s1gnal Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Det er ca 8 år siden jeg installerte Linux sist. Etter å ha lest at Ubuntu er brukervennlig, så tenkte jeg å prøve denne Linux distroen. Ubuntu kernel loadet inn, så skulle jeg velge språk oppsett. Seff så klarte ikke installasjons programmet å gi driver støtte til Razor Tarantula keyboardet jeg bruker, så måtte vente i 30 sekunder for at setupen skulle fortsette automatisk (med engelsk språk valg som default). Greit nok. Så loader Ubuntu installasjonen opp, etter 2 minutter så kommer det en svart skjerm der muspeker blir synlig og ja jeg kan bevege muspekeren.. venter 5 minutter til, ingenting skjer, samme svarte skjermen med en muspeker... venter 5 minutter til.. ingenting skjer.. Er dette vanlig for Linux eller? Jeg har installert mer enn 30 forskjellige Windows XP Pro utgaver (nlite), og har aldri hatt et eneste problem under installasjon. Det er rart at dette skjer først når jeg prøver Linux igjen. Så hva kan jeg gjøre? Og vil jeg ha tilgang til min "d:" partisjon hvis jeg bruker "c:" partisjonen til å installere Linux på? Endret 10. september 2008 av s1gnal Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Sett på et PS/2 adapter til keyboardet ditt du, så tipper det ordner seg. Og så kan du velge tekstbasert innstalasjon hvis du ønsker, men det kan kanskje være litt vanskeligere enn den grafiske. Du kan med fordel også teste CD'en din mot brennefeil (er også i menyen i oppstarten), slik at vi vet at det ikke er noe tull med den. Og ja, du vil ha tilgang til nfts/windows partisjonene dine fra Linux. Hva slags skjermkort har du forresten? Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Sett på et PS/2 adapter til keyboardet ditt du, så tipper det ordner seg. Og så kan du velge tekstbasert innstalasjon hvis du ønsker, men det kan kanskje være litt vanskeligere enn den grafiske. Du kan med fordel også teste CD'en din mot brennefeil (er også i menyen i oppstarten), slik at vi vet at det ikke er noe tull med den. Og ja, du vil ha tilgang til nfts/windows partisjonene dine fra Linux. Hva slags skjermkort har du forresten? Hei. Takk for svar. Skal gjøre det du sier. Har Geforce 8800 gts skjermkort Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 8. september 2008 Forfatter Del Skrevet 8. september 2008 Prøvde med PS/2 adapter i alle mulige kombinasjoner, men funket ikke på dette keyboardet. Ser ut som det må drives med USB. Så da blir det opp på loftet å hente et gammelt keyboard. /sigh Lenke til kommentar
Del Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Er dette vanlig for Linux eller?Nei, heldigvis klarer de fleste å lage anstendige tastatur som ikke trenger spesielle drivere for alminnelig funksjonalitet. Utfra det jeg har sett i denne tråden er jeg redd du vil trives best med XP/Vista. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 9. september 2008 Forfatter Del Skrevet 9. september 2008 Er dette vanlig for Linux eller?Nei, heldigvis klarer de fleste å lage anstendige tastatur som ikke trenger spesielle drivere for alminnelig funksjonalitet. Utfra det jeg har sett i denne tråden er jeg redd du vil trives best med XP/Vista. Er redd for det... Siden Ubuntu ikke ville la seg boote fra CDen riktig, sA lastet jeg ned Linux Mint bare for A se. Den bootet med "bare" 1 feilmelding. N[r jeg skulle installere Linux Mint pA harddisken sA kom den ikke langt ut i installsjonsprosessen fQr den sa at 1 eller flere filer var skadet.. noe som avbrQt installsjonen.. kjempe artig. Har aldri hatt slike problemer med XP.. er det noe spesiellt saert med Linux og installasjoner? Virker sA veik, at om jeg ikke sitter stille i stolen sA klikker installsjonen. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Veldig merkelig. Eneste jeg kan tenke meg er en veldig sær sammensetning av hardware, men tviler. Kunne jo ha prøvd Mandriva og se om det funket? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 N[r jeg skulle installere Linux Mint pA harddisken sA kom den ikke langt ut i installsjonsprosessen fQr den sa at 1 eller flere filer var skadetHøres ut som cd'en ikke har blitt brent/lastet ned ordentlig. Verifiser med md5sum. Lenke til kommentar
flyndrefjes Skrevet 9. september 2008 Del Skrevet 9. september 2008 Jeg har en eldre laptop jeg har installert diverse Linux-distribusjoner på. CD-ROM-en i denne laptop-en er visst VELDIG nøye med brenningen og kvaliteten på CD-platene. Bare noen plater virker, så jeg mistenker laser og drivverk for å være en smule skranglene. Min løsning ble å installere en «Live»-CD på en USB-penn og boote opp med USB-pennen. Makan til SNILL installasjon har jeg aldri opplevd tidligere! Dette skal jeg gjøre til min personlige standard-måte å installere p åi fremtiden. Sparer seg for masse irritasjoner. Lykke til. P.S. Programvaren jeg brukte for å lage en Live-USB av en Live-CD var Unetbootin. Gratis Java applikasjon (tror jeg). Lenke til kommentar
Aikiarntsen Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Jeg har en eldre laptop jeg har installert diverse Linux-distribusjoner på. CD-ROM-en i denne laptop-en er visst VELDIG nøye med brenningen og kvaliteten på CD-platene. Bare noen plater virker, så jeg mistenker laser og drivverk for å være en smule skranglene. Min løsning ble å installere en «Live»-CD på en USB-penn og boote opp med USB-pennen. Makan til SNILL installasjon har jeg aldri opplevd tidligere! Dette skal jeg gjøre til min personlige standard-måte å installere p åi fremtiden. Sparer seg for masse irritasjoner. Lykke til. P.S. Programvaren jeg brukte for å lage en Live-USB av en Live-CD var Unetbootin. Gratis Java applikasjon (tror jeg). Dette er den metoden jeg vil anbefale, jeg har brukt den flere ganger (for å teste forskjellige distroer på Eee 901) og det har funka uten feil hver gang, jeg hadde riktignok litt problemer med en gammel Compaq, men det tror jeg skyldes at maskina er no ordentlig hærk, ikke at det var noen problemer med live USB-en. Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 10. september 2008 Forfatter Del Skrevet 10. september 2008 Ok, takker for inspill! På den 3. cd'en så funka det. Brukte et annet brenne program, som var litt snillere med CDen. Nå er iallefall Linux Mint oppe og går. /cheers Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå