Gå til innhold

Diablo - tidenes beste spill?

Anbefalte innlegg

Det var det gode herrens år 1996, like før nyttår '97, at Blizzard gjorde det helt store og gav ut Diablo. Nydelige animasjoner, tidløs grafikk, et genialt enkelt pek og klikk grensesnitt, og det var en god utfordring på de høyere nivåene "Mareritt og "Helvete". På mange måter var det bedre enn Diablo II. Greit nok, det manglet "Run" - knappen, men det var også omtrent det eneste negative. I det første Diablo var faktisk ting som "Armor-class" og "Damage" verdt noe. I toer'n kunne du ha tusenvis av begge uten at det var verdt et rødt øre! Bossene kverket deg gjerne på ett slag uansett, på de høyere nivåer. Tydeligvis glemte Blizzard uttrykket "fair play" når de gav ut toer'n, og det ble bare verre med de senere patchene (1.10 - 1.12). Vanlige dødelige som meg hadde rett og slett ikke en sjanse! I tillegg var animasjonene jevnt over mye bedre i ener'n, og det løfter inntrykket av grafikken en hel del. Og det at folk fortsatt spiller det online, over 12 1/2 år etter utgivelsen, sier mye...

Med dagens moderne spill, som forlanger over 3 GHz prosessor, minst 2 GB RAM, osv., osv., er det godt å vite at man alltids kan børste støvet av en gammel klassiker, og spillet er like bra nå som når det kom ut.

Om ikke Diablo er tidenes beste spill, hører det i det minste hjemme på en topp 10-liste!

(Og jeg vil ikke ha noe negativ respons fra fjortiser som fortsatt brukte bleie da dette spillet kom ut...)

Videoannonse
Annonse
Tidenes beste spill vil jeg nå si er World of Warcraft, men nå er jo dette rimelig subjektivt å utpeke noe som "tidenes beste". :)

Tidenes mest suksessrike spill angående subscriptions er WoW, men det er ikke tidenes beste spill.

WoW er strengt tatt et standard MMO med dårlige quests. De skårer høyt på instancene(hos meg), men ikke mer.

Kom an da, folkens! Noen må jo kunne si seg enig! Final Fantasy-spillene er trekkbasert, og havner ikke helt i samme gate. Jeg tenker mer på real-time rollespill. Det som gjorde Diablo så bra, var at det var rett på sak, man slapp å vandre rundt i timesvis og løse kjedelige quests. Diablo ble kritisert for ikke å være et rent rollespill, men litt for mye Hack'n slash. Det var nettopp det som gjorde det så bra! Det var en perfekt blanding av action og taktikk (HP, Fire/Lightn. Resist, Armor-class, god nok Level osv). Man kunne ikke bare storme inn på det siste brettet uten å være forberedt. Designen og layouten var gjort enkelt, så det appellerte litt mer til folk flest og ikke kun rollespill-"nørder".

Samtidig vil jeg spørre folket her på forumet: Diablo vs. Diablo II, hvilket syntes dere var best?

Spilte aldri Diablo, men diablo 2 fenget ikke mye. Fikk min første PC i 98 og den høsten kom store titler som HL, Quake 2, Unreal og commandos. Det er 4 spill jeg altid vil huske. For meg er de blant de best spill, men det blir jo rimelig subjektivt.

Endret av firberblad

Tidenes beste er det nok ikke, vet ikke helt hvordan man dømmer en "tidenes beste", men det er på min top 3 liste over favorittspill.

Diablo 1 var rett og slett topp når det kom ut, skremmende, klaustrofobisk og actionfylt.

Derimot Diablo 2 og LoD tok det opp et par hakk for min del, singleplayer delen i D2:LoD var grei nok, ingenting å klage på, men jeg synes det var på b.net spillet brillierte. Spilte det i en god del år uten å miste interessen i det hele tatt, den bare økte som jeg spilte, og selvsagt måtte man gå for hardcore.

Har litt mindre tid til spill, men det er ikke noe problem for meg å hoppe på b.net og starte en ny char, akkurat like bra som da jeg først oppdaget spillet. Helt klart et genialt spill jeg aldri har sett maken til, men har min frykt for at D3 blir å ende opp som et spill jeg går lei etter et uker som med Titan Quest.

Vil først bare rett opp en liten matematisk feil i trådstarten: over 11 1/2 år etter releasen var det det skulle stå (ville bare ta det før noen andre tok meg på det).

Med "fair play" mener jeg at Blizzard rett og slett gjorde Diablo II for vanskelig f.o.m. "Hell"-vanskegraden, ved å trekke ifra såpass mye brann-, lyn-, kulde-, & gift-motstand, gjøre mange av boss-motstanderne immune mot fysisk skade, pluss immune mot enten brann/lyn/kulde/gift-skade. De fikk i tillegg gjerne en dødelig "lightn. enchantment", Hit Points deluxe, gjorde høy skade (1-2 slag holdt), pluss 100 % treffsikkerhet (Defense-ratingen min var for lav uansett). Jeg brukte Assasin, og satset utelukkende på nærkamp. Spyttet inn alle attribute-poengen på "Strenght", "Dexterity" & "Vitality". "Burst of Speed" lvl. 20 (+ xx % angrepshastighet, hurtighet & treffsikkerhet, "Tiger Strike" lvl. 20 (+ xxxx % skade), "Cobra Strike" lvl. 20 (xxx % mana- & life steal, reddet meg utallige ganger med denne), og "Claw Mastery" lvl. 20 (+ xxx % skade og treffsikkerhet med klo-våpen). Hun fungerte utmerket helt fram til "Hell"-vanskegraden, da sa det stopp. Hun låg på rundt level 75. Jeg spyttet inn resten av Skill-poengene i "Fire-Kick" i håp om at det ihvertfall skulle hjelpe mot noen av bossene, men det var dumt, siden en bug bare gav denne fysisk skade, ikke brann-skade slik som det skulle vært. Jeg fant et klo-våpen med fire sockets, og tredde på 4 Perfect Emeralds, men 400 ekstra poeng gift-skade er lite å rutte med på "Hell", og ubrukelig mot motstandere immune mot gift, dem er det mange av på dette nivået. Etter ca. 200 + timers spilling, hadde jeg en figur som var ubrukelig på siste nivået, dels pga. satsing på feil Skills, dels pga. at jeg aldri fant det perfekte equipment (f.eks. 4 Socket Shield, da kunne jeg i det minste fått noe høyere "resist" med 4 Perfect Diamonds), etter utallige "re-runs" på 5. akt, "Nightmare". Det var stort sett game over. Kjipt å måtte starte på nytt etter så lang tid! Det burde vært mulig for andre enn bare proffene å fullføre på høyeste nivå....

Derfor liker jeg ener'n bedre. Her går det ikke an å straffes på denne måten.

Endret av LostinSpace

Du kan ikke ta poeng i strength. Du kommer ingen vei med det. Kun så mye strength og dexterity du trenger for å bruke gear, helst bruke så mye charms og stat-mods som mulig for å slippe å ta poeng i noen av dem, og alt annet i vitality. ALT. Ikke ett poeng i energy engang.

På den måten kan jeg soloe Baal i Hell med en Barbarian. :)

Selvfølgelig. Man må ha team om man ikke har mer eller mindre perfekt bygget character. Hell var uansett aldri ment for single player.

Diablo 2 rager høyt på favorittlista, men den kan aldri overgå Baldurs Gate spillene for meg iallfall. Dialo 2 må være det spillet jeg har spilt mest men ;)

Selvfølgelig. Man må ha team om man ikke har mer eller mindre perfekt bygget character. Hell var uansett aldri ment for single player.

Diablo 2 rager høyt på favorittlista, men den kan aldri overgå Baldurs Gate spillene for meg iallfall. Dialo 2 må være det spillet jeg har spilt mest men ;)

Nå har Diablo heldigvis lite å gjøre med Baldur's Gate ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...