Til TEE: Det er riktig som NikkaYoichi sier, har en butikk solgt en vare og ga deg en rettighet/garanti kan de ikke gå fra denne i etterkant, gjør de dette har du som regel krav på å heve kjøpet. Elkjøp får inn en del retur, men det gjør ikke noe om produktet er litt ripete etter bruk så lenge det er i samme stand og kan selges igjen. Dette gir helt klart en trygghet ved kjøp, og en unngår at selgere "lyver" om spesifikasjoner uten å få igjen. Grunnen til at en blir "Hvorfor?" når en leverer tilbake er fordi dette er en kjempebra tilbakemelding til selgerne, som ønsker å selge mest mulig få få minst mulig i retur (BONUS BONUS! ) Er noen som spekulerer i 30dager, merket dette rundt fotball-EM og store TVer, men tapet her kan rettferdiggjøres mot økt salg grunnet trygghet. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 22. september 2008 Del Skrevet 22. september 2008 Til TEE: Det er riktig som NikkaYoichi sier, har en butikk solgt en vare og ga deg en rettighet/garanti kan de ikke gå fra denne i etterkant, gjør de dette har du som regel krav på å heve kjøpet. Spørsmålet var om 30-dagers åpent kjøp var en rettighet, noe det ikke er. Har de solgt varen med den betingelsen er det selvfølgelig en del av avtalen og ikke noe de kan gå tilbake på i etterkant. Elkjøps 30-dagers åpent kjøp er dog ikke en rettighet kunden har noe lovfestet krav på. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Elkjøps 30-dagers åpent kjøp er dog ikke en rettighet kunden har noe lovfestet krav på. vel jo. hvis butikken reklamerer med det, altså nevner det i en TV reklame eller skriver det i en reklame avis, så er de like bindene til det løfte, som de er bundet til den prisen de lover i reklamen. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 23. september 2008 Del Skrevet 23. september 2008 Elkjøps 30-dagers åpent kjøp er dog ikke en rettighet kunden har noe lovfestet krav på. vel jo. hvis butikken reklamerer med det, altså nevner det i en TV reklame eller skriver det i en reklame avis, så er de like bindene til det løfte, som de er bundet til den prisen de lover i reklamen. Ja, det er en del av Elkjøps salgsbetingelser. Men du vil ikke finne noe i en lov som gir deg 30 dagers returrett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå