akkapakka Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Hei. Jeg har en Canon 450D kamera og Sigma 18-200mm objektiv. Hver gang jeg setter den på auto og tar et bilde blir det blurred rundt bilde, den fokuserer kun på midten. Er det slik objektivet er eller kan jeg fikse dette? Lenke til kommentar
Ejrik Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Du kunne jo kanskje slengt ut et eksempelbilde? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Greit sted å begynne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Du kunne jo kanskje slengt ut et eksempelbilde? Lenke til kommentar
Wartorn Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 (endret) Fokusområdet er lite. Mindre F-tall betyr at mer blir ute av fokus. Dette fokusområdet er også mindre jo nærmere du er motivet. Edit: Sett kameraet i AV modus og test med litt forskjellige verdier der. Men husk at lukkertiden blir lengre jo større F-verdi du bruker. Endret 8. september 2008 av Wartorn Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 (endret) Dette har med blenderopningen din å gjøre. Stor blenderopning (lite tall) gir liten dybdeskarphet. Dvs at det som du har fokus på blir skarpt, mens det som ligger i bakgrunnen blir uskarpt. Dette gir en fin effekt når man skal ha fokus på en spesiell ting, men kan, slik som i ditt tilfelle, vere uheldig. For å få ting i bakgrunnen skarpt, må man ha mindre blenderopning (større tall) Jeg vil anbefale deg å sette kamera i blenderforvalg ("A" på Nikon, ikke sikker på om det er det samme for Canon) og prøve litt forskjellig på samme motiv. Blender 8 / 11 er vanligvis ok for å få med det meste på et bilde. Håper det hjelper litt La til noen eksempler jeg: F 5.4 F 8 F 11 F 18 Endret 9. september 2008 av Kellendil Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Dette har med blenderopningen din å gjøre. Stor blenderopning (lite tall) gir liten dybdeskarphet. Dvs at det som du har fokus på blir skarpt, mens det som ligger i bakgrunnen blir uskarpt. Dette gir en fin effekt når man skal ha fokus på en spesiell ting, men kan, slik som i ditt tilfelle, vere uheldig. For å få ting i bakgrunnen skarpt, må man ha mindre blenderopning (større tall) Jeg vil anbefale deg å sette kamera i blenderforvalg ("A" på Nikon, ikke sikker på om det er det samme for Canon) og prøve litt forskjellig på samme motiv. Blender 8 / 11 er vanligvis ok for å få med det meste på et bilde. Håper det hjelper litt La til noen eksempler jeg: Mange takk for den Nå har jeg skjønt det. Endret 19. september 2008 av Exatic Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 Det er ikke nødvendig å ta med bildene i quoting. Postene blir unødvendig lange, og hvis noen gjør det samme med din post så blir tråden uoversiktlig. Neste gang kan du kanskje slette bildefilene iallefall. Lenke til kommentar
akkapakka Skrevet 19. september 2008 Forfatter Del Skrevet 19. september 2008 Aah, sorry det vet jeg veldig godt egentlig bare la ikke merke til det denne gangen. Men endret det nå Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 20. september 2008 Del Skrevet 20. september 2008 Finfint at noen faktisk klarer å ta selvkritikk, uten å bli snurt og gretten. Kudos til deg for det, Ex. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå